Szerző: Dojcsák Dániel

2010. június 29. 16:43

Csalással manipulálható a Facebook keresője

Jónéhány évvel ezelőtt, a SEO tudománnyá válásának hajnalán, mikor a Google dominálni kezdte a keresőpiacot, megjelentek az első próbálkozók, akik ügyes trükkökkel igyekeztek előkelőbb helyet szerezni a találati listákban.

A SEO-szakemberek munkája az apró finomhangolás, a meta-adatbázisok helyes felépítése, illetve a keresőrobotok számára is "kényelmes" weboldal felépítése. Manapság leginkább ezzel, és (vagy)  ütős tartalommal lehet a listák élére ugrani. Pár évvel ezelőtt, amikor a Google rangsorolási rendszere még jóval megengedőbb volt, s nem figyelt oda a piszkos trükkökre, csak a mennyiségek számítottak, sokan építettek linkgyűjtő oldalakat. Az egymásra linkelő, magas Page Rankkel rendelkező szájtokból igazi kis birodalmakat lehetett kiépíteni, s ezeken a weboldalakra több száz dolláros áron bárki helyeztethetett el linket, amivel saját oldalának helyezését növelhette a Google találatai között.

Linkfarmok sározzák be a Facebookot

Ezeket az oldalakat neveztük linkfarmoknak. A Wikipedia definíciója szerint “a link farm weboldalak egy csoportja, melyek a csoport minden más tagjára linkelnek”. A korábbi keresőmotorok spamelésére ez egy kiváló lehetőség volt, egyrészt azért, mert hirtelen sok ezer link mutathatott egy adott weboldalra, amit pörgetni kellett, másrészt azért, mert néhány nagy értékű weboldalt is belevéve a rendszerbe az összes többit fel lehetett húzni. A weboldalakat pedig nem volt nehéz teleszőni a kívánt keresőkifejezésekkel, így még relevánsnak is mutatkoztak.

Ezen a korszakon a Google már túllépett, habár a trükközők is fejlődtek, viszont a Facebook burjánzásával egy újabb ilyen hullám indulhat el. Amíg a Facebook egy teljesen zárt rendszer volt, addig maximum belül lehetett ügyeskedni azért, hogy egy tartalom terjedjen, de a külső "lájkolás" bevezetésével, illetve a megosztások nyilvánossá tételével határtalan lehetőségek nyíltak meg a  spammerek előtt, főként azért, mert a Facebookot több mint félmilliárdan használják, a keresője pedig egyelőre nagyon kezdetleges.

Egyszerűen manipulálhatóak a találatok

Az AllFacebook.com egyik szerzője, Dennis Yu tegnap egy érdekes kísérletet mutatott be, amivel könnyedén befolyásolható a Facebookon belüli keresési találatok sorrendje, illetve akár külső tartalmakat is pozícióba lehet helyezni anélkül, hogy valós látogatottság, népszerűség lenne mögöttük: eljött a Facebook linkfarmok ideje. Mivel a Facebook kereső jóval lassabban fejlődik, mint amennyire a jelentősége megugrott az elmúlt évben, gyakorlatilag kézügyesség kérdése átverni.

A csalással könnyedén át lehet venni az első helyet adott keresési kulcsszavakra, akár olyanokra is, ahol a kifejezés egy márkanév. Az Egyesült Államokban például a Verizon (az egyik legnagyobb mobilszolgáltató) névre keresve előbb jelenik meg egy akadékoskodó, elégedetlen ügyfél csoport, mint maga a hivatalos oldal. Pedig  mindössze 245 tagja volt, a hivatalos oldalnak pedig közel 1 millió.

Tegyük be azt is, ami eddig kint volt

A Facebook keresőjének átverésével könnyen lehet Facebookon kívüli weboldalakat linkelni, s a találati lista elejére dobni. Innentől kezdve pedig csak a trükköző jóindulatán múlik, hogy egy adathalász szájtra jut-e a naiv ügyfél vagy csak simán egy reklámtemetőbe. A káosz elég nagy jelenleg, aminek alapvető oka, hogy minden Open Graph elem megjelenhet a találati listában. Az Open Graph API lényege, hogy bármilyen külső weboldal a Facebookon linkelve nem csak egy egyszerű szöveges hivatkozásként jelenik meg, hanem akár részletes információkkal, leaddel, képekkel együtt ágyazódhat be. Open Graph elemeket bármilyen webes tartalomhoz létrehozhatunk, akadályok nincsenek.

A keresőben való jelenléttel könnyen be lehet csapni a felhasználókat, akik nagyrészt a Facebookon a barátaikat, ismerősöket, kedvenc klubjaikat keresik és nyilván nem külső tartalmak után kajtatnak. Habár évek alatt ez a tendencia megváltozhat, s a Facebook elvei éppen efelé mutatnak, de amíg ez a téma gyerekcipőben jár, addig inkább kellemetlenségekhez és visszaélésekhez vezethet a szabályozatlanság és a belső, illetve külső tartalmak összemosása. Egy-két éven belül a Facebook keresőjének közel annyira fejlettnek kell majd lenni, mint amilyen most a Google. A vállalatok, hirdetők pedig már a közeli jövőben biztosan felismerik, hogy mennyire fontos, hogy megvédjék klasszikus keresőszavaikat az új platformon is.

Jelenleg szűz ez a terület, így az ügyeskedők néhány webes célalkalmazás és egy linkfarm segítségével könnyedén helyezkedhetnek. A magyar közegben ez még nem divat, de az USA-ban már egyre jobban elszemetelődik a Facebook is, hasonlóan a Twitterhez. A linkfarmokról folyamatosan véletlenszerű üzenetekkel kiegészített linkek záporoznak a felhasználók felé, s egyelőre nincs algoritmus, ami eldöntené, hogy valami hasznos tartalom hasznos linkkel, vagy egyszerű spam.

Veszélyes vizek

Persze a linkfarmos technika használható nemes célokra is, könnyedén fel lehet hívni a tömegek figyelmét fontos dolgokra kevés pénzből. A trükkök és a külső webhelyek mellett elegendő nagyon kevés hirdetési összeget rászánni, s pillanatok alatt százezres tagságot lehet toborozni. Ez persze azért is működik, mert a felhasználók alig tudatosak, s mindent össze-vissza lájkolnak, s gondolkodás nélkül kattintgatnak. A publikus weben már azért sokan óvatosak, de a Facebookon, a korábbi zártság miatt is, a legtöbben biztonságban érzik magukat.

A témában további érdekes írások angol nyelven az AllFacebook.com-on találhatóak, például érdemes átnézni a "Hogyan legyünk első helyen egy Facebook keresésben 60 másodperc alatt" című bejegyzést.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról