Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Beépült Flash a Chrome böngészőbe

Dojcsák Dániel, 2010. június 25. 15:46
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A Google nemrégiben megígérte, hogy beépíti a böngészőbe az Adobe Flash lejátszóját, s többé nem kell azt plug-in formájában telepíteni. Nem is vártak sokat, a Chrome 5.0.376.86 verzióval megérkezett a Flash.

A fejlesztői és a béta csatornában már korábban is elérhető volt a Chrome-ba integrált Flash Player, most viszont a végleges, a legtöbb ember által használt verzióba is bekerült. A korábban feltelepített Flash plug-in eltávolításra kerül, s a frissítést követően a helyébe lép az új megoldás. Az integráción túl az új Chrome verzió néhány biztonsági hibára is javítást kínál, többek közt egy cross-site scripting sebezhetőségre is.

A Flash teljes beépítése egyfajta hitvallásnak is felfogható a Google részéről, ami az Apple-lel ellentétben azt vallja, hogy a Flash továbbra is domináns szereplője a webnek, s a streaming videók és a játékok, illetve az egyéb multimédia megoldások révén gazdagabbá teszi a felhasználók mindennapjait. Ennek ellenére a Chrome fejlesztői is tisztán látják a kissé kaotikus helyzetet, amiben a Flash miatt gyakran összeomlik a böngésző, vagy összezavarja a programok kezelőfelületét, működését. Talán éppen ezért sem kardoskodnak minden áron az Adobe platformja mellett, s a Google igazi pluralista elvek szerint a HTML5 fejlesztését is teljes mellszélességben támogatja. A HTML5 pedig egyre több funkciót képes megvalósítani szabványos, natív módszerekkel, olyanokat, amihez korábban a Flash-hez kellett nyúlni, elég csak a videolejátszást említeni.

Kérdéses az is, hogy miért volt szükség a Chrome-ban az éppen nemrégiben leválasztott plug-in működés megvalósítása után a Flash beépítésére. Korábban azért küzdött minden böngésző fejlesztő, hogy megakadályozza, hogy a Flash összeomlása magával vigye az egész böngészőt. A Chrome első válasza erre az volt, hogy a külön böngészőfülek külön folyamatként futottak, s ha bármelyik megállt, attól a többi még működőképes maradt. Ezt követően teljesen szétválasztották a böngésző és az általa használt plug-in-ek működését, így ha kifagyott egy kiegészítő, attól még az azt hordozó weboldal elérhető maradt. A mostani integráció elméletben nem befolyásolja ezt a képességet, de éppen ellenkező irányba megy, mint a korábbi lépések.

A cél talán az Apple-lel való szembehelyezkedés, s a nyitottság hangsúlyozása. Az Apple alapvetően üzleti okokból, de elvi magyarázatokkal megtámogatva tagadja az Adobe Flash-t, így az iPhone, iPad, iPod touch platformokon nemkívánatos lett az Adobe webes multimédiás megoldása annak ellenére, hogy nemrégiben megjelent Flash 10.1 már teljes funkcionalitást kínál a mobil platformokra is. Az Adobe tervei ugyan még arról szóltak, hogy elsőként a Palm webOS-e kapja meg a Flash 10.1-et, de a Palm eltűnése és az Android erősödése miatt ez megváltozott. A mobilos Flash 10.1 elsőként az Android 2.2-ben mutatkozik majd be, majd később Windows mobile és BlkackBerry OS operációs rendszereken is elérhető lesz.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.