Szerző: Koi Tamás

2010. június 24. 11:24

A határ mentén óvatosan érdemes mobilozni

Ismét az úgynevezett "szándékolatlan" roaming veszélyeire figyelmeztet a Nemzeti Hírközlési Hatóságnál dolgozó Hírközlési Fogyasztói Jogok képviselője, ezúttal már nem csak a beszéd, hanem az adatforgalom kapcsán fellépő költségekre is felhívva a figyelmet.

A nem szándékos roaming akkor fordulhat elő, ha mobiltelefonálás vagy mobilinternetezés közben belföldön, a határok közelében a szomszédos ország szolgáltatójának hálózatára vált át a készülék. Takács Péter, a Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselője szerdai sajtótájékoztatóján ismételten hangsúlyozta, a határhoz közeli településeken nem árt az óvatosság, hogy a számlát látva később senkit ne érhessen kellemetlen meglepetés.

A mobil, ami ott sem volt

A jelenségre azért is fontos odafigyelni - állítja Takács -, mert az utóbbi időben egyre népszerűbb mobilinternet-szolgáltatás igénybe vételekor is előfordulhat a nem szándékos roaming, és ebben az esetben a költség is jelentősebb. A szolgáltatóknak ugyan az EU nyomására július elsejétől kötelező összeglimitet kell beállítaniuk az uniós adatroaming esetében, ugyanakkor úgy tudjuk, hogy korábban több ízben is előfordult közel milliós nagyságrendű terhelés olyan adatroaming-szolgáltatásra vonatkozóan, amit az ügyfél valójában Magyarországon vett igénybe. A mobilinternet térnyerése miatt az NHH a www.nhh.hu/fogyasztoknak oldalon elérhető szándékolatlan roaming térképen első ízben külön is feltüntette azokat a helyeket, ahol fokozott az esélye annak, hogy a jelenség a 3G/UMTS hálózatokon is előfordul.

A térkép tanúsága szerint a határon átsugárzó külföldi hálózatok a GSM sávon több száz, az UMTS sávon pedig több tucat magyarországi települést érnek el. A GSM tornyok átsugárzása főként déli szomszédainknál jellemző - itt különösen nagy problémát jelenthet, hogy sem Szerbia, sem pedig Horvátország nem tagja az Európai Uniónak, vagyis a szolgáltatókra ebben az esetben nem vonatkozik az árakat maximalizáló uniós roamingrendelet. A külföldi UMTS sáv átnyúlása emellett főként az ország délkeleti határrészérben, vagyis a román határ mentén jellemző a tájékoztató jellegű térkép szerint.


A külföldi mobilhálózatok magyarországi lefedettsége (világos színnel a GSM, sötétebbel az UMTS sáv)
Forrás: NHH

A T-Mobile, a Telenor valamint a Vodafone magyarországi ügyfelei számára alapvetően két biztos megoldás létezik a szándékolatlan roaming elkerülésére: az előfizetők a készülékük menüjében manuális hálózatbeállítással kizárólagosságot adhatnak a honos szolgáltatónak, vagy szolgáltatójuknál ingyenesen kérhetik a roaming tiltását az előfizetésükre. Előbbi megoldás ugyanakkor a modemeket használó mobilinternet-ügyfelek számára nem minden esetben járható út, illetve mindkét orvoslási módszer utánajárást, valamint adott esetben szakértelmet igényel - a beállításokhoz éppen ezért többnyire szakértő segítséget nyújtanak az ügyfélszolgálatokon.

A határok mentén élő előfizetőket, illetve az oda látogató ügyfeleket a mobilszolgáltatók kétféleképpen tájékoztatják arról, hogy ha ők nem is, de mobiljuk már átlépte az országhatárt. A készülékek kijelzőjén megjelenő operátor felirat minden esetben tájékoztatást ad arról, hogy éppen melyik hálózathoz csatlakozik az eszköz, ezen felül roamingkörnyezetben SMS-t is küld a szolgáltató az ügyfélnek.

Tájékoztatási problémák

A fenti két tájékoztató megoldás közül ugyanakkor egyik sem jelent önmagában száz százalékos megelőzést, hiszen a nemzetközi szolgáltatók esetében előfordulhat, hogy csak egy rövid betűjelzésben különbözik az operátornév (például T-Mobile H, T-Mobile AT), ez pedig összezavarhatja az ügyfelet, a roaming feltételeiről tájékoztató SMS-t pedig havonta csak meghatározott számú alkalommal küldik ki a szolgáltatók. A modemmel rendelkező előfizetőket ez esetben is hátrányosan érintheti, hogy a felhasználók nem szoktak hozzá, nem általánosan ismert számukra, hogy a PC-s kezelőfelületen SMS-t is kaphatnak a szolgáltatótól.

A hatóság a határ menti településeken élő, vagy oda utazó ügyfelek figyelmeztetésén túl igyekszik a szolgáltatók irányába is ajánlásokat megfogalmazni, a tájékoztató SMS-en kívül azonban az operátorok láthatóan nem kívánnak a probléma elé menni, és bár több cég hangoztatja a tájékoztatás fontosságát, a szándékolatlan roaming kiküszöbölésére például egyedül csak a Telenor tesz javaslatot a weboldalán. Öröm az ürömben, hogy ilyen esetekben a szolgáltatók méltányossági alapon többnyire (részben vagy teljes egészében) eltekintenek a roamingköltségek behajtásától - ennek azonban az az előzetes feltétele, hogy az ügyfél számlareklamációt nyújtson be, az összeget ráadásul csak utólag írják jóvá a cégek.

Alig van rá panasz

Megkérdeztük a szolgáltatókat az általuk alkalmazott konkrét gyakorlatról, valamint a probléma náluk tapasztalt mértékéről: a Vodafone-hoz tavaly mindössze kilenc ügyfélpanasz érkezett nem szándékos roaming miatt, a legnagyobb összegű reklamáció bruttó 150 ezer forintot tett ki. A szolgáltató általános gyakorlata, hogy a kifogásolt tételeket belföldi árszintre árazza át, a különbözetet pedig jóváírja.

A T-Mobile szerint a "figyelemfelhívó tájékoztatásoknak" köszönhetően az ilyen típusú ügyfélpanaszok száma minimális, ugyanakkor a cég leszögezi, hogy a szolgáltatótól nem várható el az így keletkező roamingköltségek átvállalása. A T-Mobile ezért méltányossági alapon részletfizetési lehetőséget biztosít az összegre, illetve adott esetben a tétel egy részét jóváírja. A Telenornál százas nagyságrendű a panaszok esete éves szinten, és minden ügyfél esetén egyedi mérlegelés alapján dönt a szolgáltató a megoldásról. A nemrég nevet váltott cég sajtóosztályán elmondták, hogy beszédhívásoknál jellemzően tízezer forint körül volt az átlagos reklamált összeg, mobilnetnél azonban előfordult több százezer forintos összegű számlareklamáció is.

Összességében kijelenthető, hogy a határ mentén mindenkinek fokozott óvatossággal kell használnia a mobilját vagy a mobilinternetes modemet, ha nem akar irreálisan magas számlaösszeggel szembesülni. A szándékolatlan roaming hosszú évek óta létező, és potenciálisan ügyfelek ezreit érintő probléma, mely a mobilhálózatok kiküszöbölhetetlen sajátosságaiból ered, ugyanakkor a jelenségből eredő összes hátrány az ügyfélre hárul, aki saját felelősségre kénytelen tájékozódni és a készülékét vagy előfizetését megfelelően beállítani, beállíttatni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról