Szerző: Koi Tamás

2010. június 7. 13:05

Ma már nem lehet megtérülő 3G-s beruházást csinálni

A Vodafone Magyarország tavaly volt tíz éves, és bár a hangszolgáltatások piacán nem tudta behozni hátrányát a legfiatalabb szolgáltató, a mobilnet-piacon már komoly harcot vív a Telenorral. A szolgáltató első embere a HWSW-nek többek közt az iparág előtt álló legfontosabb feladatokról, kihívásokról beszélt.

Egy a Vodafone csoport megrendelése alapján nemrégiben készült nemzetközi felmérés szerint a magyarországi mobilszolgáltatók műszaki színvonala átlag feletti. A kutatás részletei egyelőre nem nyilvánosak, ugyanakkor a három hazai mobilszolgáltató piaci részesedése az adatszolgáltatások területén korántsem ilyen kiegyensúlyozott, a Vodafone és a Telenor látszólag képtelen befogni a piacvezető T-Mobile-t. Ennek okairól, valamint a kitörési lehetőségekről kérdeztük dr. Beck Györgyöt, a Vodafone Magyarország elnök-vezérigazgatóját.

HWSW: A magyar piacra levetítve mi a legfontosabb tanulsága ennek a felmérésnek? Van egyáltalán ma Magyarországon egy átlagfelhasználó szempontjából lényeges különbség a három szolgáltató szolgáltatásminősége közt?

Beck György: Számomra két érdekes tanulsággal szolgált ez a felmérés: Az egyik, hogy a magyar hálózatok - T-Mobile, Telenor és Vodafone - jobb minőségen teljesítenek, mint sok más országban a legnagyobbak. Ezt éreztük korábban is, miután láttuk, hogy mennyi pénzt ment bele a hálózatfejlesztésbe itthon. Aki külföldre utazik, az láthatja, hogy sok országban lényegesen rosszabb szolgáltatást nyújtanak az operátorok. A másik, ami érdekes volt számunkra, hogy majdnem minden mért paraméterben elsők vagy másodikok vagyunk a hazai szolgáltatók közül.

HWSW: Ne haragudjon, de ez így azért elég megfoghatatlannak tűnik. Egy ügyfél mégis miként érzékeli mindezt?

Beck György: Azért nehéz ez, mert az ügyfelek általában egy szolgáltatóhoz kötődnek, és annyit érzékelhetnek esetleg, hogy a korábbiakhoz képest gyorsabb a letöltés...

HWSW: De ez nagy mértékben függhet az igénybevétel helyétől.

Beck György: Én Cegléden lakom, és mind ott, mind Pesten kizárólag mobilinternetet használok, és azért mindenhol látszik, vagy látszódott, hogy folyamatosan nőtt a megbízhatóság, valamint javult a rendszer hatékonysága. Másfelől viszont - ami ezekben a felmérésekben nem látszik -, ha valamelyik cég deklarálja, hogy a fejlesztésekre szánt összegeken spórol, akkor biztos, hogy a hálózat minősége sem nőtt.

HWSW: Az most már nagy biztonsággal kijelenthető, hogy az ismert körülmények miatt a 3G-s hálózatok lakossági lefedettsége az elmúlt időszakban nemigen javult.

Beck György: Ennek aránylag egyszerű oka van. Olyan határra érkeztünk meg a beruházásokkal, hogy a mostani körülmények közt nem lehet olyan 3G-s beruházást csinálni, ami valamilyen szinten is megtérül. Nincs olcsó technológia, nincs 900 MHz csak a 2,1 GHz-es frekvenciasávra lehet építkezni, ami drága, ráadásul nagyon magasak a frekvenciadíjak - vagy hozzáférést kell kapnunk a 900 MHz-es sávhoz, vagy mérsékelni kell a frekvenciadíjakat, amely körülbelül kétszerese az európai átlagnak.

HWSW: Mi az oka annak, hogy idén nem csak a hálózatfejlesztés, hanem - a kezdeti optimizmus ellenére - a mobilinternet használók számának növekedése is lelassult? Emellett miért a Vodafone-nál volt idén a legnagyobb ügyfél-lemorzsolódás, ha csakugyan az egyik legjobb hálózattal büszkélkedik?

Beck György: Azt gondolom, hogy ez nyilván egy figyelmeztető jelzés, és üzenet is valahol. Az messze nem elég, hogy valakinek jó szolgáltatása van, ha nem tudnak róla az ügyfelek. Másrészt azt látjuk - és ez egy elég egyedi jelenség Magyarországon -, hogy a mobilinternetet nagyon sokan elsődleges internetként használták. Elég drasztikusan elkezdett növekedni a felhasználó tábor, így a tavalyi év végére elértük, hogy a szélessávú előfizetések több mint egyharmada mobil volt. Erre viszont felébredtek a vezetékes szolgáltatók, drasztikusan csökkentették az áraikat, növelték a sávszélességet, ezen kívül a T-csoport például megjelent a triple-play megoldásaival, így elindult egyfajta mobil-fix visszarendeződés.

HWSW: Ez a jelenség nem éppen arra utal, hogy az előfizetők úgy érzékelik, hogy a mobilinternet kevésbé megbízható, kevésbé stabil, mint a vezetékes szélessáv?

Beck György: Nyilvánvaló, de azért ha megnézünk egy egy évvel ezelőtti árlistát, akkor azt látjuk, hogy egy ADSL vagy kábeltévés kapcsolat kétszer ennyibe került, azóta több helyen megduplázták a sávszélességet. Ezért sokan feladták a mobilitást, vagyis a hűségidő lejártával visszaadták az előfizetésüket. Ez volt az egyik ok. Ami a jövőben mégis a mobilnet irányába billentheti a mérleget, az az eléggé forradalmi áttörése az okostelefonoknak.

A másik kérdés az volt, hogy a három szolgáltató között miért csökken az arányunk. Ennek két oka van, az egyik az, hogy több olyan funkció, ami korábban csak nálunk volt meg (például korlátlan csomag, kipróbálási lehetőség), megjelent a többieknél, és előjött "szomszéd kertje mindig zöldebb" hatás.

HWSW: Ez valahogy mérhető egyébként?

Beck György: A mobilnetnél nincs számhordozás, tehát egyszerűen kidobják az ügyfelek a kártyát. A másik oka a lemaradásunknak az, hogy - bár nem látjuk pontosan a számokat - az internethasználatra alkalmas készülékek aránya nálunk lehet a legalacsonyabb.

HWSW: És mi alapján választanak mobilnet-szolgáltatót az ügyfelek? Mi a preferencia?

Beck György: Abszolúte keresztbe megy. Egyelőre ahhoz megy a több ügyfél, aki jobbat mond.

HWSW: Szolgáltatásban, vagy készülékben?

Beck György: Alapvetően az ár számít, és valamiféle propozíció, vagyis a reklámkampányok komoly szerephez jutnak.

HWSW: Visszatérve a szomszéd kertjéhez, a Vodafone évek óta cipel egy elég nagy keresztet. Gondok akadtak a hálózattal, valamint több esetben büntette önöket a Gazdasági Versenyhivatal nem egyértelmű tájékoztatás miatt. Hogy próbálnak túllépni ezen?

Beck György: Hangfronton valóban egy elég komoly hendikeppel, 3G és HSDPA fronton nagyjából egy év késéssel indultunk, aztán a Huawei-jel történt megállapodás alapján gyorsan utolértük a többieket. A 3G-nél nem érzékelünk ilyen típusú negatív percepciót. A büntetések kapcsán sincs kirívó eset, mindenki kapja a maga büntetéseit, nem fizettünk kevesebbet vagy többet, mint a versenytársaink. A mobilinternet-piacon szoros versenyben feljöttünk, bár a T-Mobile jelentősen erősebb, neki viszont egy lényegesen szélesebb bázisra építhető ügyfélköre van.

HWSW: Behozhatatlan a T-Mobile előnye a mobilnet-piacon?

Beck György: Azt gondolom, jelenleg igen. A T-Mobile más szolgáltatásokkal is egybe tudja csomagolni a mobilnetet, emellett a beruházási keretük is lényegesen nagyobb, mint a miénk. Nyilvánvalóan ettől mi még nem adjuk fel a küzdelmet, de látszik, hogy valóban, ezen a területen nekik nagyon komoly előnyük van.

HWSW: Beszéljünk egy kicsit a jövőbeni technikai fejlődési lehetőségekről! Mindenki az LTE előnyeit harsogja, ugyanakkor a Vodafone idén februárban bejelentette, hogy elindítja az LTE egyfajta előszobájának tekintett HSPA+ hálózat kereskedelmi üzemét. Hol tart most ennek a hálózatnak a kiépítése?

Beck György: A hálózatfejlesztési tervek kapcsán láttuk, hogy vannak még különböző lépcsőfokok az LTE előtt. A HSPA+ által biztosított elméleti 21 Mbps sávszélesség a jelenlegi frekvenciasávon és a jelenlegi szabályozás mellett még piacra vihető. Ezt a fejlesztést a Huawei-jel együtt végeztük, aki valamilyen szinten szintén invesztál ebbe, és valóban, februárban azt ígértük, hogy egy-két helyen elindítjuk, és azt mondtuk, hogy a következő időszakban, az év hátralévő részében továbblépünk. Azokon a helyeken, ahol jelzik, hogy nagy az igénybevétel, ott tovább erősítjük a hálózatot, és jópár helyen elindítjuk ezt a 21 Mbps-es szolgáltatást. Ezek alapvetően Pest különböző területei lesznek, illetve kezdetben egy-két vidéki város.

HWSW: A gyors mobilhálózat viszont csak akkor igazán hasznos, ha nem csak az e-maileket, valamint a weboldalakat tudjuk letölteni, hanem más jellegű tartalmat is el tudunk érni rajta. Ennek kapcsán két komoly problémakörrel, illetve feladattal küzd az iparág: az egyik, hogy a tartalomszolgáltatóknak az infrastruktúra szolgáltatók szerint meg kéne osztaniuk a bevételüket velük, mivel az ő hálózatukat használják a tartalomtovábbításra. A másik terület az alkalmazások. Manapság a mobilos alkalmazások értékesítéséből komoly pénzt lehet keresni, a Vodafone milyen módon akarja ebből az üzletből kivenni a részét?

Beck György: Valóban az látható, hogy mindenki megpróbál átmozogni más területekre. A szoftveresek telefon operációs rendszert írnak, a hálózatosok alkalmazásból, frontendből akarnak pénzt csinálni stb. De továbbra is az ügyfélért, illetve az ügyfél pénzéért megy a harc. Van egy olyan törekvés bizonyos felek részéről, hogy a hálózati infrastruktúra-szolgáltató továbbra is bitpipe-szerepet töltsön be, az operátorok viszont megpróbálnak valahogy kitörni ebből. Ennek az a veszélye, hogy ha ebben a szerepben beragadnak a szolgáltatók, akkor egy idő után nem lesz olyan üzleti modell, ami alapján tovább lehet fejleszteni az infrastruktúrát. Valamiféle kiegyezésre ezen a területen szükség lesz, különben az egész ökoszisztéma fel fog borulni.

Az alkalmazásfejlesztés- és kereskedelem területén a Vodafone is elindult egy irányba: egy JIL (Joint Innovation Lab) nevű konzorciumot hozott létre, melyben négy cég vesz részt, a Vodafone, a Verizon Wireless, a China Mobile és a Softbank. Ez a négy cég megnyitotta az alkalmazás-interfészt a fejlesztők előtt, vagyis garantálják, hogy a fejlesztők által készített alkalmazások gyakorlatilag minden ügyfél számára elérhetők lesznek - ennek a négy cégnek együtt több mint egymilliárd ügyfele van.

HWSW: Végezetül visszatérve a hazai operátorok közti konkurenciaharcra: úgy tűnik, hogy a Pannon névváltásával rég nem tapasztalt módon felélénkült a verseny a piacon. Láthatóan elsősorban a Vodafone vette fel a kesztyűt - ez most csak egyfajta kirakat cirkusz, vagy ténylegesen beindultak a fogaskerekek?

Beck György: A versenytársak dolgairól nem nagyon szeretnék kritikát mondani. Azt gondolom, hogy profi módon csinálják, amit csinálnak. A Vodafone-nál valóban picit aktívabbá váltunk azokon a területeken, melyeknél azt láttuk, hogy szükség van arra, hogy megszólítsuk az ügyfeleket. Meg kell mutatnunk nekik, ha valamiben igazán jók vagyunk, mert enélkül nem lépünk előre.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról

Hirdetés

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa

2025. június 16. 02:14

Az AI technológiai és munkaerőpiaci hatásai az informatikában (2025) címmel érkezik az idei első kraftie meetup június 16-án.