Szerző: Bizó Dániel

2010. május 12. 11:56

A piaccal együtt süllyed a Magyar Telekom

Gyenge első negyedévet zárt a Magyar Telekom, miután nem tudott kitörni a kedvezőtlen piaci tendenciák szorításából. Éves összevetésben is erősen csökkent a cég forgalma és nyeresége is, amit a hangszolgáltatások hanyatlása magyaráz, miközben erős növekedést tud felmutatni az adat- és televíziós szolgáltatások terén.

Nincs új a nap alatt

Az első negyedévben a Magyar Telekom csoport 147,4 milliárdos árbevétele 7,5 százalékkal alulmúlta a válság által legkeményebben sújtott tavalyit is, amit elsősorban a hangalapú termékekből származó forgalom folytatódó eróziója magyaráz. Egy év alatt 170 ezer vezetékes lakossági és 50 ezer üzleti vonalat vesztett a vállalat Magyarországon, ezzel párhuzamosan pedig csökkent a megmaradt vonalakon folytatott hívásforgalom is, vagyis ügyfelenként is kevesebb bevételhez jutott a cég. A Magyar Telekom az első negyedév végén 1,7 millió lakossági, és 350 ezer üzleti vonallal rendelkezett, a csökkenés viszonylag egyenletes ütemet mutat az elmúlt években, ugyanakkor az első negyedév során a Magyar Telekom rengeteg, 20 ezer ISDN-ügyfelet vesztett.

A vállalat nem remekelt a lakossági mobilpiacon sem, 260 ezerrel kevesebb előfizetéssel rendelkezett mint a tavalyi első negyedévben, és egy százalékponttal olvadt piaci részesedése, így a magyar mobilpiac 43,1 százalékát tartotta a kezében. Bár üzleti előfizetéseinek számát 33 ezerrel tudta eközben növelni, ez nem tudta ellensúlyozni a lakossági ügyfélvesztést és az egy előfizetőre jutó átlagos bevétel csökkenését. A Magyar Telekom magyar mobilbevételei (T-Mobile) így 5 százalékkal alatta maradtak a tavalyinak, ami bár jobb mint a Pannon 9,5 százalékos visszaesése, ez leginkább annak köszönhető, hogy a T-Mobile gyengébben teljesített tavaly. Valójában a két mobilszolgáltató bevételei némi kilengéssel ugyanazon a kitartóan csökkenő pályán mozognak.

\"\"

Ezek a tendenciák meghatározóak abban, hogy a Telekom negyedéves profitja 23,6 százalékkal 16,4 milliárd forintra esett vissza, miközben a cég által kitermelt szabad készpénz mennyisége közel 11 milliárd forinttal kevesebbet tett ki mint tavaly. Ennek hatására a Magyar Telekom 4 milliárddal 15,7 milliárdra csökkentette tőkeberuházásait, amit elsősorban a lakossági üzletág és a technológiai szolgáltató központ szenvedett meg. A cég mobil szélessávú beltéri lefedettsége gyakorlatilag beállt a lakosság 65 százalékánál.

Az eredményeket a Telekomot vezető Christopher Mattheisen elsősorban a válság hatásaival magyarázta, és ígéretet tett a költséghatékonyság fokozására, aminek részeként már bejelentett átszervezéseket hajtanak végre - ennek eredményeként távozott több vezető is a cégtől. Mattheisen szerint az év második felében javulhat a gazdasági környezet, ami a Telekom eredményein is meg fog látszani. \"Az első negyedévben tapasztalt kedvezőtlen piaci feltételek ellenére továbbra is úgy gondoljuk, hogy a szolgáltatásaink iránti keresletet meghatározó gazdasági mutatók fellendülése esetén pénzügyi teljesítményünk is javulni fog, amire várhatóan az év vége felé kerülhet sor\".

Internet, tévé, 3G

A hangszolgáltatások megállíthatatlannak tűnő sorvadása mellett a Telekom sikeresen folytatta növekedéssel kecsegtető termékeinek további népszerűsítését. Feltétlenül a cég sikerei közé kell sorolni a T-Home csomagokat, amelyeknek köszönhetően a csökkenő ADSL-piacon a riválisok kárára növekedést ért el a vállalat, és közel 30 ezer ügyféllel 446 ezerre növelte DSL-előfizetéseinek számát, amivel lepipálta a kábeles hozzáférések 25 ezres bővülését is (160 ezer ügyfél), ami szintén a piaci növekedés felett van. Úgy tűnik, beválik a Telekom technológiasemleges termékstratégiája, az optikai bekötések is kezdenek lendületbe jönni, a tavaly elindított szolgáltatásnak immár közel 11 ezer előfizetője van, az első negyedévben 3568 új FTTH-hozzáférést kötött be a vállalat, ami megalapozza az IPTV növekedését is. Igaz, a növekedés nagy részét felemészti az erős árcsökkenés, az átlagos előfizetési díj több mint 11 százalékkal 4142 forintra olvadt, amit a multi-play csomagoknál adott kedvezmények is magyaráznak.

Továbbra is hatalmas sikert aratnak a televíziós csomagok. Három hónap alatt 11 ezer csomagot adott el, így egy év alatt 41 ezer új IPTV-előfizetéssel bővült a vállalat, amivel 79 ezerre növelte a szolgáltatás táborát, vagyis lényegében megduplázta azt. Ez sem mérhető azonban a műholdas tévészolgáltatás iránti kereslethez, amely három hónap alatt 40 ezer új ügyfelet szerzett, így egy év alatt 150 ezerrel 196 ezerre növelte az előfizetők számát. Ezzel a Telekom a második legnagyobb magyar tévészolgáltató már a UPC mögött. A mobil szélessávú előfizetések száma 280 ezerről 463 ezerre ugrott, ennek ellenére a T-Mobile részesedése 1,3 ponttal 47,7 százalékra szorult vissza - ez arra utal, hogy Magyarországon 970 ezer 3G-hozzáférés található, vagyis ezekben a hetekben az 1 milliós küszöböt is meghaladhatja, összhangban az NHH jelentéseivel. További bevételszerzési lehetőségként a Telekom belépett az áram- és gázszolgáltaás területére is.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról