Szerző: Koi Tamás

2010. április 20. 14:46

Twitter? Facebook? Ugyanmár, SMS!

Az elmúlt másfél évben a közösségi szolgáltatások megerősödése mellett nemhogy csökkent volna, de jelentősen nőtt a tinédzserek körében egy már-már őskorinak tekinthető kommunikációs forma, az SMS-ezés népszerűsége.

Az amerikai Pew Research Center kutatása szerint a rövid szöveges üzenetekkel történő kommunikáció az amerikai tinédzserek körében ma minden egyéb kommunikációs formánál népszerűbb, beleértve a személyes interakciót is. A kutatás megdöbbentő eredménye szerint a mobiltelefonnal rendelkező tizenéves korosztály harmada naponta átlagosan száznál is több SMS-t küld barátainak, ismerőseinek, családtagjainak.

A felmérés rámutat, hogy a 12-17 éves korosztályba tartozó amerikai lányok és fiúk mintegy háromnegyedének van mobiltelefonja, melyet a fentiek alapján elsősorban szöveges üzenetek küldésére használnak. A Pew Research szerint az SMS-ezés leginkább a lányok körében népszerű, ők napi átlagban 80 rövid szöveges üzenetet kapnak, vagy küldenek, szemben a fiúk 30-as átlagával. Az elemzés ezzel együtt azt is hangsúlyozza, hogy a lányok rendszerint kifinomultabban is képesek kommunikálni SMS-ekkel, mint a fiúk.

\"A szöveges üzenetek jelentik a központi kommunikációs csatornát a mai tizenévesek számára, ráadásul az SMS az elmúlt 18 hónapban komolyan szárnyra kapott\" - mondta el a kutatás kapcsán Amanda Lenhard, a Pew Research elemzője. A szakértő szerint mindez amellett különösen figyelemreméltó, hogy időközben a közösségi szolgáltatások, így például a Twitter és a Facebook is komoly növekedési időszakot élt meg.

\"\"

Elemzők szerint az SMS-ek reneszánsza a tengerentúlon alapvetően két dolognak köszönhető: egyrészt egyre több az olyan tarifacsomag a szolgáltatóknál, mely korlátlan mennyiségű SMS-t tartalmaz, másrészt az SMS-ezés kifejezetten diszkrét kommunikációs forma, mely a tinik életében ezáltal központi szerephez juthat. Fontos emellett, hogy az amerikai piacon működő szolgáltatók készülékválasztéka is jól kiszolgálja a szöveges üzenetküldést, így az USA-ban a tinik kezében sem szokatlan látvány egy BlackBerry okostelefon, vagy egy Sidekick kommunikátor.

Itthon ezt a piaci rést szemmel láthatóan nem tudják, vagy nem akarják betömni a szolgáltatók. Még a kifejezetten fiataloknak szánt, a hetekben megújult djuice szolgáltatás tarifái is legfeljebb olyan opcióval kérhetők, mely 200 SMS-t tartalmaz - egy ilyen keretet egy amerikai tinédzser néhány nap alatt felemészt. Bár a T-Mobile-nak és a Vodafone-nak is van olyan tarifacsomagja, mely több száz, vagy akár ezer SMS-t tartalmaz, ezek havidíja többnyire nem a tinik zsebéhez lett méretezve.

Ezektől eltekintve, illetve a megadott keretet túllépve egy SMS átlagosan legalább 20-30 forintba kerül a hazai szolgáltatóknál (gyakran még hálózaton belül is, ahol valójában filléres költséggel jár az SMS-forgalmazás), ami messze a fiatalok fájdalomküszöbe felett helyezkedik el.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról