:

Szerző: Koi Tamás

2010. április 19. 17:21

RIM: Az okostelefonok a szolgáltatók legnagyobb kerékkötői

Az okostelefonok világméretű terjedésével egyre több mobilszolgáltató küzd kapacitásgondokkal, a helyzet ráadásul rövid távon aligha javul - utal rá a világ egyik legnagyobb okostelefon-gyártója, a kanadai Research in Motion.

A kapacitás bővítése nem megoldás

A Research In Motion társelnök-vezérigazgatója, Mike Lazaridis egy múlt heti torontói konferencián beszélt a napjainkban az üzleti élet mellett már jóval hangsúlyosabban a magánszféra kommunikációs szokásait is meghatározó okostelefonok szerepvállalásáról. A cégvezető szerint a felhasználók egyre adatintenzívebb használati szokásait nem lehet a végtelenségig hálózatfejlesztésekkel ellensúlyozni, a megnövekedett adatforgalomra nem csak a hálózati infrastruktúra fejlesztőinek, hanem a szoftverfejlesztőknek is megoldást kell találniuk.

A Reuters riportja szerint bár a videostreaming jelentős terhet ró a mobilhálózatokra, Lazardis egyáltalán nem biztos benne, hogy a jövőben a videofogyasztás annyira általánossá válik az okostelefonokon, hogy ez meghatározza majd a hálózati struktúrát. A kutatások szerint egy fejlett funkciókkal, és több tucat, online kapcsolatot is igénylő alkalmazással felvértezett készülék kiszolgálása a normál, pusztán telefonálásra használt készülékekhez képest harmincszor annyi hálózati erőforrást igényelhet.

A RIM első embere szerint a BlackBerryk - bár alapvető funkcióikat tekintve egy átlagfelhasználó számára semmiben sem különböznek a többi okostelefontól - igyekeznek a lehetőségekhez mérten a legtakarékosabban bánni a szolgáltató erőforrásaival. Az üzenetkezelő rendszerekben hagyományosan erős gyártó így a saját szerverein keresztül bonyolítja a levelezésen túl a weboldalak böngészésekor, illetve a legtöbb, saját fejlesztésű közösségi alkalmazás (Facebook, Twitter, BlackBerry Messenger) által generált forgalmat.

Mindennek ára van

Mivel a cég szerverei tömörítve küldik le a telefonra az adatokat, ezért a szolgáltatók hálózatát csakugyan kevésbé terhelhetik le a BlackBerryk, csakhogy ennek az előnynek komoly ára van, melyet a fogyasztókkal fizettetnek meg a társaságok. A BlackBerry internetszolgáltatás a legtöbb szolgáltatónál külön havidíjért vehető igénybe, és a hagyományos mobilinternet-csomagokhoz viszonyítva többnyire kevesebb adat forgalmazására is elegendő egy ilyen előfizetés. Másfelől a RIM számos saját fejlesztésű alkalmazása (például az említett Facebook, vagy Twitter-kliens) nem működik a BlackBerryken akkor, ha az ügyfél nem fizetett elő az operátor és a RIM által közösen üzemeltetett szolgáltatásra.

A BlackBerry internetszolgáltatás használata emellett külföldön jelentősen drágább lehet, mint a hagyományos mobilnet-használat, ennek a szolgáltatásnak az áráról ugyanis semmilyen hatósági árszabás nem rendelkezik, szemben például az uniós törvényhozás által kordában tartott EU-s roamingtarifákkal.

Határon üzemelnek

Arra, hogy az okostelefonok (azok közül is leginkább egyetlen típus, az iPhone) milyen mértékben képesek leterhelni egy szolgáltató infrastruktúráját, jó példa volt tavaly decemberben az AT&T San Francisco-i 3G-s hálózatának a részleges összeomlása. A hálózatok nem csak Észak-Amerika egyes sűrűn lakott területein működnek a teljesítőképességük határán: az angol O2 a londoni hálózatát volt kénytelen hasonló okokból továbbfejleszteni tavaly. A fejlesztési költségek elérték a 30 millió angol fontot.

A kapacitásbővítés ráadásul a közvetlen, egyszeri beruházási díjakon felül több országban - így például Magyarországon - jelentős állandó kiadástöbblettel jár a szolgáltatók számára a megnövekedett frekvenciaköltségek miatt. A Pannon hazánkban ezért mindeddig példa nélkül álló módon tavaly úgy döntött, hogy ezernél is több rádió adó-vevőt lekapcsol, ezzel mintegy tiltakozva a befektetésellenes szabályozás ellen.

A hazai szolgáltatók hálózatát egyelőre korántsem fenyegeti olyan terhelés, mint a nagyobb nyugat-európai vagy tengerentúli szolgáltatókét, így a Pannon lényegében anélkül tudta kiiktatni a hálózati infrastruktúra egy részét, hogy abból a felhasználók bármit is észrevettek volna.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 19:49

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.