Szerző: Bodnár Ádám

2010. április 1. 16:00

Bankautomatában is befizethetők már a sárga csekkek

Az Erste Banknál mától belföldi készpénzátutalási megbízást, népszerű nevén "sárga csekket" is be lehet fizetni egyes bankautomatákban. Az ATM-ek egyre okosabbak, egyre több képességgel ruházhatók fel, Magyarországon azonban még kevés lehetőséget használnak ki a bankok.

Az Erste Bank hazai leánya egyelőre 12, frekventált helyen levő bankautomatát szerelt fel "sárga csekk" befizetési képességgel, de a kedvező felhasználói visszajelzések alapján a számuk a jövőben tovább bővülhet. Az ATM-ek a Diebold modulárisan bővíthető, x86 processzoros Opteva termékcsaládjának 720-as és 760-as modelljei, a funkció pedig zömmel hazai fejlesztésű.

A csekkbefizetés menete

Az Erste Bank ATM-jein keresztül egyszerre tíz csekk fizethető be, de később ezt akár 30-ig lehet növelni, mondta el a HWSW-nek egy telefonos beszélgetés során Győrffy Botond, a Diebold magyarországi leányvállalatának informatikai vezetője. A bankkártya behelyezése és a megfelelő menüpont kiválasztása után a csekkeket az automata behúzza és egy átmeneti tárolóban helyezi el (erre azért van szükség, hogy a műveletet bármikor meg lehessen szakítani). A képernyőn egyenként megjelenik a csekkek beolvasott képe és a hozzájuk tartozó összeg, a felhasználó pedig  eldöntheti, hogy be kívánja-e fizetni az adott csekket. A felületen figyelemmel kísérhető az eddig befizetésre kijelölt csekkek összesített értéke is, nehogy az meghaladja a készpénzfelvételi limitet vagy a számlaegyenleget.

Az összes csekk ellenőrzése és a végső jóváhagyás után megtörténik a pénzügyi tranzakció, amely az Erste Bank ügyfelei számára kártyás vásárlásnak számít és díjtalan, más bankokhoz tartozó ügyfeleknél pedig a készpénzfelvételével azonos. Az ATM rányomtatja a csekkekre a befizetést igazoló adatokat, majd visszaadja őket az ügyfélnek, de a művelet végén a nyugtára is rányomtatja az összes feladóvevényt. Este 10 óráig kell befizetni egy csekket, hogy azt a posta még arra a napra könyvelje el.

Az Erste Bank által is használt Opteva ATM-ekhez már elérhető a Magyar Nemzeti Bank által hitelesített bankjegyfelismerő modul is, amelynek használatával készpénz befizetésekor feleslegessé válik a boríték.  Ennek előnye, hogy befizetés után az összeg azonnal megérkezhetne az ügyfelek számlájára. Győrffy elmondta, már több hazai pénzintézettel folytat ennek bevezetéséről a Diebold.

Van még lehetőség az ATM-ekben

Hazánkban több mint 4500 ATM működik, ezek harmadát a Diebold szállította. Győrffy Botond elmondta, Magyarországon a Diebold által telepített automaták szinte mindegyike az Opteva családba tartozik, így elméletileg bővíthető a csekkek befizetésére vagy a bankjegyfelismerésre szolgáló modullal. Európai összevetésben nagyon alacsony itthon az ATM-ek száma és kihasználtsága is, pedig a készülékekben rejlő lehetőségek számosak. Jelenleg általában pénzfelvételre használják ezeket a berendezéseket, pedig alkalmasak lennének számos banki műveletre (pl. átutalás indítása), vagy elektronikus vásárlásra (pl. koncert- és mozijegy, közlekedési jegy, bélyeg).

Az ATM-ek hasznosíthatók lennének hirdetési felületként is, mondta Győrffy. Az ügyfelek ugyan csak rövid időt töltenek a bankautomaták előtt, de ekkor folyamatosan a gépre szegezik figyelmüket, így a reklámokat biztosan meglátják. Külföldön bevett szokás, hogy azokban az üresjáratokban, amíg interakciót nem igénylő háttérfolyamatok zajlanak (pl. kártya hitelesítése, pénz számolása, bizonylat nyomtatása), az automaták képernyőjén hirdetések jelennek meg, akár a bank saját termékeié, akár másoké. Amennyiben a bank termékéről van szó, a hirdetést az éppen kiszolgált ügyfélre is lehet profilírozni.

Győrffy szerint a hirdetések megjelenítésével a bankok olyan bevételhez jutnának, amelyek hozzájárulnának az automaták üzemeltetési költségeihez, így az ATM-használat ingyenes lehetne az ügyfelek számára, mint például Portugáliában. Az ingyenes ATM-használat valószínűleg növelné a felhasználói kedvet is, javítaná a bankkártya-használati statisztikákat és közvetetten a pénzügyi kultúrát.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról