Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Kipróbáltuk: Garmin Dakota 20 túra GPS

Tóthfalusi Géza, 2010. március 22. 14:35
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Ha valaki azt hallja, GPS, rögtön rendszerint az autós navigáció jut az eszébe, pedig a műholdas helymeghatározó rendszert használó szerkezetek régebben nem annyira a sofőrök, inkább a (profi) természetjárók segítői voltak.

hirdetés

Ebben az időben szerzett magának a hírnevet és tapasztalatot a Garmin, amelyeknek a mai sikerei jó részét is köszönheti. Bár a termékskála nagyját már a PNA-k foglalják el, ha nem a nagy és népszerű áruházakban, hanem a célcsoportot kiszolgáló boltokban vagy a weboldalon nézelődünk, láthatjuk, hogy az amerikai gyártó nem feledkezett meg a túrázókról sem. A nekik szánt készülékek közül a legkisebb még érintőképernyős család a Dakota, amelynek nagyobb, 20-as sorszámú modelljét próbáltuk most ki.

Mindent bír

A legfontosabb, amiben egy túra GPS-nek különböznie kell az autós változatoktól, az a strapabíróság: nem árthat neki ha megázunk, ha leejtjük vagy ha nekikoccan valaminek – na és persze az sem árt, ha nem csak három órát működik egy feltöltéssel. A Dakota 20 mindezen tulajdonságokkal rendelkezik: IPX7 minősítésű, azaz akár 1 méteres vízmélységet is kibír (sajnos ha ennél mélyebb a víz, akkor elmerül, úgyhogy balatoni vitorlázáshoz nem ideális), masszív burkolata védi az ütésektől, egy pár AA akkumulátorról pedig 16-17 órán át tud működni.

Külsejét illetően a készülék olyan, mint egy nagy kavics, némi narancssárga díszítéssel. Az érintőképernyőn kívül egyetlen kezelőszerv van rajta, a bekapcsológomb, mégpedig a jobb oldalán, pont kézre eső helyen. Az elemtartót a hátoldalon egy erős rugóval záródó lap elhúzása után nyithatjuk ki, ezt gumiszigetelés védi a beázástól, és itt kapott helyet a 850 megabájtos belső memória bővítésére szolgáló microSD kártyahely is. Az elemtartó felett, egy vastag gumifül alatt lapul az USB port, ami egyrészt adatátvitelre, másrészt töltésre szolgál. Az elemtartó fedelének oldalán két sínszerű bemélyedés fut végig – ezek segítségével rögzíthetjük a Dakotát a külön megvásárolható autós, motoros vagy kerékpáros tartókhoz. Ha inkább nyakban vagy csuklópánton hordanánk, akkor ezt az alul elhelyezett fül segítségével tehetjük meg.

A készülék egyik gyenge pontja a kijelző. A láthatóságával nincs gond, sem sötétben sem napfényben, és rezisztív működési elve miatt kesztyűben is használhatjuk, de könyörgöm, 2,6 hüvelykes képátló, 160x240 pixeles felbontással? A fele ennyibe kerülő mobiltelefonokon is lassan már a 320x240-es felbontás számít elterjedtnek, és bizony a Dakota 20 feliratainak olvashatóságán is sokat javított volna az a pár extra pixel. Az alacsony felbontásra ugyan valamennyire megoldást jelent a Garmin által használt nagyméretű betűkészlet, viszont így meg a térképnézeten elférő információk száma csökken.

Vadat és halat

Tudását tekintve a Dakota 20-nak nem kell szégyenkezni: bővíthető memóriájára szabadon tölthetünk fel térképeket a Garmin kínálatából, vagy használhatunk olyan remek, ingyenes túratérképeket is, mint a turistautak.hu. Képes útvonaltervezésre, van benne 3D-s mágneses iránytű (ez bárhogy is tartjuk a készüléket, mindig megtalálja a helyes irányt), barometrikus magasságmérő, különféle profilok autós, gyalogos, túrás és másféle felhasználásra, és így tovább.

Amikor bekapcsoljuk a készüléket, alapesetben a főmenübe jutunk, amelyet ujjunk jobbra-balra mozgatásával, vagy a lent elhelyezett nyilak segítségével tudunk lapozni. Maga a menü teljes mértékben testre szabható, az ikonok sorrendje átrendezhető, a nem használt funkciókat eltüntethetjük belőle. A használat megkezdése többféle módon történhet – ha tudjuk, hova akarunk eljutni, akkor csak meg kell adnunk az úticélt, ami lehet cím, koordináta vagy érdekes pont is, de arra is van lehetőségünk, hogy a megfelelő irányba állva "rögzítsük", hogy az elérendő cél merre és milyen távol van. A navigáció közben nemcsak a térképet használhatjuk, kapunk egy remek iránytűt (testre szabható információs mezőkkel) és egy magasságprofilt is, ami, ha a térkép rendelkezik megfelelő adatokkal, vagy ha egy már bejárt úton haladunk visszafelé, nemcsak az eddigi függőleges elmozdulást mutatja, hanem azt is, hogy mi vár még ránk.

Külön menüt kapott a népszerű geoláda-keresés. Ha fizetős tagok vagyunk a Geocaching.com-on, akkor az onnan letöltött adatokat a készüléken is megnézhetjük, azaz ekkor nem kell a ládák leírását fejben tartani, vagy kinyomtatni. Sajnos a magyar geocaching.hu esetében ez nem működött, itt csak a ládák jelentek meg, mint érdekes pontok.

Ha muszáj, a készülék autós navigációra is képes, de ez legfeljebb szükségmegoldásként jöhet szóba. Egyrészt nincsenek hangutasítások, csak figyelmeztető csipogás (az sem túl hangos), másrészt a kijelző mérete és felbontása is túl kicsi ahhoz, hogy jól lássuk a következő manővereket. Meglepően jól használható viszont idegen városban, séta közben – ekkor nem gond a kis kijelző, a hangutasítások elmaradása még előny is (legalább nem szólal meg a templom közepén, hogy a műholdvétel megszűnt), és mind utcákon, mind légvonalban segít tájékozódni. Ha városban, lakott területen használjuk, a többi navigációs eszköztől megszokott funkciók állnak rendelkezésre – ebben nincs semmi meglepő, hiszen ugyanaz a térképadatbázis van ebben is (a Garmin általában a NAVTEQ-et használja forrásként, de a magyarországi forgalmazó Naviguide nevű terméke például TopMap-alapú), így ugyanúgy tudunk például boltokra vagy éttermekre is keresni. Természetesen a megtervezett útvonal és a bejárt út is elmenthető, az utóbbi akár 10 ezer útpontból is állhat.

Extra lista

Már említettük, hogy a Garmin az egyik, ha nem a legnagyobb név a túra GPS-kategóriában – ez a Dakota 20-ba épített apró finomságokon is látszik. Ezek közül az egyik a Profilok funkció: itt hat profil áll rendelkezésre, amelyekbe tetszés szerint menthetjük el beállításainkat. Például beállíthatjuk, hogy a térképen, az iránytűnél és a "műszerfalon" tevékenységtől függően milyen adatmezőket lássunk, de külön főmenüt és képernyő-beállításokat is megszabhatunk.

A talán kevésbé sokat használt, de érdekes extrák közé tartozik a napfelkelte és napnyugta időpontját is jelző öröknaptár, az ideális vadászati és halászati időpontok kijelzése, a területmérés (ilyenkor körbe kell sétálnunk a területet, és a készülék megmondja, mekkora). Ezeken felül van még ébresztés, stopper, számológép és a vízbe esett emberhez való visszatérést megkönnyítő Man Overboard funkció is. Ha van egy másik, kompatibilis Garmin eszközünk vagy szívritmus-, esetleg pedálfordulatszám-érzékelőnk, ahhoz is kapcsolódhatunk vezeték nélküli

Sok tudás sok pénzért

A készülék nagyon tetszett: üzemideje kiváló, a GPS-vevő érzékenysége is nagyon jó (és nem marad el a legjobb autós PNA-k mögött sem hideg, sem melegindításban), szolgáltatásban mindent tud, ami csak eszembe jutott túrázás közben. Egyetlen gyenge pontja a kijelző – na és az ára. Jelenleg akciósan 85 ezer forintba kerül, mindenféle térkép nélkül. Ez egy átlagos turistának drága lehet, de aki folyton az avarban gázol és sziklákon kapaszkodik, annak legalább annyira kellhet egy ilyen termék, mint egy jó bakancs.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.