Szerző: Bodnár Ádám

2010. március 16. 10:31

Megjöttek a fejlesztői eszközök Windows Phone 7-hez

A tegnap kezdődött MIX10 konferencián a Microsoft újabb részleteket árult el a Windows Phone 7 Series fejlesztői eszközeiről, amelyek előzetes változatai már le is tölthetők. Bemutatkozott a Silverlight 4 közel végleges változata is.

Megjöttek a fejlesztői eszközök

Az új mobil Windowsra játékokat az XNA Game Studio 4.0-val, multimédiás alkalmazásokat pedig Silverlight fejlesztői eszközeivel lehet készíteni. A Microsoft az operációs rendszerbe a Silverlight 3.0 kiterjesztett változatát építette, amely támogat olyan, a mobiltelefonokra jellemző eszközöket mint például a gyorsulásmérő. Programnyelvek közül egyelőre a C# támogatott csupán, bár a Microsoft nem zárta ki annak lehetőségét, hogy a jövőben Visual Basicben vagy akár C nyelven is lehessen Windows Phone 7 Seriesre fejleszteni.

A Windows Phone 7 Seriesre dolgozó programozók lényegében ugyanazokat az eszközöket és technológiákat használhatják, amelyekkel Microsoft más platformjaira és a webre készíthettek programokat. Az eddig Silverlightra, Xbox 360-ra vagy Zune-ra fejlesztők felvehetik a támogatott platformjaik közé a Windows Phone 7-et is anélkül, hogy teljesen új környezetet, nyelveket és eszközöket kellene megtanulniuk. Az új mobil platform fejlesztői eszközei azonnal elérhetővé váltak, a Microsoft oldaláról letölthető a Visual Studio Express for Windows Phone, az XNA Game Studio 4.0, és Visual Studio 2010 RC-vel kompatibilis kiegészítés technológiai előzetese (CTP), az Expression Blend 4 SDK for Windows Phone valamint egy Windows Phone 7 emulátor az elkészült alkalmazások teszteléséhez.

\"\"

A Silverlight és az XNA megjelenése egyben azt is jelenti, a Windows Phone 7-re írt alkalmazások átvihetők más platformokra is. A legnépszerűbb okostelefonos operációs rendszer, a Symbian hamarosan teljes Silverlight-támogatást kap, de akár iPhone-on vagy Androidon is találkozhatunk majd XNA-ban készült játékokkal, például a Novell révén. A vállalat a MIX10-en demózta technológiáját, amely lehetővé teszi .NET-alkalmazások futtatását az Apple és a Google platformjain. A 2009 szeptemberében kiadott MonoTouch a .NET-alkalmazásokat az iPhone által támogatott Objective-C nyelvre fordítva lehetővé teszi azok futtatását. A MIX10-en a Novell Androidon futó Indiana Jones játékkal demózott, a tervek szerint a Google platformjának támogatása még idén bekerül a Mono Toolsba.

Nincs multitasking a Windows Phone 7-ben

Az operációs rendszerről is napvilágot láttak új információk. Ezek közül az egyik legfontosabb, hogy a Windows Phone 7 Series az Apple iPhone-jához hasonlóan nem támogat multitaskingot, csak egyes kijelölt alkalmazások futtathatók párhuzamosan, például böngészés vagy levelezés közben lehet zenét lejátszani. A külső alkalmazásfejlesztők számára kezdetben nincs lehetőség arra, hogy programjukat a háttérben futtassák, azonban értesítéseket küldhetnek a felhasználónak. Charlie Kindel, az operációs rendszer fejlesztéséért felelős Microsoft-vezető szerint idővel a külső fejlesztők által készített alkalmazások számára is lehetővé válik a párhuzamos futtatás.

A Windows Phone 7 Series bevallottan egy fogyasztói piacot megcélzó platform, ahol a gyorsaság, az \"akadásmentes\" felhasználói felület sokkal fontosabb mint a multitasking. A vállalat ezzel lényegében lemásolja az Apple megközelítését. A különbség azonban annyi, hogy a vállalati felhasználók, illetve a \"power userek\" számára a Microsoft kínálatában továbbra is megmarad a Windows Mobile 6.5, vagyis a cég lényegében szegmentálja a kínálatát és professzionális és egy fogyasztói mobilos operációs rendszerre. A probléma ezzel csupán annyi, hogy a két platform nem kompatibilis egymással az alkalmazások szintjén, a Windows Phone 6.5-re írt alkalmazások nem futnak az újabb változaton és fordítva. A Microsoft azonban bízik abban, hogy az ismerős fejlesztői környezetekben dolgozva sok \"régi\" alkalmazás fejlesztője dönt úgy, hogy átülteti szoftverét az új operációs rendszerre.

A Windows Phone 7 Series kimondottan a fogyasztói piacra készült, nem vállalati platform és a Microsoft mindent meg is tett annak érdekében, hogy ezt a képet erősítse. A MIX10-en bemutatott demók során az operációs rendszerbe eleve beépített Office-on kívül egyetlen üzleti alkalmazás sem került szóba és a platform mellé állt támogatók sorában is zömmel tartalomszolgáltatók (Associated Press, Hudson Entertainment, IMDb.com, Pandora, Sling) és játékfejlesztők (EA, Namco, PopCap) találhatók. Az új mobil Windowsra kizárólag a Microsoft saját üzemeltetésű alkalmazás-piacteréről, a Windows Phone Marketplace-ről lehet alkalmazásokat letölteni.

Silverlight 4

A MIX10-en a Microsoft bejelentette a Silverlight 4 kiadásra szánt (RC) változatát is és közölte, a végleges verzió még áprilisban megjelenik. A Flash-sel versenyző interaktív médiaplatform elterjedtsége rohamos ütemben nő, a Microsoft által citált adatok szerint az internetre kapcsolódó eszközök közel 60 százalékán már fut a Silverlight. A MIX10-en számos demonstrációt tartottak a Microsoft tartalomszolgáltató partnerei (pl. Netflix, BBC, Major League Soccer, NBC Olympics), amelyek Silverlight technológiát használnak a webes közvetítésekhez.

A Silverlight 4 legfontosabb fejlesztései elsősorban az üzleti területen való bevethetőséget érintik.  ezt olyan újítások támogatják mint a beépített nyomtatási lehetőség, könnyebb kapcsolódás a felhasználó gépén található állományokhoz, jobb szövegkezelés vagy éppen a COM-kompatibilitás, amivel lehetővé válik akár a Silverlightban futó alkalmazások összekapcsolása a Microsoft Office-szal. A platform végre kezeli az egérgörgőt, illetve drag-and-drop módon lehet bele állományokat tölteni, ugyanúgy ahogy más programokba, nem kell egy külön fájlkezelő ablakot megnyitni.

A multimédia területén említésre méltó fejlesztés a webkamera- és mikrofonkezelés, vagyis a Silverlightból közvetlenül elérhetők ezek a perifériák, így ezen túl semmi sem akadályozza akár egy videochat- vagy videokonferenca-webalkalmazás elkészítését, akár üzleti használatra. Emellett  figyelemre méltó a WMS multicast támogatás, amellyel jelentős sávszélesség takarítható meg. A további újdonságok főképp a digitális tartalmak, zenék, videók jogvédelmével kapcsolatosak.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról