Szerző: Dojcsák Dániel

2010. március 9. 12:58

Jöhet a szuperolcsó Google-telefon

Úgy tűnik, a Google egy lebutított, nagyon olcsó Nexus One verziót kíván forgalomba hozni, kizárólag Indiában és talán néhány másik fejlődő piacon. - spekulál néhány vezető indiai technológiai lap.

Az Indiai tech lapok néhány napja izgatottan találgatják a Google Nexus buta változatának ottani megjelenéséről szóló hírek eredetét, részleteit. A cég konkrét válaszokkal nem szolgált még az ügyben, de minden jel arra mutat, hogy India lesz az új Google-paradicsom, már ami az okostelefon-piacot illeti.

Az amerikai csúcsgyártók árképzési politikája jelentős hatással van arra, hogy a keleti piacokon meddig jutnak el termékei. Az Apple árazása például szinte kizárja termékeit az indiai területről, legyen szó okostelefonról, médialejátszóról vagy számítógépről akár. A Google belépése a mobilpiacra viszont nem feltétlenül arról szól, hogy profitot termeljen, hanem sokkal inkább azt a célt szolgálja, hogy a webes vállalat minél több szolgáltatását használja minél több ember világszerte.

Havi 18 millió új előfizető

A Google igyekszik rohamosan növelni az általa kiszolgált felhasználók számát, s ehhez az Android platform ugyanolyan eszköz, mint az amerikai piacra tervezett kísérleti optikai hálózatépítés. Ha pedig a trend ez, akkor a politikai nehézségek miatt nehezen megközelíthető Kína után India a következő óriás piac, ahonnan a későbbiekben a hirdetéskiszolgálással pénzt lehet kivenni.

Indiában havonta 18 millió új mobilelőfizetést kötnek, s az indiai hírközlési hatóság becslései szerint már tavaly szeptemberben 127 millió mobilinternet-előfizetés volt az országban, ami legalább GPRS/EDGE sebességgel szolgálja ki a felhasználókat. Ugyanezzel a lendülettel a mobilhirdetési piac is növekszik, s az Admob 2010 januári statisztikái szerint Indiából indul az összes mobilreklám lekérés 5,1 százaléka, megelőzve ezzel minden országot, beleértve az Egyesült Királyságot és Japánt is. Az egyetlen kivétel a dobogó tetején álló 48,1 százalékos USA.

Minden stimmel

Ha ez nem lenne elég érv a Google-nek a jelenlétének erősítése mellett, akkor a Comscore 2009 szeptemberi jelentését kell elővenni, amiből kiderül, hogy az indiai internetfelhasználók a hálózaton töltött idejük harmadát valamilyen Google szolgáltatáson belül töltik el, ami a globális átlag háromszorosa. Ilyen statisztikákkal pedig könnyedén építheti még erősebbre a Google Indiában a márkáját. A felhasználók organikus növekedésével automatikusan növekedhet majd az ügyfelek száma, az újabb és újabb szolgáltatások és termékek bevezetésével pedig még tovább erősíti a kötődést az emberekben.

Már most kísérletezik az amerikai szolgáltató kifejezetten a fejlődő piacokra szánt szolgáltatásokkal, mint például a Google Phone Search, ami egy ingyenes számra indított telefonhíváson keresztül kínál keresőszolgáltatást, illetve ugyanez sms-ben is működik, továbbá létezik egy sms-alapú közösségi kommunikációs eszköz, a Google SMS Channels, ami levelezőlistaszerűen kapcsolja össze a felhasználókat.

Ezután a következő logikus lépés pedig egy olcsó, könnyen hozzáférhető, de a webes szolgáltatások működtetésére képes mobilkészülék betolása lenne a piacra. A Nexus One kapcsán már az amerikai premier környékén is beszéltek arról Google dolgozók, hogy ennek a készüléknek a célja, az, hogy minél több ember internetezzen a világon. Az 530 dolláros mobil viszont az indiai piacon esélytelen, épp ezért valószínű, hogy néhány extra funkciótól meg kell válni, s talán egy olcsóbb, kisebb felbontású kijelző, gyengébb anyaghasználat, olcsóbb processzor révén létrejöhet az indiai Nexus. Sőt a gyors 3G szabványokról is érdemes lemondani, hiszen Indiában még ki sem osztották ezeket az általunk használt frekvenciákat a szolgáltatóknak, így nincs értelme a drágább HSPA-képes mobilokat forgalmazni.

Szupertelefon vagy sem?

Így persze a Google \"szupertelefon\" elmélete megtörne, igaz az indiai igények szempontjából mégis megmaradna a csúcs-érzés. Amint megvalósul a keleti átportolás, akkor megoldódhat a Google Nexus imázs-problémája is, amit amiatt szenved el, hogy a nagy hype ellenére nem fogy millió számra a mobil az Egyesült Államokban. India után pedig további országokat vehet célba a Google-HTC szövetség a butított verzióval. Dél-Amerikában például szintén lenne igény fejlett, de olcsó eszközökre, hiszen nagyon sokan interneteznek, de a fizetőképes kereslet egyelőre itt sincs meg a drágább eszközökre.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról