Szerző: Bodnár Ádám

2010. február 26. 10:20

Az utolsókat rúgja a Palm?

A tavaly nyáron piacra dobott Pre és az azt nem sokkal követő Pixi okostelefonok nem hozták meg a várt áttörést a Palm számára, a vállalat tegnap figyelmeztetést tett közzé, mely szerint a jelenlegi negyedévben a bevételei jóval a várakozások alatt maradnak. A részvények árfolyama a hír nyomán közel 20 százalékkal zuhant.

A Palm alkotta meg a tenyérgépek piacát a népszerű Pilot révén, de az első okostelefonok megszületésekor is jelen volt, legalábbis közvetetten. A Palmból kivált mérnökök és üzletemberek alakították meg a Handspring vállalatot, amely 2002-ben piacra dobta Treo 180 nevű okostelefonját, amely a Palm OS operációs rendszert futtatta. Néhány évvel később a még mindig csak a tenyérgépekre koncentráló Palm felvásárolta a Handspringet, ezzel belépett az okostelefonok piacára is.

A Treo sorozat tagjai kezdezben Palm OS operációs rendszerrel voltak elérhetők, 2006-ban aztán megjelent az első windowsos modell is, a Treo 680w, a vállalati felhasználók igényeire szabva. Eközben a Palm OS operációs rendszer fejlesztése lényegében megállt, miután a Palm leválasztotta magáról a szoftverfejlesztő részleget. A PalmSource nevű vállalat 2002-ben adta ki a Palm OS 5-öt, ez az évtized közepén, az okostelefon-piac felfutásának kezdetére már távolról sem volt korszerű az olyan versenytársakkal szemben mint a Symbian vagy a Windows Mobile. A tenyérgépek irányából érkező Palm fokozatosan teret vesztett a piacon a mobilgyártókkal szemben, amely főleg ismertségéből, illetve annak hiányából fakadt.

A cég nagy visszatérése 2009-re volt időzítve. A Pre nevű készüléket és a rajta futó WebOS operációs rendszert az év eleji CES-en jelentette be a vállalat. A szétcsúsztatható kivitelű okostelefontól sokat várt a szakma, főképp azért, mert a termékfejlesztést Jon Rubinstein vezette, aki korábban az Apple iPodokért felelős részlegének élén állt. A bejelentést pozitív fogadtatás övezte és a sajtóra is kedvező benyomást tett a Pre, azonban ez nem volt elég ahhoz, hogy vevők millióit csábítsa az üzletekbe. A Gartner 2009-es adatai szerint a Palm készülékei mindössze 0,7 százalékos részesedést szereztek az okostelefon-piacon és összesen 1,2 millió darab fogyott belőlük.

A Pre 2009 júniusában került az amerikai boltokba, nem is rajtolt rosszul, azonban gyorsan kifulladt. A mérsékelt siker oka, hogy a készüléket csak az Egyesült Államokban kezdték forgalmazni és egy mobilszolgáltató, a Sprint Nextel kínálatában volt megtalálható. A megjelenés utáni három hónap  során 780 ezer darab fogyott a Preből is kistestvéréből, a Pixiből, ami nem kis részben az erősödő konkurencia hatása is volt. 2009 nyarán elrajtolt az Apple iPhone 3GS, illetve számos androidos telefon is, amelyek jóval nagyobb érdeklődést generáltak, illetve a szolgáltatók hatalmas marketingkampányokkal támogatták a bevezetésüket.

A Palm újdonsága azért sem tudott megkapaszkodni a piacon mert a teljesen új, Linux-alapú operációs rendszerére jóval kevesebb szoftver érhető el mint például iPhone-ra, Androidra, Symbianra vagy éppen Windows Mobile-ra. Az okostelefon-vásárlók jó része pedig épp az alkalmazások miatt vesz ilyen készüléket és ezek alapján választ egyik vagy másik platform között. A WebOS-re fejleszteni egyszerű, mivel lényegében minden alkalmazás webalkalmazás, ezért a webfejlesztők által ismert nyelvek és eszközök használhatók (pl. HTML, JavaScript).

A Palm készülékeit 2010 elején kezdte el forgalmazni a legnagyobb amerikai operátor, a Verizon Wireless, azonban a cég szerint nem nyújtott elegendő támogatást az értékesítéshez. A Wall Street Journal szerint Jon Rubinstein, a Palm vezetője tegnap a dolgozóknak egy körlevélben azt írta, a Verizon beismerte, a bevezetés végrehajtása elmaradt a várakozásoktól. A cég ezért 280-310 milliós bevételt vár mindössze, messze kevesebbet az elemzők 425 milliós előrejelzésénél. Az előrejelzés szerint az idénre várt 1,6-1,8 milliárd dolláros forgalmat se hozza a vállalat, de hogy mennyivel marad el a tervtől, egyelőre nem tudni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról