Szerző: Bodnár Ádám

2010. február 12. 11:37

Egy éven belül kettéválik a Motorola

Megszületett a végleges elhatározás a Motorola szétválasztásáról, a vállalat 2011 elején osztódik ketté, egy lakossági termékeket, és egy vállalati megoldásokat kínáló cégre.

A lakossági termékeket gyártó cégbe kerülnek a mobiltelefonok és a kábeltévés settop-boxok, a vállalati megoldásokért felelős cég pedig a CB-rádiókat, vonalkódolvasókat és távközlési hálózati berendezéseket kínál majd. A lakossági termékekért felelős céget Sanjay Jha, a mobiltelefonos divízió ura fogja irányítani, a másik társaságot pedig Greg Brown. A Motorola márkanevet az előbbi vállalat kapja meg, de ingyen licencelni fogja a másiknak.

A csúcsról a mélybe

A Motorola az Apple megjelenése előtt az egyetlen amerikai gyártó volt a mobiltelefonok piacán és az előző évtized közepén, a RAZR mindent elsöprő sikerének köszönhetően még reális esélye volt arra, hogy megszorítsa a Nokiát is a piaci versenyben. A vállalat azonban a RAZR után képtelen volt új slágertermékekkel előállni, a vevők elfordultak tőle, részesedése meredeken visszaesett, miközben a koreai riválisok, meglovagolva a vékony kivitelű, érintőképernyős telefonok iránti kereslet erősödését, sikert sikerre halmoztak. A Samsung ma akkora piaci részesedéssel bír, mint sikerei csúcsán a Motorola, azonban a koreai cég lendülete nem látszik kifulladni.

Az ötlettelen fejlesztésekkel és irracionálisan pazarló működéssel egyaránt kínlódó Motorola termékkínálata 2008 közepére odáig degradálódott, hogy korábbi stratégiai partnere, a RAZR felfuttatásában derekas szerepet vállaló AT&T, a második legnagyobb amerikai mobilszolgáltató mindössze egyetlen új Motorola modellt vett fel kínálatába, ami biztos jele a márkába vetett bizalom elvesztésének. A világ mobilszolgáltatóinak választékába egyre kevesebb Motorola telefon került be, vagy éppen egy sem.

\"\"

Változtak a tervek

A cég már 2008-ban bejelentette, hogy leválasztja magáról a pénztemető mobiltelefonos részleget, hogy felszabadítsa egyébként jól teljesítő más divízióit a financiális nyomás alól. A terveket azonban keresztülhúzta a pénzügyi válság és az ezt követő recesszió, ráadásul a mobilos üzletág egyre rosszabbul teljesített, így a Motorola határozatlan időre elhalasztotta az önállósítási tervet mert tisztában volt vele, hogy az új cég az akkori körülmények közepette nem lenne életképes. A settop-box részleget többször megpróbálta eladni a cég, de a válság közepette nem futott be rá olyan ajánlat, amely elfogadható lett volna.

A gazdasági környezetben bekövetkezett változások, valamint a mobiltelefonos részlegnél végbement átalakítások nyomán a Motorola most elérkezettnek látta az időt, hogy végrehajtsa önállósítási tervét. Sanjay Jha irányítása alatt a Motorola teljesen átalakította mobilos stratégiáját és tömeggyártóból kimondottan az okostelefonok irányába indult el, mégpedig a Google Android platformjára téve fel mindent. A nyereségesség megtalálásában ez sokat segíthet, Jha elmondása szerint az idei negyedik negyedévre a mobilos divízió több éves veszteséges működés után újra profitot fog termelni, stabil alapokat teremtve az újrakezdéshez.

Az eltelt két év alatt nem csak a körülmények, a tervek is változtak. 2008-ban a mobiltelefonos divízió leválasztása volt műsoron, a mostani bejelentés azonban már a cég teljes szétválásáról szól. Elemzők szerint ennek hátterében az a felismerés áll, hogy a Motorola tevékenysége eléggé szerteágazó és az otthoni és vállalati részlegek között alig van kapcsolat, nem tudják egymás tevékenységét erősíteni vagy támogatni. A Jha által vezetett, lakossági termékekre koncentráló cégnél már formálódik egy olyan jövőkép, amely a mobiltelefonokat és a settop-boxokat közelítené egymáshoz, például hasonló lenne a termékek kezelőfelülete, de várhatók olyan megoldások, amelyek például lehetővé teszik a settop-boxon tárolt tartalmak elérését mobiltelefonon.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról