Szerző: Bodnár Ádám

2010. február 9. 11:23

Egymás területére merészkedik a Google és a Facebook

A Google terveit ismerők szerint a Gmail hamarosan egyszerű webes levelezőből közösségi platformmá válik. A Facebook eközben saját e-mail szolgáltatás beindításán töri a fejét.

A Gmail akár a héten új funkcióval bővülhet, a Twitterhez vagy a Facebookhoz hasonlóan egy külön erre dedikált felületen megjelenhetnek az ismerősök rövid státuszüzenetei vagy az általuk megosztott linkek, de a YouTube-ot és a Picasát is \"becsatornázzák\", azaz láthatóvá válik, ki mit töltött fel vagy talált megtekintésre érdemesnek. A Twitterhez képest jelentős különbség lesz, hogy ezeket az üzeneteket nem lehet majd egyben, \"timeline\" formában elérni. A Google az amerikai sajtó képviselőinek már ki is küldte a titokzatos meghívókat egy keddi rendezvényre, ahol \"a két legnépszerűbb termékének fejlesztéseit\" mutatja be.

A Google akár azt is megteheti, hogy egy teljes értékű Twitter-klienssé fejleszti a Gmailt, a Twitter API-ja ugyanis lehetőséget ad ilyen jellegű integrációra. A Gmail, a YouTube, a Picasa, a Reader és más szolgáltatások sikerére s elterjedtségére alapozva a vállalat megkísérelheti egy mindent átfogó közösségi platform létrehozását, hiszen ennek a komponensei eddig is megvoltak a Google-birodalomban, csak éppen a felhasználók nem tudtak rövid üzeneteket váltani egymással, csak e-mailt küldhettek.

A Facebook eközben saját levelezőrendszer létrehozását tervezi. A Project Titan kódnéven fejlesztett megoldás célja, hogy a felhasználók akkor is Facebook-szolgáltatást használjanak, ha éppen nem a Facebookot használják. A közösségi oldalak számos különféle kommunikációs csatornát bocsátanak a felhasználók rendelkezésére, de a legnépszerűbb kapcsolattartási forma a weben ma még mindig az e-mail. A pletykák szerint a Facebook szolgáltatása POP3 és IMAP elérést is biztosít majd, így tetszőleges kliensről használható, nem szükséges hozzá a Facebookba belépni. A felhasználók a maguk által választott egyedi URL-t használhatják e-mail címként, ha például valakinek a profilja a www.facebook.com/xywz webcímen érhető el, az xywz@facebook.com e-mail címet kapja.

A világ legnagyobb közösségi hálózataként a Facebooknak több felhasználója van mint bármelyik nagy webes levelezőnek összesen. A legfrissebb statisztikák szerint a Facebookon majdnem 400 millióan vannak már jelen, a Yahoo! Mailek és a Microsoft Live Mailnek egyenként 300 millió postafiókja van, a Gmail pedig 100 millió feletti felhasználói létszámmal büszkélkedhet.

A Gmail atyja, Paul Buchheit egyébként ma már a Facebook alkalmazottja, mióta az általa alapított FriendFeedet megvette a cég. Buchheit azonban saját bevallása szerint nem dolgozik e-mailezéssel kapcsolatos terméken vagy technológián a Facebook berkein belül.

Akik csak legyintenek a hírekre, tartsák észben: a tét nem kicsit. Az elmúlt években a Google a világ legértékesebb médiabirodalmává vált, piaci értéke felülmúlta az olyan klasszikus médiavállalatokét is mint a Time Warner. A hirdetési büdzsékért folytatott verseny a weben valójában a felhasználókért és az ő figyelmükért zajlik, ebben azonban a Facebook láthatóan megelőzte a Google-t. Míg a keresőt, a YouTube videomegosztót, a Picasát, a Readert vagy más Google-szolgáltatásokat leginkább csak akkor veszik elő az internetezők amikor konkrétan dolguk van velük, a Facebookon tíz- és tízmilliók lógnak szinte napi 24 órában, olvassák barátaik üzeneteit, feltöltik fotóikat, megjegyzéseket fűznek másik képeihez vagy éppen játszanak. Másképp fogalmazva: a Google a \"munkahelyük\", de a Facebook az \"otthonuk\".

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról