Szerző: Bodnár Ádám

2010. január 12. 11:46

Elhallgatta az akciós feltételeket a Magyar Telekom

Húszmillió forintos büntetést szabott ki a Magyar Telekomra a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), miután a cég egyes kommunikációs eszközökön nem közölte, hogy a \"3000 perc ajándékba\" szlogennel népszerűsített ajánlata csak bizonyos feltételekkel érvényes.

A legnagyobb hazai távközlési szolgáltató akciójában 3000 ajándék percet adott azoknak az előfizetőknek, akik 2008. november 17. és december 31. között vásároltak új előfizetést és aktiválták SIM kártyájukat. Az ajándék perceket csak belföldi T-Mobile és T-Home vezetékes számok hívására lehetett felhasználni, 2009. december 31-ig. A kedvezményt mobilinternet-csomagokhoz, a MobilOtthon Prémium díjcsomaghoz, illetve a Domino Quick és Domino Net termékekhez nem lehetett igénybe venni.

Megtévesztő hirdetések

A GVH nem azt vizsgálta, hogy az akcióból egyes csomagok miért maradtak ki, a versenyfelügyeleti eljárás arra irányult, hogy a szolgáltató az akcióról megfelelő formában tájékoztatta-e a fogyasztókat. A hivatal álláspontja szerint a televíziós reklámokban elhangzó, \"év végéig minden új T-Mobile előfizetés mellé 3000 percnyi beszélgetést ajándékba adunk\" állítás valótlan volt, ugyanis a \"minden\" kifejezés mögé az ésszerűen eljáró fogyasztó nem feltételez megszorítást, és nem is várható el tőle, hogy ezen állítást megkérdőjelezze és utánanézzen a korlátozásoknak. Az akciós feltételek azonban a Domino Quick díjcsomagra nem vonatkoztak.

A többi tájékoztatási eszközön \"új Domino- és általános előfizetőknek\" szólt az akció, tehát ezen körben azt kellett értékelni, hogy a tájékoztatási eszköz jelzi-e a főüzenet értelmezéséhez szükséges korlátozást, azaz azt, hogy a Magyar Telekom a meghirdetett széles kört a Domino Quick szolgáltatási csomag igénybe vevői tekintetében korlátozta. Azon eszközöket tehát, ahol az előfizetői körre vonatkozó megszorítás nem vagy nem észlelhető módon jelent meg, a GVH a társaság megtévesztő mulasztásos gyakorlatának részeként értékelte.

\"\"

A rádióreklám a \"Ha új T-Mobile havidíjas vagy Dominó előfizetést vásárolsz, 3000 percnyi beszélgetést ajándékba kapsz, amit 2009. január 31-ig használhatsz fel belföldi T-Mobile és T-Home vezetékes irányba hétköznapokon este 10-től reggel 7-ig és munkaszüneti napokon\" üzenetet tartalmazta. Bár a reklám végén elhangzott, hogy \"az akció további feltételei az üzletekben\", a GVH szerint e fogyasztót legfeljebb a megismert feltételen túli, további feltételek utáni tájékozódásra hívja fel, de nem alkalmas arra, hogy jelezze, egyes csomagokat a hirdető kizár az akcióból, mert azokat nem tekinti előfizetésnek.

Más hirdetésekben (járműreklám, óriásplakát) a Magyar Telekom jelezte ugyan valamilyen módon, hogy ajánlata csak bizonyos korlátozásokkal érvényes, de annak tartalma a fogyasztók számára nem szükségszerűen volt észlelhető. Ráadásul a hirdetések a formai kivitelezése olyan volt, hogy a főüzenetben semmi sem utalt arra, hogy az apróbetűs részben a főüzenethez kapcsolódó információ lenne, és az adott reklámmal történő kapcsolatba kerülés körülményei folytán a fogyasztónak nem volt reális lehetősége az apróbetűs rész megismerésére. A formailag háttérbe szorított közlés pedig nem volt képes kiegészíteni a reklám által kiemelten közölt üzenetet.

Visszaeső

A GVH megállapította, hogy a Magyar Telekom \"3000 perc ajándékba\" elnevezésű akciójában tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, így 20 millió forint bírságot szabott ki a vállalkozásra. A versenyhatóság súlyosbító körülményként értékelte, hogy korábban hasonló ok miatt többször marasztalta el a Magyar Telekomot. Ráadásul a meghatározó piaci szereplőként számon tartott vállalkozás széles körben terjesztett megtévesztő hirdetéseivel jelentős számú fogyasztót ért el. Súlyosító körülménynek bizonyult továbbá, hogy a Domino Quick kártya az akciós időszakban meglehetősen népszerű termék volt, a reklámkampány pedig olyan időszakban (karácsony táján) volt intenzív, amikor is évek óta tendenciaszerűen az egyik legnépszerűbb ajándék a mobiltelefon.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról