Szerző: Bányai György

2009. szeptember 23. 09:48:00

Kipróbáltuk a Nikon D3000 belépőszintű tükörreflexest

A Nikon a közelmúltban mutatta be HD-videózásra is alkalmas D5000 tükörreflexes fényképezőgépét, mellyel az annál olcsóbb D3000 természetesen nem akar versenybe szállni, hiszen az egyszerűen csak a fényképkészítésre összpontosít. Az új belépőszintű gépet most megvizsgáltuk, nem vártunk tőle mást, mint a szép képeket.

Belépő

A Nikonnál az elmúlt hónapok a frissítésről szóltak, a cég több kategóriában is új modellel száll ringbe a vásárlók kegyeiért. Az egyik legújabb modell, a D3000 a D300s-sel egy időben mutatkozott be, célja, hogy a belépőszintű tükörreflexest választó vásárlók Nikon fényképezőgépet is tarthassanak a látóterükben. A fényképezővel nem lehet videózni, nincs élőkép üzemmódja, e két negatívum azonban előny is lehet.

A Nikon D3000-rel fotózni úgy lehet, ahogy az egy tükörreflexes géphez illik, a képek komponálásához a szemünkhöz kell tenni a keresőt, ami valljuk be, annyira nem kényelmetlen, ráadásul nyoma sincs az élőkép-üzemód által sugallt kompaktos érzetnek. A műanyag burkolat - annak ellenére, hogy alacsony árú gépről van szó - egyáltalán nem olcsó hatású. Kézbefogni a gépet öröm lenne, sajnos azonban a jókedvhez nagyobb géptest kellene, ahogy az a kisebb méretű modelleknél sokszor előfordul, a markolatot tartó kezünk kisujjának csak a váz alján jut hely.

\"\"

A fényképező 10,2 megapixeles CCD-képérzékelővel rendelkezik, amihez tesztünk során a készletek 18-55 milliméteres, F:3,5-5,6 fényerejű, rázkódásvédett kitoptikája csatlakozott. A hátoldali kijelző 3 hüvelykes, ma már nem számít kiemelkedően soknak a rajta megjelenő 230 ezer képpont, a panelt magát pedig természetesen kihajtani sem lehet. Ez utóbbi lehetőség marad a D5000 sajátja, élőkép-üzemmód hiányában most értelme sem lenne sok.

Kezelés

A D3000 hátoldala egyébként meglepően letisztult, a kijelzőn kívül csak a navigálógombok, öt további gomb (lejátszáshoz, menühöz tartozók), valamint egy forgótárcsa található a kereső mellett. Sajnos a navigálógombok négy iránya alaphelyzetben nem tartozik beállításokhoz (illetve csak a 11 fókuszpont kiválasztásához), ezt pedig szokták alkalmazni más gyártók, más termékek esetén. Ez valamiért a D3000-ről most lemaradt. Az érzékenység állítása lehetett volna ezek közül az egyik, igaz az a váz oldalán található \"fn\"-gombhoz szabadon hozzárendelhető. Jobban örültünk volna, ha a menüben kutakodás helyett, inkább közvetlenül érünk el a beállítások közül párat, főleg, hogy azok közül a nyilakra négy is kifért volna. A fókuszpontok beállítása pedig gombnyomás után is kényelmes maradhatott volna.

\"\"

A fényképező tetején a tükörakna mellett a módválasztó tárcsát, az exponálógombot találjuk, illetve két gyorsgombot, ezek közül az egyik az expozíciókorrekcióé, mely a teljes kézi üzemmód választása esetén a zár ás a blende beállíthatóságának váltogatására is szolgál. A gép keresője egyébként 0,95-szörös nagyítású és rendelkezik dioptriaállítási lehetőséggel a szemüvegesek kedvéért, ám a határ valahol -2 dioptria körül lehet, -2,5 dioptriás szemüveget használóknak már nem elég a csúszka által bejárható út.

A menürendszer két részre osztott, a menü gombra elénk táruló alapbeállítások felsorolása helyett inkább csak a benne elérhető érdekesebb lehetőségekről ejtenénk szót, mint például az árnyékkompenzáció, mely a kép elkészülte után, a lejátszás során is aktiválható és három lépcsőben javíthat a sötétebb képrészleteken. A retus menüpont egyébként szoftveres vörösszem-eltávolítót és egyéb színeffekteket is kínál, utóbbiakkal el lehet játszani, ám ezek közel sem helyettesítik a PC-n futó képszerkesztő programok által kínált lehetőségeket, igaz kérdés az is, hogy ki mennyire temetkezik a programokba.

A hátoldali kijelző státuszkijelzőként is funkcionál, ám nem marad folyamatosan bekapcsolva, aktiválnunk gombnyomással kell, rajta a keresőben lévő parányi zöld sorkijelzőn látható értékek vannak a központi helyen, leolvasni a zár és a blende állapotát, valamint a kiválasztott üzemmódot nagyon könnyű róla, a jobb szél és az alsó sor a további, az info-gomb másodszori megnyomására változtatható értékeké. Itt van az ISO 100 és ISO 3200 között hat lépcsőben beállítható érzékenység, a vakuüzemmód, a kép mérete és minősége, a fókuszpontok, valamint a fehéregyensúly és a fénymérés módja is.

\"\" \"\" \"\"

\"\" \"\" \"\"

A géppel fényképezni remek mulatság, főleg, ha van rá időnk, mert a D3000 kicsit lassúcska, igaz, belépőszintű gépről van szó. A sorozatfelvételi képességei másodpercenkénti három képben merülnek ki, a köztes tároló JPEG-normál beállítás mellett átlagos kártya használatakor 11-12 kép elkészülte után fogy el. A gyártó gondolt a kezdőkre is, a kalauz-üzemmód alap, és haladó funkciókon vezeti végig azokat, akik a gépet különösebb fotózási tapasztalat nélkül veszik használatba. Sajnos a D3000 nálunk járt változata nem tud magyarul, az amúgy ügyesen szerkesztett olvasnivalókhoz nem árt az idegennyelv-tudás.

\"\"

A gép fogása kellemes, csak a kisujjunkat ne kérdezzük meg, ő köszöni szépen, de épp nem érzi jól magát, vágja a gépház alsó széle. Ettől eltekintve minden kézre áll, sőt, az egykezes használat még a zár és a blende előválasztás üzemmódban, illetve a manuális üzemmódban is megvalósítható. Természetesen a menühöz már mind a két kéz kell. A D5000 állványmenete és az SD/SDHC-kártya helye jó helyen van, a lítiumion akkumulátor épp a markolat egy részét foglalja el, az SD-kártya pedig külön kis ajtó alatt található.

\"\"

Képminőség

A fényképezővel készült képek kárpótolnak bennünket a kényelmetlenségekért és a szolgáltatásbeli hiányosságokért, a színek rendben vannak, a zajszint ISO 400-ig szinte észrevehetetlen, igaz felette a CCD-szenzor termel már a zajból zavaró mennyiséget. Az optika jó társa a váznak, rajzolata megnyerő, a zoom két végállapotában ugyan érzékelhető közepes hordó- és enyhe párnatorzítás, ám ezek meg sem közelítik a fájdalomküszöböt. A rázkódásvédelem igen jól működik, van esélyünk éles képekre fényszegény körülmények közepette is.

\"\" \"\" \"\"

\"\" \"\" \"\"

A színekről annyit, hogy teljes mértékben illenek a gyártó világához, a Nikon termékekre jellemző meleg tónus ennél a modellnél is a képek sajátja. Az árnyékkompenzáció remekül dolgozik, akár utólag is, ám ez nem csoda, a kompaktgépekhez képest nagyobb tartalék áll rendelkezésére, már ami a képzajt és az érzékenységet illeti.

\"\" \"\" \"\"

\"\" \"\" \"\"

A D3000 kicsit nagyobb mint a korábbi belépő, a D60, a kitoptikás készletért 132 ezer forintot kell fizetni. Ha valaki csak fotózásra használná, elégedett lesz a D3000-rel, főleg akkor, ha fimrendezői hajlamait egy külön videokamerával képes kiélni.

a címlapról