:

Szerző: Dojcsák Dániel

2009. szeptember 4. 16:36

Az RSS márpedig nem halott!

A Twitter és a közösségi oldalak térnyerésével népszerű vélemény azt állítani, hogy az RSS halott, s többé nem számít a webes információáradat hatékony becsatornázásának.

Egyesek temetik, és azt mondják, többé nem számít a webes információáradat hatékony becsatornázásának. Mások dühösen védik és a kliensek buta mivoltával magyarázzák az egyébként használható technológia fókuszvesztését.

Számos \"befolyásos\" véleményformáló áradozott arról, hogy nem használja már az RSS-olvasóját, lecserélte azt Twitterre. Sőt, még céges szinten is eszi egymást a két generáció, hiszen a Twitter elcsábította a Feedburner (az egyik elterjedt RSS-kliens) vezérigazgatóját, amivel még egy lépcsővel lejjebb taszította a pár éve még hősként tisztelt technológia. Egyre többen vannak, akik viszont védik a mundér becsületét, így például Steven Walling, a ReadWrite Enterprise újságírója, akit feldühít, hogy pályatársai közül sokan lelkesen temetnek valamit, úgy, hogy valójában még definiálni sem képesek azt.

Több cégvezető nyer az RSS-sel, mint Twitterrel

A McKinsey Global Survey Web 2.0-ás jelentéséből, ami a tegnap jelent meg, kiderül, hogy a megkérdezett 1700 felsővezető 42 százaléka mérhető előnyökhöz jut az RSS segítségével, míg a mikroblogok csupán a válaszadók 24 százaléka szerint hoznak valós hasznot. Arról nem is beszélve, hogy egyes esetekben a közösségi szájtok inkább időrablóként vannak aposztrofálva, míg az RSS mindenkinek a hatékonyság, időtakarékosság jelzőket juttatja eszébe.

Az RSS halálhírének keltésekor azonban gyakran esnek abba a hibába a támadók, hogy összekeverik magát a technológiát az alkalmazásokkal, melyeken keresztül a felhasználóhoz eljutnak az információk. Az RSS-olvasók nagy része valóban elavult, s még a hype-olt Google Reader is rászorulna némi fejlesztésre a használhatóság és a hatékonyság terén. Az RSS lehetőségei jóval messzebb mutatnak, mint linkek gyűjtögetése, amiket érdemes lekattintani vagy másokkal megosztani.

Az említett McKinsey negyedéves kutatás lényege is az volt, kiderítse, hogy a cégek, iparágtól vagy régiótól függetlenül, milyen belső- illetve külső előnyöket realizálnak a szervezeteik számára a web 2.0-ás megoldásokból. A válaszokból kiderül, hogy a legfontosabb területek, ahol előrelépésre lehet számítani, az ügyfélkapcsolatok, külső szakértők véleményének integrálása, illetve a partnerekkel és beszállítókkal való kapcsolattartás.

Nem számít mi az eszköz

A célok elérésének módja viszont nem túlzottan technológiaérzékeny, a lényeg, hogy képes-e egy adott szolgáltatás ellátni egy feladatot vagy sem. A web 2.0 összessége jól vizsgázott, ugyanis a válaszok 69 százaléka pozitív, mérhető hatásról számolt be, attól függetlenül, hogy azt Twitterrel, Facebookkal, Wikipediával vagy RSS-sel érték el. Annak ellenére, hogy a média visszhang felerősíti az új trendek jelentőségét, az derül ki, hogy a korai befogadó, geek közegeken túl, az átlagos felhasználók nagyon is sokat profitálnak jelenleg is (és fognak majd a jövőben továbbra is) a mostanság méltatlanul elhanyagolt szolgáltatásokból is, mint amilyen az RSS is.

Az elmúlt napokban azonban komoly zúgolódást keltett az angol-szász technológiai sajtóban, hogy a ZDNet egyik vezető újságírója, Sam Diaz blogjában komoly ostorcsapásokat mért az RSS-re, s gyakorlatilag eltemette azt. Állítása szerint az RSS teljesen \"web 1.0-ás\", ráadásul soha sem vált igazán mainstreammé, ahogyan a Twitter vagy a Facebook. A Forrester Research egyik kutatása szerint az Egyesült Államokban idén már csupán a felhasználók 9 százaléka használt RSS-feedeket, a tavalyi 11 százalékkal szemben, miközben 50 százalék látogat közösségi hálózatokat és 39 százalék olvas blogokat.

Gyenge érvek

Továbbá Diaz saját tapasztalatait hozza fel, miszerint hiába \"Really Simple Syndication\" a technológia neve, amikor ismerőseinek segített RSS-olvasót telepíteni és beállítani, \"az sosem volt igazán egyszerű\". Valóban fáradságos munka összeállítani a saját ízlésünknek megfelelő koktélt a feedekből, az pedig valóban zavaró, hogy szinte állandóan több ezer olvasatlan üzenet látszik az olvasóban. A mai RSS olvasók legnagyobb hibája, hogy ömlesztve listaszerűen tolják a felhasználó arcába a híreket, amit végigböngészni nincs ideje senkinek. Még talán akkor sem, ha mappákba osztjuk tematikusan. Ha több általános hírportált követ valaki, akkor ugyanazok a hírek többször megjelennek a különböző médiumok tálalásában, s ez igaz azokra is, amik nem is érdekesek az illető számára.

A megoldás mégsem az, hogy magát a technológiát azonosítjuk a klienssel, ami emészthetővé teszi. Ahogyan a Google Reader előrukkolt a megosztás funkcióval, ahogyan kereshetővé tette, úgy fejlődhet pillanatok alatt tovább az RSS-fogyasztás más irányokba is. Egy Firefox kiegészítő, a Feedly például a keresésekbe integrálja az RSS-t, illetve magazinszerű megjelenésbe rendezi a találatokat, s közösségi funkciókat ad hozzá a nyers adatbázishoz. Zseniális ötlet, ami mögé üzletet is sikerült tennie a fejlesztőknek, hisz céges felhasználásra professzionális változatot készítettek, amit természetesen havidíjért lehet megvásárolni.

Még nincs vége

Az XML-re és HTML-re épülő RSS-t tehát kár lenne temetni, hiszen kiaknázatlan lehetőségek tárháza, jól bejáratott háttérrel és komoly támogatottsággal a világ webes médiumainak részéről. Ha a Forrester Research kutatását megfordítjuk és azt nézzük meg, hogy hány médium vesz részt interaktívan a közösségi hálózatokban, és mennyinek van legalább egy általános, de akár tematizált vagy testreszabható RSS-feedje, akkor fordulna a helyzet. A Twitter fejlődése megkérdőjelezhetetlen, viszont egyelőre vakrepülés. Az RSS pedig talán nehéz napokat él meg éppen, és keresi új helyét, de halottnak semmiképp nem lehet nevezni.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 27. 00:49

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.