Szerző: Dojcsák Dániel

2009. szeptember 1. 10:11

Sok fiatal szerint béna a Twitter

A Twittert az idősek nem értik, régi generációk nem SMS-en nőttek fel, nem szeretnek 140 karakterben kommunikálni. A közbölcsesség, hogy a közösségi kommunikáció új fellegvára a tinik és a fiatalok gyűjtőhelye. Pedig nem így van. A tinik harmada szerint a Twitter béna.

Az elmúlt hónapokban egyre többször került terítékre az a kérdés, hogy miért nem twittereznek a tinik? A választ egy kifejezetten tinikre specializálódott amerikai közösségi szájt felmérése adta meg. Húszezer 13-17 év közti tini részvételével egy kérdőíves kutatást végzett a myYearbook.com, ami számos meglepő eredménnyel szolgál. Gyakori válasz volt, hogy azért nem élnek a 140 karakteres önmegvalósítás eszközével, mert nincs mit mondaniuk.

Web 2.0-át szívtak az anyatejjel együtt

A közhelyes feltételezés, hogy a közösségi oldalak a tinik gyűjtőhelyei, eleve elbukik egy korábbi felmérésen, melyből kiderül, hogy a Twitter felhasználóknak 11, a Facebook felhasználóknak pedig mindössze 9 százaléka 12-17 éves. Sőt, még az iskoláskorúaknak készült myYearbook.com felhasználóinak is csak negyede kerül ki ebből a korcsoportból. Ha más szemszögből nézzük a tinik csiripelését, akkor akadhat némi remény, ugyanis a korcsoportonkénti lebontásban a tinik nagyobb arányban fordulnak elő a Twitteren, mint általában az interneten. Ha a teljes internetes jelenlétüket 100 százaléknak vesszük, akkor a Twitteren 118 százalék a koncentrációjuk a comScore szerint. Ezzel megelőzik ebben az összehasonlításban a 25-34 , illetve a 35-44 éveseket is. Sőt a Twitterező tinik gyakoribb látogatók is a szájton, mint idősebb társaik. A tinik havonta átlagosan 5,2 alkalommal látogatják meg az oldalt, míg felnőtt társaik kevesebb mint ötször.

Az arányok hiába kedveznek a tiniknek, valójában ezek a számok komoly ellenállást jeleznek, ha azt is figyelembe vesszük, hogy a fiatalabb korosztályok tipikusan több emberrel állnak kapcsolatban, többet kommunikálnak, könnyebben ismerkednek, vagyis társaságilag aktívabbak. Ráadásul a mostani fiatal generációra gyorsan ráfogják, hogy beleszülettek az online világba, nem okoz nehézséget ezen szolgáltatások megtanulása, sőt az SMS miatt a 140 karakteres limit is természetes számukra.

Kipróbálja, otthagyja

Az Egyesült Királyságban nemrégiben publikált a Morgan Stanley egy 15-éves diák által írt jelentést, ami többek közt erre is választ keres. Aki a regisztrált felhasználók számánál kissé mélyebbre ás, azt látja, hogy a legtöbben kíváncsiak, beregisztrálnak, de nagyon rövid idő után ott is hagyják a szolgáltatást. A legtöbben azért, mert a mobilról Twitterre küldött üzenetekért fizetniük kell, s inkább használják a pénzüket arra, hogy közvetlenül barátaiknak üzenjenek. (Egyes országokban lehetséges SMS-ben is tweetet küldeni, s nem szükséges okostelefon vagy adatcsomag hozzá).

A myYearbook.com felmérése viszont még ezt is cáfolja, ugyanis a tinik 91 százaléka akkor sem twitterezne, ha az nem kerülne pénzébe. A Twitter-elhagyók arányából is az látszik, hogy valamiért nem köti le őket a gyors üzenetváltás lehetősége. A regisztráltak 45 százaléka egyáltalán nem csiripel. Vannak akik küldtek pár Tweetet, majd feladták, de 17 százalék egyszer sem nyomta meg a küldés gombot. Kevesebb mint 20 százalék küld üzeneteket minden nap, 17 százalék hetente, 15 százalék pedig csupán havi rendszerességű twitterező.

It\'s so lame

Amikor a 13-17 évesektől azt kérdezték, hogy miért nem használják a Twittert, akkor szintén érdekes eredmények születtek. A 35 százalékuk szerint egyszerűen béna a szolgáltatás, míg 18 százaléknak azért nem tetszik, mert a barátai sem használják, 16 százalék nem érti, hogy mire való, 14 százaléknak haszontalan, 6 százalék pedig elégségesnek érzi Facebookon frissíteni a státusát. A többieknek pedig az a gondja vele, hogy túl nyitott, nem elég biztonságos, túl sok kreditet vesz el az SMS-keretükből. A feltételezés, miszerint a tiniknek nem gond a 140 karakteres limit, viszont igaz. A Twitter-ellenzők kevesebb mint 1 százaléka hozta ezt fel érvnek a tagadás mellett.

A kutatás arra is választ keresett, hogy akik használják, azok vajon mire? Nem meglepő, hogy a válaszadók fele fontosnak tartotta, hogy saját magáról hírt tud adni, de sokan a kedvenc sztárjaik követését emelik ki. A további motivációk pedig csökkenő sorrendben a következőek voltak: képben lehet lenni, hogy mi történik, lehet követni a barátokat, jó önkifejező-eszköz, része lehet lenni egy közösségnek, lehetséges új barátokat szerezni, egyszerűen \"cool\", tanácsokat lehet adni és kapni, új zenéket lehet megismerni.

Megkapja ugyanezt máshol is

Ha ezeket a fenti adatokat valaki összegzi, akkor könnyen kiderül, hogy a tinik, legalábbis az amerikai tinik, miért nem szeretik a Twittert. Egyrészt a státusukat már máshol frissítik, ami szinte vallásos jelentőségű számukra: ennek nyertesei a Facebook, MySpace, illetve a myYearbook. A zenei hóbortjaikat kiélik a MySpace Music-on, a barátokkal pedig szintén a Facebookon tartják a kapcsolatot. A hírek pedig egyáltalán nem nekik szólnak a médiumokból, ezért a gyakran emlegetett híraggregátor funkció sem vonzza őket.

A kutatásban volt egy kérdés, melynél 3 szóval kellett jellemezni a Twittert. A legtöbb találatot a \"nem nekem való\", az \"időpazarlás\", \"céltalan\" és az \"unalmas\" kapta, de népszerű jelző volt még a \"geekeknek való\", a \"nehezen érthető\", a \"nehezen használható\", \"rakás szemét\" is. A pozitív jelzők a fentieknél kevesebbszer fordultak elő, de a \"könnyen használható\", \"érdekes\",  \"nagyszerű hírforrás\" és a \"cool\" is előfordult, de csak nagyon kis arányban.

A válasz tehát arra, hogy miért nem lepik el a tinédzserek a web jelenlegi legnagyobb hype-jának tartott szolgáltatását, a Twittert, az, hogy nem tud semmit, amit máshol ne tudnának megtenni, egyszerűen nincs rá szükségük. S, ha elgondolkodunk rajta, akkor ez lehet az oka annak is, hogy miért nem használja a felnőttek többsége sem, leszámítva egy közepesen szűk réteget.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról