:

Szerző: Dojcsák Dániel

2009. augusztus 18. 16:36

Magyarul is böngészhetőek a Google-keresések

Újabb fontos elemmel bővül a magyar nyelvre is lokalizált szolgáltatások sora a Google-nél, ezúttal a keresési statisztikákat, trendeket látványosan megjelenítő Insight jelent meg. A szolgáltatás segítségével kiderül, mi a menő, mi a népszerű mostanság a neten.

Az Insight, vagy a kissé erőltetettre sikerült magyar nevén a \"Keresési Trendek\" segítségével pillanatok alatt kideríthető, hogy egy személy, esemény, márka vagy bármilyen kifejezés mikor mennyire volt népszerű, hogyan alakult az adott téma iránt a Google-felhasználók érdeklődése, de megadható több kifejezés is, így összehasonlítható bármilyen fogalompár. Kiderül például, hogy hazánkban jelenleg a pálinka több mint kétszer népszerűbb mint a tej, az elmúlt egy évben a Google-keresések tekintetében a Jobbik még a Fidesznél is népszerűbb, s leginkább az EU parlamenti választások előtt voltunk kíváncsiak a pártokra, azóta tizedére csökkent az érdeklődés.

Jóstehetség a Google

Lehetséges külön kategóriánként is megadni keresőszavakra szűkítést. Így jól látszik, hogy a Red Bull mint ital kevésbé érdekli az internetezőket mint sporttámogató. A keresések kevesebb mint 25 százaléka vonatkozik csak magára a termékre, s jóval több az épp most is folyó Red Bull Air Race-re vagy a szintén az osztrák cég nevét viselő Forma 1-es csapatra.

Akinek még ez is kevés lenne, s egy ideje nem látogatta az angol nyelven eddig is elérhető szolgáltatást, annak érdekes lehet, hogy olyan funkciók ismegjelentek, mint a keresési trendek előrejelzése. Az Insight a korábbi évek és időszakok adataiból, illetve különböző keresési mintázatokból igyekszik kikalkulálni, hogy egyes témákra mennyire lesznek majd kíváncsiak a népek. Az APEH szóra például a Google szerint jövőre is februárban és májusban keresnek majd rá a legtöbben, míg a szilveszter szóra leginkább decemberben. Jó hír lehet a balatoni kereskedőknek, hogy a 2010-re növekedést prognosztizál a Google, ugyanis az előrejelzés szerint az ideinél 16 százalékkal nagyobb érdeklődés övezi majd a magyar tengert.

Térképen a fontos szavak

A keresések földrajzi eloszlása is megjelenik a grafikonok mellett. Ebből kiderül, hogy az elmúlt 12 hónapban a Facebook Budapesten, Borsodban, Komárom-Esztergom és Vas megyében vonzott a legtöbb érdeklődést, épp azokon a helyeken, ahol az iWiW kissé halványabb volt. Viszont látszik, hogy Nógrád megye a legfertőzöttebb a myVIP-pel. Azt azért hozzá kell tenni, hogy a magyar internetszolgáltatók blődsége miatt sem a Google, sem más helyfüggő szolgáltatás nem tudja korrektül azonosítani a felhasználókat, ugyanis sokszor az IP-címek teljesen véletlenszerűen vannak kiosztva az országban, s sok esetben a szolgáltató telephelye szerepel helyszínként, ami jóval erősebb budapesti arányt mutat, mint az valójában feltételezhető.

Az Insight továbbá megmutatja azt is, hogy egy adott kulcsszót milyen keresésekben használtak leggyakrabban, így kiderül, hogy aki netbookokra keresett rá, az leginkább az Asus, Acer és MSI termékekről szeretett volna olvasni, viszont az elmúlt időszakban a Toshiba is kiemelkedő növekedést generált, nyilván új netbook modelljének megjelenése miatt.

A Google szolgáltatásának  felhasználási területe végtelenek, legyen szó kereskedelemről, médiáról, politikáról vagy bármilyen társadalommal kicsit is összefüggő témáról. A sajtó munkatársai például okulhatnak belőle, hogy egy-egy téma mikor és milyen kontextusban érdekli az embereket, a politikusok az üzeneteikhez kereshetnek húzótémákat, a kereskedők pedig kiszemelhetik, hogy melyik időszakban érdemes megcélozni a vásárlókat. A légkondi szóra például április elején, május végén és július közepén kerestek a legtöbben, érdemes lehet kideríteni, hogy mik voltak ezek az időszakok és legközelebb tudatosan indítani a reklámkampányokat.

Az egyelten hiányosság, ami sokak számára gyengíti a szolgáltatást, hogy a trendek kizárólag arányokat képesek bemutatni, s még nagyságrendet sem közölnek egyik kereséssel kapcsolatban sem. Tudjuk, hogy az iWiW 16-szor népszerűbb keresőkifejezés volt az elmúlt egy évben, mint a Facebook, de azt nem, hogy pontosan mennyien érdeklődtek utána.

Annak ellenére, hogy a szolgáltatás kapott egy szép, magyar elnevezést, saját URL-lel még nem rendelkezik itt, így továbbra is a http://www.google.com/insights/search/ oldalon elérhető.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 13:52

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.