:

Szerző: Bodnár Ádám

2009. július 28. 12:40

Vezetés közben SMS-ezni a legveszélyesebb

Ez elmúlt években nemzetközi és hazai szinten is komoly figyelmet kaptak a vezetés közbeni mobiltelefonálással kapcsolatos kockázatok. Korábbi tanulmányok alapján elterjedt vélekedéssé vált, hogy ha valaki autóvezetés közben a mobilján beszél, ugyanolyan kockázatoknak teszi ki magát és a közlekedés többi résztvevőjét, mintha részegen ülne a volán mögé.

A Virginiai Műszaki Egyetem nemrég nyilvánosságra hozott tanulmánya cáfolja ezt a tézist, arra hivatkozva, hogy ha valóban ez lenne a helyzet, a mobiltelefonok terjedésével párhuzamosan növekednie kellett volna a halálos balesetek számának is. Az egyetem kutatói valós körülmények között, kamerával figyelték meg sofőrök viselkedését és arra jutottak, egy személyautó esetében \"csak\" harmadával növekszik a balesetveszélyes helyzet kockázata ha valaki vezetés közben telefonál, de az utastérben egy eszköz (például mobiltelefon) megkeresése 40 százalékos növekedést jelent, a tárcsázás pedig 180 százalékkal növeli a baleset valószínűségét.

A teherautósofőrökön elvégzett kísérlet során egyáltalán nem volt kimutatható a kockázat növekedése mobiltelefonálás közben, ugyanakkor a vezetőfülkében való keresés, illetve a tárcsázás a személyautóknál jóval balesetveszélyesebb tevékenységek. A legveszélyesebb tevékenység vezetés közben az SMS-ezés, a kutatás szerint üzenet írásakor vagy olvasásakor a sofőrök csak az idő alig negyedében figyelnek az útra, a fennmaradó időben a telefon kijelzőjét nézik. Az elmúlt hónapokban az Egyesült Államokban számos olyan halálos közúti baleset történt, amelyről végül kiderült, SMS-ező sofőr okozta.

A Virginiai Műszaki Egyetem kutatói azt állítják, hogy bár laboratóriumi körülmények között valóban elvonhatja a vezető figyelmét a beszélgetés akár kihangosítóval vagy például egy szimpla hangoskönyv meghallgatása az autóban, a valódi életben ezek hatása a figyelemre szinte elhanyagolható. A kutatók végeredményben azt találták, a balesetek valószínűsége nem azzal van összefüggésben hogy az adott sofőr mit csinál, hanem hogy eközben szemmel tudja-e tartani az utat. Éppen ezért a headsettel való telefonálás sem akkor veszélyes, ha valaki éppen beszél, hanem amikor tárcsáz, vagy éppen bejövő hívás esetén a telefonját, headsetjét keresi, levéve a szemét az útról.

Magyarországon a hatályos KRESZ szerint \"a gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat\".

Szeptember 15-én, hétfőn ONLINE formátumú, a Kafka alapjaiba bevezető képzést indít a HWSW, ezért most összefoglaltuk röviden, hogy miért érdemes részt venni ezen a tanfolyamon.

a címlapról

MS

0

Lezárta a Teams-ügyet az EU

2025. szeptember 12. 12:45

A Bizottság elfogadta a Microsoft által tett engedményeket, nincs retorzió az idestova öt éve húzódó eljárás végén.

bango

7

Tartalomautomatával bővül a OneTV

2025. szeptember 12. 09:27

A One tévés platformjába a Bango DVM-jét integrálják, ami jelentős mértékben megkönnyíti az új tartalomszolgáltatások bevezetését.