Szerző: Bodnár Ádám

2009. július 28. 12:40

Vezetés közben SMS-ezni a legveszélyesebb

Ez elmúlt években nemzetközi és hazai szinten is komoly figyelmet kaptak a vezetés közbeni mobiltelefonálással kapcsolatos kockázatok. Korábbi tanulmányok alapján elterjedt vélekedéssé vált, hogy ha valaki autóvezetés közben a mobilján beszél, ugyanolyan kockázatoknak teszi ki magát és a közlekedés többi résztvevőjét, mintha részegen ülne a volán mögé.

A Virginiai Műszaki Egyetem nemrég nyilvánosságra hozott tanulmánya cáfolja ezt a tézist, arra hivatkozva, hogy ha valóban ez lenne a helyzet, a mobiltelefonok terjedésével párhuzamosan növekednie kellett volna a halálos balesetek számának is. Az egyetem kutatói valós körülmények között, kamerával figyelték meg sofőrök viselkedését és arra jutottak, egy személyautó esetében \"csak\" harmadával növekszik a balesetveszélyes helyzet kockázata ha valaki vezetés közben telefonál, de az utastérben egy eszköz (például mobiltelefon) megkeresése 40 százalékos növekedést jelent, a tárcsázás pedig 180 százalékkal növeli a baleset valószínűségét.

A teherautósofőrökön elvégzett kísérlet során egyáltalán nem volt kimutatható a kockázat növekedése mobiltelefonálás közben, ugyanakkor a vezetőfülkében való keresés, illetve a tárcsázás a személyautóknál jóval balesetveszélyesebb tevékenységek. A legveszélyesebb tevékenység vezetés közben az SMS-ezés, a kutatás szerint üzenet írásakor vagy olvasásakor a sofőrök csak az idő alig negyedében figyelnek az útra, a fennmaradó időben a telefon kijelzőjét nézik. Az elmúlt hónapokban az Egyesült Államokban számos olyan halálos közúti baleset történt, amelyről végül kiderült, SMS-ező sofőr okozta.

A Virginiai Műszaki Egyetem kutatói azt állítják, hogy bár laboratóriumi körülmények között valóban elvonhatja a vezető figyelmét a beszélgetés akár kihangosítóval vagy például egy szimpla hangoskönyv meghallgatása az autóban, a valódi életben ezek hatása a figyelemre szinte elhanyagolható. A kutatók végeredményben azt találták, a balesetek valószínűsége nem azzal van összefüggésben hogy az adott sofőr mit csinál, hanem hogy eközben szemmel tudja-e tartani az utat. Éppen ezért a headsettel való telefonálás sem akkor veszélyes, ha valaki éppen beszél, hanem amikor tárcsáz, vagy éppen bejövő hívás esetén a telefonját, headsetjét keresi, levéve a szemét az útról.

Magyarországon a hatályos KRESZ szerint \"a gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat\".

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról