Szerző: Dojcsák Dániel

2009. június 8. 15:11

Veszélybe kerülhet a web kereshetősége az új HTML miatt

A múlt heti Google I/O konferencia témáit többnyire elnyomta a Google Wave körüli hype, viszont felmerült több olyan téma is, ami még a csinos és praktikus új kommunikációs felületnél is komolyabban felkavarhatja a web csendes hullámzását. A kulcsszó a HTML 5, ami sokkal interaktívabb, kreatívabb, dinamikusabb eszköztár a tartalomszolgáltatók számára, de épp a dinamika zavarhatja majd meg a keresők és a klasszikus web-navigációs eszközök működését.

A HTML 5 legújabb, felülvizsgált változata sokkal egyszerűbbé teszi majd a szájtok számára, hogy dinamikusabb felhasználói kezelőfelületeket hozzanak létre, ugyanakkor az még messze nem tisztázott, hogy a keresőmotorok hogyan fogják ezt lekövetni, mennyire zavarja majd meg a működést a túlzott lazaság.

Nem okozna még problémát az, hogy a HTML szabványhoz igazodó videocímkék nem igényelnek majd videónként külön plugint, így több film egyidejű megjelenítése is sokkal folyamatosabbá válik. Kicsit meredekebb a \"Canvas\" címke, ami egy JavaScripttel is kezelhető rajzolófelületet adna, ami pixel szintű beavatkozásokat tenne lehetővé az oldalban. Sőt, valamikor a jövőben megjelenhet a böngészőn belüli natív három dimenziós renderelő motor (a Chrome már létrehozott egy homokozót, ahol lehet tesztelni ezt az új technológiát), amivel a vizualizáció és a webes játék új értelmet nyerhet.

\"\"Canvas: natív webes rajzolgatás

Szintén a példák között lehet a natív helymeghatározási szolgáltatás támogatás a böngészőkben, illetve az offline adatbázis- és alkalmazáscache, ezek főként a mobil területen jelentenek majd előnyt, míg az asztali környezetben a \"Web workers\" funkció lehet érdekes. Ennek segítségével a weboldalak könnyebben futtathatnak majd különböző folyamatokat a számítógépen, a háttérben. A felhasználói élmény fokozására irányuló törekvés viszont érdekes lehet akkor, ha ehhez speciális jogosultságok, egyedi alkalmazások és félig online, félig offline tartalmak társulnak majd.

Egyes vélemények szerint viszont az új HTML 5 elemek, mint a canvas (vászon), vagy a beágyazható WebElement alkalmazások nem lesznek indexelhetőek a keresők számára, illetve nem lesznek hozzáférhetőek olyan kereskedelmi szolgáltatásokkal, mint például a Google AdSense. Emiatt viszont a webfejlesztők feje kell fájjon, ugyanis a tartalomszolgáltatók érdeke hosszú távon is az, hogy a lényegi tartalom maradjon továbbra is egy letisztult, szabványos weboldal felületen, hisz anélkül megtalálhatatlanná válna a Google és egyéb keresők számára. Igaz, a legtöbb esetben ezek az új felületek többnyire a felhasználói élmény növelését szolgálják és nem feltétlenül kell a tartalmaknak ezekben megjelennie.

A Google itt is nyerni akar

Az I/O konferencia ezzel a témával foglalkozó kerekasztal-beszélgetésén Vic Gundotra, a Google egyik alelnöke válaszolt arra a kérdésre, hogy mennyiben befolyásolják majd a HTML 5 és az újonnan megjelenő alkalmazások a Google képességét a tartalom indexelésére és keresésére. Gundotra szerint \"a cég természetesen komolyan kutatja, hogy hogyan lehet a webes alkalmazásokon belüli tartalmakat indexelni\". A perspektíva feltételezhetően a webes szabványok óvatos, de biztos telepítése lehet, többek közt mikroformátumok bevezetésével. Amennyiben siker övezi a Google ezen törekvését, úgy egyértelmű nyertesként szállhat ki a felhasználói élmény fokozódásának és a komplexebb alkalmazások fejlődésének spiráljából, hisz ő lesz az első, aki ezeket a megoldásokat széles körben alkalmazni tudja. Ugyanúgy, ahogy az okosabb Gmail miatt is szeretne a Google változtatásokat a HTML szabványban.

A startupok számára létkérdéssé is válhat egy döntés azzal kapcsolatban, hogy mennyire követik az új technológiákat és mennyire simulnak hozzá a nagy cégek által diktáltakhoz. A HTML 5 szabvány befogadása talán minden eddigi változási hullámot felülmúl majd, s a statikus web dinamikussá és közösségivé válása talán semmi volt ahhoz képest, amit az alkalmazások és az eszköztárak elszabadulása jelent majd a szöveges internet ellenében.

Néhány új HTML 5 funkció már belekerült a mobil böngészőkbe, s továbbiak vannak érkezőben a Firefox 3.5-tel és az új Chrome-verziókkal együtt. Persze lesznek olyan újítások is, melyeknek az elterjedéséhez még évek kellenek, hisz technikailag hiába állnak készen, ha megingathatják a web működésének kialakult rendszerét.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról