Szerző: Dojcsák Dániel

2009. május 19. 10:58

A közösségi szolgáltatások lenyomják az emailt

Az elmúlt egy-két év slágerei az internetes világban egyértelműen az online videók és a közösségi szolgáltatások voltak, s várható volt, hogy előbb-vagy utóbb a legnépszerűbb funkciók trónjára is felkapaszkodnak. A Nielsen kutatása szerint idén februárban ez megtörtént, s a felhasználók első alkalommal töltöttek el több időt a közösségi oldalak böngészésével, mint az eddig legnépszerűbb szolgáltatásként számon tartott emailezéssel.

A Nielsen márciusban kiadott, és áprilisban nyilvánosságra hozott kutatási jelentése szerint a közösségi szájtok trónfosztása mellett az online videónézegetés robbanásszerű növekedése a két meghatározó trend az interneten. 2003 óta folyamatosan változik a legnagyobb látogatottságú oldalak összetétele, s az akkori portál-szerű, gyűjtőoldalakról, mint a webboltok és hírszájtok, folyamatosan átterelődött a figyelem a közösségi oldalakra, olyanokra mint a Facebook vagy a YouTube.

2007 novemberében egy másik szempont szerint a videós tartalom már megelőzte az emailt, ugyanis akkor először haladta meg a streaming tartalmat használók száma a levelezőkét, ami megdöbbentőnek tűnik, figyelembe véve, hogy az email egy internet közmű, alapszolgáltatás. A videókon belül is látszik egyfajta szegmentálódás: míg a rövidebb, hat percnél rövidebb anyagok iránti kereslet már tetőzni látszik, addig a 6-8 perces vagy annál hosszabb filmek piaca erős növekedésben van.

A jelentés szerint globálisan az internetezők kétharmada látogatott meg közösségi oldalakat 2008-ban. Sőt, az internetezéssel töltött idő átlagosan 10 százalékát közösségi médiafogyasztással töltik. A Facebook természetesen világszerte vezet, 10-ből három internetező legalább havonta meglátogatja. A jelentés publikus része letölthető a Nielsen blogjáról.

A Nielsen kutatása kitér a hirdetési piacra is, s a felmérés eredményeként az mondható, hogy a gyors fejlődéshez a marketing szakma még nem nőtt hozzá, s a legtöbb esetben még hiányzik a kompetencia a közösségi médiumokban való hirdetéshez. A válság hatására a retail, autós és pénzügyi hirdetők visszavettek az online költéseikból, míg a konzumer termékeket kínáló cégek, a telekommunikációs és egészségügyi cégek épp ellenkezőleg tettek.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról