Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Július 19-én SYSADMINDAY: egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket!

Navigációs készülékek jelene és jövője

Bányai György, 2009. május 15. 12:00
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Közvetlenül az évezred utáni robbanást követően azt hihetnénk, hogy az "a" pontból "b" pontba eljutni az egyetlen feladat, amit egy GPS-vevővel ellátott készléktől el lehet várni. A cikkben megszólalók szerint ez totális tévedés, a véleményüket mi is osztjuk, alapfeladatukon túl ezek a készülékek jóval többet nyújthatnak, főleg, ha az időben előreszaladunk egy-két évnyit.

Ha a témában nem ássuk el magunkat rendesen, azt gondolhatnánk, hogy a GPS-vevővel ellátott, helyzetmeghatározásra és navigációra alkalmas készülékek megjelenésük óta kimerítették a velük kapcsolatos lehetőségeket, legfeljebb finomítani lehet a működésükkel kapcsolatos részleteken. Cikkünkből kiderül, hogy ez korántsem igaz, és bár a józan ész is azt diktálja, hogy nincs fontosabb annál, hogy egy készülék "a-ból b-be" vigyen, ennek módját ezernyi apró ötlet és fejlesztés teheti és teszi már ma is kellemesebbé, izgalmasabbá. A fejlesztések a hardvert és szoftvert egyaránt érintik, utóbbi azonban egy kicsit többet táncol a célkeresztben.

LCP Systems: a jövő a hálózaté

Czipa András, az IconX termékekkel piacra lépő LCP Systems marketing-vezetője szerint leginkább a szoftverek által kínált plusz tartalom szélesítésén, az egyszerűbb átláthatóbb kezelhetőségen, valamint az online adatkapcsolaton van ma a hangsúly. Cél, hogy a készülékek első használatba vételét ne előzze meg a kézikönyv többórás forgatása, a navigációs szoftverek kezelését olyan felhasználók is könnyedén elsajátíthassák, akiknek egyébként a technikai újdonságok nem jelentenek sokat, csak egy fontos használati eszközt látnak a termékben, melyre esetenként nagy szükségük lehet. A jövőben eltűnnek az adatkapcsolatot nem kínáló készülékek, helyüket olyanok veszik át, melyeknek frissítését nem csak a számítógépünkön keresztül, az íróasztalunk mellől intézhetjük, hanem akár WLAN-on vagy mobilhálózaton is.

A Czipa András által látott jövőképbe tökéletesen illeszkedik a Pocket Guide szoftver is, melyet amolyan virtuális idegenvezetőként kell elképzelnünk. A PNA-készülékeken használható szoftver az adott helyzetünk közelében található nevezetességeken, látnivalókon vezethet végig, a bejárható túra aszerint szélesíthető, hogy mennyi időt szánunk rá. Ha csak két óránk van, az útvonal rövidebb, ha három órát szánunk rá, akkor a készülék a bejárható helyszínek számát növeli és így tovább. A túra során fotók láthatók a kijelzőn, valamint hangos kalauz is hallgatható, melyeket szöveges információk is kiegészíthetnek. A Pocket Guide hasznos infókat természetesen egyéb területekről is szolgáltat, a frissen letöltött adatbázisában, ATM-ek, éttermek, szórakozóhelyek, hivatalok, vagy akár egyéb hasznos helyek adatai is megtalálhatók.

Az érdekes pontokat (POI) tartalmazó adatbázison jelenleg nagy a hangsúly, az LCP Systems marketing-vezetője szerint itt kell a fejlesztőknek a legtöbb plusszal kiegészíteni a készülékek alapfeladatait, vagyis a helyzetmeghatározást és az útvonaltervezést. A területtel kapcsolatban nagyon fontos, hogy az információk minél szélesebb kört fedjenek le, illetve ezek az adatok minél frissebbek legyenek. E két jellemző szétválaszthatatlan, hiszen semmi szükség egy olyan étterem adataira, amely rég bezárt. A POI-adatbázis frissen tartása adatkapcsolatra alkalmatlan készülékekkel otthonunktól távol csak igen körülményesen oldható meg, ez az egyik ok ami a kihalásukhoz vezethet az elkövetkezendő két-három évben.

Az elvárt minimum legalább egy Bluetooth-rádió a mobiltelefonos kapcsolathoz, vagy egy beépített Wi-Fi adapter, de a készülékek akár a saját SIM-kártyahelyig is elmehetnek. Czipa András egy, a fejlődést gátló tényezőre is felhívta a figyelmet: bár hazánkban igen kedvező áron kínálják a csomagokat a mobilszolgáltatók, a roaming díjak ezekhez ma még nem igazodnak, külföldön pedig erre nagy szükség lenne. Az útközben érkező információk természetesen a térképadatbázison kívül számos területen lehetnek szükségesek, ezek között közlekedési információk, traffipax-adatok, turisztikai és időjárással kapcsolatos hírek is lehetnek, de mindezt megfejelheti a felhasználók által közölhető halmaz is, melybe az útvonallal kapcsolatos bejelentések, úthibák ismertetése is szerepelhet -- a felhasználók közösséget alkotva megoszthatnák egymással a tapasztaltakat.

A TMC-adatokat (Traffic Message Channel) jelenleg rádiójel formájában kapják az arra alkalmas készülékek, bár a forgalmi körülményekkel kapcsolatos információk később Czipa szerint a mobilszolgáltatók hálózatát használva is érkezhetnének. A kétirányú kapcsolat túlmutat a jelenlegi TMC-n, lehetővé tenné, hogy a készülékek (tágabb értelemben véve maguk az autók) egymással is kommunikálhassanak, azok haladási sebességének számítása is értékesebb szolgáltatást eredményezne. A jelenleg üzemelő rádiófrekvenciás rendszer erre nem ad lehetőséget, a készülékek sebességgel kapcsolatos adatokat automatikusan nem adhatnak, így nem járulhatnak hozzá az adott forgalmi helyszínek, dugók feltérképezéséhez. A Becker legújabb GPS-vevője érdekes mankóval hidalja át a kétirányú adatközlés hiányát, pluszként a a múltbéli adatokat is felhasználja az útvonal tervezéséhez, így arra a helyszínre, amelyen az adott időszakban eddig rendszeres volt a dugó, nem viszi be az autóst, ezeket a pontokat már a tervezés pillanatában ejti.

A mobil internetkapcsolat még a traffipaxok helyzetének jelenleginél pontosabb ismeretéhez is jól jönne, az adatbázis így nem csak az utazás megkezdése előtt lenne közölhető a készülékkel, hanem menet közben is. A folyamatos adatkapcsolat egyéb információk esetén is hasznos lehet, az általunk épp bejárt helyszínre jellemző adatok frissen is elérhetők lennének. Adatkapcsolat híján erről a felhasználónak tervezve, még a számítógépe előtt ülve kell gondoskodnia, de így a váratlan, csak az utazás során közbejött kitérők helyszínei biztosan nem fedhetők le. Czipa András reménykedve tekint a jövőbe. "Talán lesz majd egy rendszer, mely az egyszer megvásárolt SIM-kártyával rendelkező készüléket annak élettartama alatt végig ki tudná szolgálni és minimális elfizetési díjért, vagy a vételárba beágyazva, csak az adatforgalmi díjat számolva minden olyan friss és aktuális tartalom elérhetővé válna, mely a navigáció során fontos lehet."

A Mio is az adatkapcsolatra szavaz

Banga Zsuzsanna, a Mio marketing-managere szerint is a mobil adatkapcsolaté a jövő, ezen felül pedig a készülékek által kínált szolgáltatások szélesítéséé, melyek a szórakozás és az információk közlésének területére fokozottan fókuszál. A gyártó nyáron frissíti termékpalettáját, az új Moov modellek egységesen az érintésérzékeny kijelzőt igénylő Spirit kezelőfelületet alkalmazzák, melynek talán legfőbb jellemzője a sallangmentes, informatív megjelenítés, legyen szó navigációról vagy éppen képek megjelenítéséről.

A Mio érkező, kamerával felszerelt modelljeiben a fényképek készítésének helye is rögzítésre kerülhet (geotagging), ezen felül még a Flickr képmegosztó képei is rátölthetők a készülékekre. A termékek akár idegenvezetőként, illetve útikönyvként is használhatók lesznek, az adatbázisban jelenleg már nyolc nagyváros (köztük Budapest is) elérhető. A cég egyéb területeken is fejleszt,   időjárással kapcsolatos információk, traffipax helyszínek ismertetése és a fogyasztáscsökkentés is célzott terület. A felhasználónak arra is lesz lehetősége, hogy saját maga által készített értékelésekkel jellemezzen egy bejárt helyszínt, illetve annak érdekes pontjait. Banga Zsuzsanna elmondta, hogy a Mio Magyarországon -- a Google Mapshez hasonlóan -- a TeleAtlas adatbázisából dolgozik, ezért az is megoldható, hogy a számítógépen a Google Maps alkalmazás használatával megtervezett útvonalat az új Mio-termékekre át lehessen tölteni.

A Mio fejlesztéseihez internethasználattal kapcsolatos felmérések is szolgáltatják az alapokat, meglepő adat ezek közül például, hogy múlt év szeptemberében a világszerte 972 millióan böngésztek és 24 százalékuk olyan oldalakat is felkeresett, melyek térképekkel és útvonaltervezéssel kapcsolatos információkat szolgáltatnak. Az arány az európaiak esetében a még markánsabb, a 30 százalékot is elérte az adott időszakban. Mindezek mellett érdekes és kicsit érthetetlen is egyben, hogy a navigációra alkalmas készülékek vásárlóinak mindössze 10 százaléka frissíti a térképadatbázist a termék életében. Nem elhanyagolható információ,hogy a Mio a térképfrissítés díját magára vállalja a megvásárolt termék első használatbavételétől számított egy évig, mely két frissítést foglalhat magában. Hívhatjuk ezt ingyenesnek is, ám jó tudni, hogy a frissítés minden esetben pénzbe kerül, mely anyagi terhet a Mio az adott, fenti időszakra átvállalja.

A Mio nagy reményeket fűz a K70/K75 duóhoz. A közeljövőben megjelenő, érintésérzékeny kijelzővel ellátott, 3 megapixeles kamerával rendelkező okostelefonok között annyi a különbség, hogy térképpel, vagy anélkül érkeznek, fizikailag mindkettő rendelkezik a szükséges (Qualcomm) vevőegységgel. A teljes előlapot elfoglaló, 3,5 hüvelykes, 400x240 képpontos kijelző alatt 528 megahertzes Qualcomm processzor, önmagában szűkös 128 megabájt memória található, melyet kiegészíthetünk microSD-kártyékkal is. A Bluetooth, Wi-Fi, valamint HSUPA-kapcsolatokra alkalmas, 115 grammos telefonon Windows Mobile 6.1 Professional operációs rendszer fut, ezért a Mio saját Mio Spirit szoftvere mellett akár egy korábbi windowsos készüléken megszokott térképalkalmazás is futhat. Természetesen utóbbi esetre a kisebb modellszámú, K70-es készülék ajánlott, melynek vételárát nem növeli a gyártó programja.

A gyártó nem csak a telefonokra, hanem a tartozékokra is nagy hangsúlyt fektetett, a mobilduó autóstartója egyike az eddigi legbiztosabban tartó változatoknak, ráadásul lehetővé teszi a fektetett üzemmódban történő használatot is, ha már a készülék a portré-tájolás mellett erre is alkalmas. A Magellan felvásárlása után a Mio nem csak az Egyesült Államokban nyerhet pozíciót, hanem világszerte is, hiszen a Magellan termékek között több, elemeknek ellenálló modell is található, melyek előnyei túrázáskor, autótól távoli helyzetekben villanhatnak meg. Ilyen például a törésbiztos burkolat, vagy az átlagnál hosszabb akkumulátoros üzemidő is.

A cikk több oldalból áll:
Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
A IT-üzemeltetők világnapján egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket az Ankertbe.