Szerző: Bizó Dániel

2009. május 14. 12:13

A vártnál kisebb, de brutális veszteségbe került a Sony

Rendkívül súlyos veszteséget szenvedett el a Sony az első negyedévben, mely egyben utolsó pénzügyi negyedéve is. A vállalat nettó 1,73 milliárd dollárt bukott az év első három hónapja során, az üzemi szintű hiány azonban ennél is sokkal mélyebb, 3,08 milliárd dollár volt.

A mutatókat a cég hatalmas elektronikai részlege húzta le, amit a másik két részleg akkor is képtelen lett volna ellensúlyozni, ha brillírozik, de nem tették -- romló mutatók mindenhol. A negyedév során éves szinten 22 százalékkal 15,95 milliárd dollárra zuhant vissza az árbevétel, aminek több mint felét az árfolyamhatások magyaráznak. Az év egészében 12,9 százalékkal csökkent a forgalom, és az egy évvel korábban kimutatott 3,87 milliárd dolláros profitot 1 milliárdos hiány váltotta fel. Üröm az örömben, hogy ezek a mutatók kevésbé rosszak, mint a korábban vártak. Az év egészében egyedül a filmkiadó Sony Pictures volt képes nyereséget termelni, amire a Howard Stringer elnök-vezérigazgató a korában bejelentetteknél is erőteljesebb költségcsökkentési programmal és a cég felépítését alapjaiban megrengető átszervezésekkel reagál a hatékonyabb működési és az innováció elősegítésére.

Utolsó pénzügyi negyedévében a Sony elektronikai részlege, mely többek közt a Bravia LCD-tévékért, médialejátszókért, Cyber-shot fényképezőgépekért, Handycam kamerákért és Vaio PC-kért felel, gyakorlatilag teljesen összeroppant. A divízió árbevétele 35,7 százalékkal, vagyis 5,43 milliárd dollárral múlta alul a tavalyit, amiből 12,7 pontot,  1,9 milliárd dollárt a jen erősödésének hatása képez. Az egy évvel ezelőtti 109 millió dolláros üzemi szintű eredményből így 2,85 milliárd dolláros veszteség lett. A korábban soha nem látott veszteség hatására a pénzügyi év egészében is veszteségessé vált a részleg, amire még nem volta példa, ahogyan a vállalat egésze is másfél évtized után először zárt veszteséges pénzügyi évet.

Erősen leromlott a a PlayStationt forgalmazó játékrészleg is, első negyedéves bevétele 38,7 százalékkal, vagyis több mint 1 milliárd dollárral esett vissza a tavalyihoz képest, amiből 30 pontot, vagyis a csökkenés több mint háromnegyedét az árfolyamhatás magyarázza. Ennek fényében kisebb csoda, hogy a tavalyi 121,4 millió dolláros veszteség mindössze 260 millió dollárra mélyült. Ez a fejlesztési és marketingkiadások drasztikus visszafogására, valamint a PlayStation 3 veszteséges termelésének erőteljes racionalizálására utal.

A pénzügyi helyzet fényében nem meglepő, hogy a Sony minden piaci nyomás ellenére sem csökkentette még mindig a PlayStation 3 konzol árát, amire nagy szüksége volna az eladások felpörgetése érdekében. A lépéssel a vállalat valószínűleg addig kivár, míg az újabb, hatékonyabban gyártható, 45 nanométeres csíkszélességű chipekkel ellátott belsővel nem tudja felszerelni a gépeket, és a jelenlegi raktárkészletek ki nem ürülnek, továbbá a jen árfolyam némileg nem gyengül vissza. 

[+] Még mindig súlyosan veszteséges a PlayStation 3 gyártása

A március végével zárult pénzügyi év egészében 10 millió PS3-at szállított le a boltokba a vállalat, 10 százalékkal többet a tavalyinál, eközben a PS2 eladásai 42 százalékkal 7,9 millióra zuhantak vissza. A hardvereladások mellett a szoftverek terén is átvette a vezető szerepet a PS3, közel 104 millió játék fogyott rá, míg PS2-re mindössze 83,5 milló fogyott, ami alig több mint a fele az előző éves eladásoknak. A PSP stabilan jól fogy, 14 milliót vásároltak belőle, a játékok azonban továbbra sem mennek, olyannyira, hogy a dinamikusan növekvő tábor ellenére 10 százalékkal kevesebbet, 50 milliót adtak el világszerte.

A Sony által közzétett kilátások sem adnak okot sok bizakodásra, ugyanakkor erősen javuló tendenciát ígérnek. A vállalat olvadó árbevételt, és mélyülő, 1,2 milliárd dollárnak megfelelő nettó veszteségeket jósol. A költségcsökkentési program hatására az átszervezésekhez és tőkejövedelmekhez kapcsolódó költségektől megtisztítva már gyenge nyereségességet remél a vállalat -- közel 1,2 milliárd dollárt tervez átszervezésekre fordítani. A Sony lényegében stagnáló, enyhén csökkenő termékeladással kalkulál, és 13 millió PS3 leszállítását tervezi.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról