Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
React Native, Kotlin, Flutter, Flux, WebAssembly, Java, Android... + app security. Nettó 20 óra fejlesztői tartalom, HWSW mobile!, november 29-30!

Barack Obama: aki az interneten nyerte meg a választást

Dojcsák Dániel, 2008. november 05. 13:30
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Minden Barack Obama győzelmétől hangos, s főleg a kereskedelmi televíziók szívesen hangoztatják, hogy itt van az első elnök, aki színes bőrű. Emiatt viszont talán csak veszíthetett volna, győzelmének záloga a személyisége mellett az internet, web 2.0, közösségi oldalak és a videomegosztók voltak.

[HWSW] Minden Barack Obama győzelmétől hangos, s főleg a kereskedelmi televíziók szívesen hangoztatják, hogy itt van az első elnök, aki színes bőrű. Emiatt viszont talán csak veszíthetett volna, győzelmének záloga a személyisége mellett az internet, web 2.0, közösségi oldalak és a videómegosztók voltak. Az online sikertörténetről Boros Tamással, a Policy Solutions politikai tanácsadó intézet igazgatójával beszélgettünk, aki korábban EU-parlamenti tanácsadóként is dolgozott. Boros szakmájából és hobbiból 2004 óta követte az amerikai elnökválasztási kampányt, és annak előzményeit.

Hillary a tuti befutó

A történet kezdetén, 2004-ben egy ismeretlen és pénz nélküli szenátort látunk, akinek matematikai esélyt sem jósolna senki, akkoriban mindössze egy tehetséges, jól beszélő, kellemes kisugárzású fiatalember volt, aki egy lelkesítő beszédet tartott a négy évvel ezelőtti elnökjelölő kampányban, a Nemzeti Demokrata Küldöttgyűlésen.

Több mint egy éve, mikor már saját maga tervezett indulni ugyanezért a székért, még szinte biztos volt, hogy Hillary Clinton lesz a nyertes jelölt. Bill Clinton feleségét mindenki ismerte, a párt is őt támogatta, tele volt pénzzel. Sőt, Hillary élvezte férje korábbi kampánystábjának támogatását is, a Bill Clinton győzelméhez vezető eszközöket pedig azóta iskolákban tanítják.

A tavaly indult kampányban Barack Obama megpróbált "piaci rést" találni. Rá kellett jönnie, hogy tehet szert ismertségre és hogyan szerezzen sok pénzt. A válasz ekkor egyértelmű volt, sőt kényszeres, hiszen ha nincs pénzed a XXI. században, de nagyot akarsz robbantani, akkor az internet te a tereped. A fekete elnökjelölt rájött, hogy az egyébként nem szavazó, fiatal réteget kell megszólítani, akiket a hagyományos média már nem ér el, a hagyományos politikusok pedig épp ezért szintén nem. Hillary erős volt a munkásoknál, nőknél, de az elmúlt évtizedekben a szavazásokon egyébként hanyagolt elsőszavazó célcsoport a "cool" jelölttel kezdett szimpatizálni.

Vizit a Google vezetőinél

Kampánya előtt Barack Obama legelső dolga az volt, hogy felkereste a Google alapítóit és hosszasan beszélgetett velük. Senki nem tudja, mik hangoztak el itt, de végignézve a bevetett eszközöket, szinte biztos, hogy itt született meg számos ötlet, ami a Fehér Házba repítette az esélytelennek tartott jelöltet. A kulcs a kezdetektől fogva a Google, YouTube, Facebook trió volt.


Szexi

Az Egyesült Államokban teljesen legális adatbáziskészítés minden jelölt első és legfontosabb feladata. Tudni kell, hogy kik az érdeklődők, hol laknak, hogyan élnek, mit tartanak fontosnak és kire szavaznának. Egy ilyen adatbázist a semmiből felépíteni pár évvel ezelőtt még sokmillió dollárba került volna, de Obama stábja a vírusmarketing-eszközöket, a videók továbbküldésének lehetőségét, a közösségi oldalak tömeghatását és a keresőoptimalizálás csodafegyverét kihasználva hirtelen bombát robbantott.

Politikus vagy médiasztár?

Egy videót akkor küldenek tovább a netezők, ha az vicces, van benne szex vagy legalább egy szexszimbólum, esetleg valami megdöbbentő. A recept megvolt tehát, a hadjárat első részeként összeraktak egy amatőrnek tűnő videót, amin egy formás leányzó meséli el, énekli meg, hogy belezúgott Obamába. A videóklipszerű anyag annyira elkapta a fonalat, hogy a mai napig közel 11 millióan nézték meg, s a "barelypolitical" (alig politikai) nevű feltöltőtől további 185 videó került fel a YouTube-ra. Ezek az anyagok nem tartalmaztak klasszikus választási ígéreteket, politikai üzeneteket, egyszerűen hangulatot sugároztak, bemutatták, hogy milyen jó fej, milyen szép és milyen kellemes egyéniség az ifjú demokrata.

A népszerűség kipipálva -- mondhatta Obama. Ezután következhetett a politikai üzenetek terjesztése. Ebben is igyekezett forradalmi lenni a csapat, hiszen pontosan tudták, hogy az új politikai sztár hatásos beszédeket tud tartani, megvan az egyénisége ahhoz, hogy érzelmekre hasson. A netes kampány önmagában kevés lenne, de a "One Voice" című 2004-es beszéddel kezdve beindította a tartalmi vonalat is. A videók közepes mennyiségű "komolyságot" és több érzelmet közvetítettek. A kampány kiemelkedő pontjaiból összevágott videó inkább kelti hollywoodi filmelőzetes hatását, egy kampányvideóra egyáltalán nem hasonlít.


Ugyan nem bevallott tény, de állítólag "Az Elnök Emberei" (West wing) című amerikai sorozat stábja sokat segített Barack Obamának abban, hogy a médianépszerűséget megszerezze. Sőt, a 2004-es beszéd után a sorozat utolsó évadjának kulcsfiguráját (Matthew Santos) róla mintázták, így a fikció és a valóság több ponton is összeért. A filmes hatás tökéletesre sikerült: a semmiből jött színesbőrű politikus elnökjelölt lesz, beszédei érzelmesek, odafigyel az emberekre és jóságos is természetesen. A videói bejárták az internetet, az emberek maguktól küldözgették tovább, töltötték fel újra, remixelték az eredetiket vagy készítettek újabb támogató videókat.

366 ezer YouTube-videó

Jelenleg 366 ezer Barack Obamával kapcsolatos videó található a YouTube-on, pedig a hivatalos stáb alig párszáz darabot készített. Nyilván némi redundancia is van a számok mögött, de többnyire arról van szó, hogy a rajongói elkezdték felvenni a beszédeit, klipeket forgattak, beszéltek róla, támogatták.


Tiszta Hollywood

A stáb persze tudta, hogy az érdeklődés még nem jelent szavazatokat. Hiába nézték milliónyian az interneten a fiatal üstököst, de az emberek nem szavaznak esélytelen jelöltre, még akkor sem, ha hős karakter. Ezért be kellett bizonyítani, hogy képes nyerni. Ehhez a "Yes, we can!" (Igen, megcsináljuk!) kampányt indították el egy zenei videóval. Ez már profibb kivitelezésű volt az elsőnél, de még mindig az az érzése támadhat a nézőnek, hogy nem Obama kampányának része. A klipet Jesse Dylan (Bob Dylan fia) rendezte és számos A-kategóriás amerikai sztárt vonultat fel, miközben egy himnuszszerű dalban biztosítja a hallgatókat, hogy tényleg képes nyerni. Az eredmény? Az eredeti videót 12 millióan nézték meg és 70 ezer hozzászólás érkezett hozzá.

Felmerülhet a gyanú, hogy Barack Obama legalább annyira megcsinált sztár, mint hazánkban anno Kozsó zenekarai, de a XXI. század felé való nyitottságot nem lehet hazudni. McCain saját maga nyilatkozta, hogy neki a számítógép egy fekete folt, nem tudja használni. Ezzel szemben a színesbőrű demokrata korábban közösségépítéssel, szociális hálózatokkal foglalkozott a civil szférában. Az ottani tapasztalatát könnyedén tudta átemelni a mai online világba, így az sem meglepő, hogy a YouTube mellett a második támasza a Facebook lett.


Ígéretek egyszerűen

Ha nincs pénz, nincsenek helyi kampányirodák, nincsenek postai küldemények, nincs felhajtás, nincs semmi. Volt viszont egy titkos fegyver, a kampány egyik vezetője, Chris Hughes. A fiatalember 1983-ban született, a Harvardra jár mostanság, ami viszont fontosabb, hogy ő a Facebook egyik társalapítója. Segítségével a lehető legfrissebb, legelmésebb lehetőségeket aknázhatta ki Obama, így hihetetlen gyorsan terjeszthette üzeneteit és szerezhetett monumentális szavazói adatbázist.

A cikk több oldalból áll:
Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
React Native, Kotlin, Flutter, Flux, WebAssembly, Java, Android... + app security. November 29-30!