Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Július 19-én SYSADMINDAY: egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket!

Kipróbáltuk a Leonar3Dót

davd, 2007. augusztus 23. 11:03
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Rátai Dániel találmánya, a Leonar3Do 2005-ben tarolt az Intel által évente rendezett International Science and Engineering Fair (ISEF) tudományos rendezvényen, hét nagydíjból hatot besöpört. A háromdimenziós munkakörnyezetet biztosító készülék azóta is folyamatosan fejlődik, a HWSW megnézte, honnan indult és hová tart.

hirdetés
A 3D-megjelenítésről szóló cikksorozatunk első részében a különféle megjelenítési technológiákat mutattuk be. A mostani, második részben Rátai Dánielt látogajtuk meg, aki találmányával, a Leonar3Dóval 2005-ben számos díjat söpört be. A harmadik részben a magyar fejlesztésű HoloVízió kerül terítékre.

Az akkor még alig nagykorú Rátai Dánielt és Leonar3Do névre keresztelt találmányát 2005-ben kapta fel a média. Miután díjazott lett a Magyar Innovációs Szövetség országos versenyén, az állam átvállalta a világszabadalom elindításának költségeit, majd az amerikai Phoenixben Dani részt vett az Intel 21 éven aluli tudósok számára rendezett versenyének világdöntőjén.

A megmérettetésen az ISEF (Intel International Science and Engineering Fair) a versenykiírás szerint számára elérhető hét első díjból hatot neki ítélt, s nem utolsósorban a mintegy 1444 döntős pályázó közül egyike volt annak a háromnak, akik kijuthattak a Nobel-díj átadó ünnepségre. Külön bónuszként később még kisbolygót is elneveztek róla. Az akkor még igen-igen kezdetleges, házilag barkácsolt kütyü mára egészen komfortos 3D-munkakörnyezetté vált, így a lassan kiforrott termékké érő találmány most éli reneszánszát a hazai sajtóban. De nézzük, miről is van szó tulajdonképpen!


Rátai Dani eredeti készülékével

A Leonar3Do egy olyan komplex munkakörnyezet, melynek segítségével a felhasználó térbelinek érzékeli a monitoron megjelenő objektumokat -- ha kedve tartja, benézhet mögéjük, sőt, egy mutatóceruza (amolyan háromdimenziós egér) segítségével létrehozhatja, alakíthatja, mozgathatja is a virtuális tárgyakat. A dolog hardveres oldalát egy dobozka, az eszköz lelke jelenti, egy szemüveg, valamint két spéci webkamera társaságában. A kezdetekkor Dani anaglyph, azaz piros-kék okulárét használt, amely karácsonyfaégőkkel volt kipreparálva annak érdekében, hogy az ebédlőasztal két sarkán lámpaállványokra szerelt webkamerák érzékeljék a felhasználó fejmozgását.

A rendszer egy speciális eljárásnak köszönhetően 17"-os képernyőnél 1/6-1/8 mm-es pontossággal érzékeli az elmozdulást, akár világos szobában is, s ez nem kis teljesítmény. A felhasználó elhelyezkedésének pontos belövése azért különösen fontos, mert így tudja a Leonar3Do a nézőpontunknak teljes mértékben megfelelő, 100%-osan torzításmentes képet adni (a fentebb részletezett 3D LCD-k ugye erre képtelenek, azok csak jelzik nekünk, merre mozogjunk, hogy visszatérjünk az ideális nézőpozícióba). Ez egyben azt is jelenti, hogy a móka egyszemélyes, azaz hiába vizslatja egyszerre több személy szemüveggel a képernyőt, az csak egyvalakinek tud mértanilag tökéletes képet nyújtani.


Az őskütyü sötétítő fóliákkal megbolondított webkamerái

Közben létrejött a 3D for All Számítástechnikai Fejlesztő Kft., melynek ügyvezetői posztját a Graphisoft korábbi elnökhelyettese, Kazár Gábor kapta, de természetesen a Rátai család is jelentős súllyal képviselteti magát az üzleti vállalkozásban (A cég financiális hátteréhez túlnyomórészt a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal járult hozzá mintegy hatvanmillió forintos támogatásával). Az úgynevezett "őskütyü" a nagy lendületnek hála természetesen számos fejlesztési fázison átesett.

Ma már külön erre a célra gyártott kamerákkal operál a csapat, az elavultnak számító, karácsonyfaégős anaglyph-lencséket pedig felváltotta a redőnyszemüveg. Utóbbi nem más, mint egy kettős LCD-kijelzőből álló szemüveg, melynek kijelzői felváltva takarják el a néző szemeit, a monitoron pedig ezzel szinkronban, mindig az éppen el nem takart szemnek megfelelő kép látható. A monitor frekvenciájához való igazodást az a kis doboz végzi, amely már így is olyan könnyű, mint egy pillepalack, mégis van már utódja, ami kb. kétharmadakkora, és on/off kapcsoló sincs már rajta.


Az eszköz legfrissebb, legkisebb és legkönnyebb változata

A szemüveg, a dobozka és a kamerák mellett az eszköz negyedik fontos eleme az egeret kiváltó mutatóceruza, amely egy speciális (korábban fényforrással felszerelt) pálca. Amolyan "térbeli érintőképernyőként" ennek segítségével hajthatók végre a különböző műveletek, merthogy a hardveres oldal mellett a csapat másik fejlesztési területét a felhasználó felület jelenti.

A mintegy 100-150 ezer forintos Leonar3Do jelentősége abban áll, hogy ez az első eszköz, amely képes együttesen megfelelni a piaci áttöréshez feltétlenül szükséges négy alapkövetelménynek: elérhető az ára, egyszerűen telepíthető, könnyen kezelhető és valódi funkcionális haszonnal bír, vagyis a felhasználó nem csak álmélkodik, hanem használni is tudja az eszközt valamire. Alkalmazási területe meglehetősen széles, gyógyszerészeti kutatásoktól kezdve a különféle tervezőmunkákon át egészen a hétköznapi készségfejlesztésig. Arról nem beszélve, hogy az ember természetesen közege a tér, jelenlegi napi munkánkat pedig kétdimenziós monitorok előtt, kvázi korlátozott munkakörnyezetben végezzük.


Az új és a régi kütyü szemüvegei

A cikk több oldalból áll:
Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
A IT-üzemeltetők világnapján egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket az Ankertbe.