Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Robbanás előtt a navigációs piac -- beszélgetés a NavNGo alapítójával

Bizó Dániel, 2007. március 14. 10:43
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Az iGO navigációs szoftver alig néhány éve bukkant fel és vált viharos sebességgel népszerűvé itthon és Európaszerte egyaránt, köszönhetően térképes lefedettségének, sebességének és lokalizációjának. A siker mögött egy magyar start-up áll, a két és fél éves NavNGo, mely további növekedésre éhes. Kátai Attilával, a cég társalapítójával és ügyvezetőjével beszélgettünk.

Aki kapcsolatba került már a térképes GPS-navigációval, az valószínűleg hallott már az iGO-ról. Az iGO navigációs szoftver alig néhány éve bukkant fel és viharos sebességgel vált népszerűvé itthon és Európaszerte egyaránt, köszönhetően térképes lefedettségének, sebességének és lokalizációjának. A siker mögött egy magyar start-up áll, a két és fél éves NavNGo, mely további növekedésre éhes. Kátai Attila ügyvezető igazgatóval és alapító taggal beszélgettünk a cégről, a navigációs piacról és a fejlesztések irányáról.

Kátai Attila
Kátai Attila
HWSW: Kérlek, mutasd be magad néhány szóban az olvasóknak!

Kátai Attila: Informatikusnak tanultam a Műegyetemen, de már egyetem közben elkezdtem GPS-es témával foglalkozni, konkrétan nyomkövető rendszer fejlesztésével. Utána egy kicsivel később lett egy cégem ugyanebben a témában, és ennek kapcsán kerültem kapcsolatba a digitális térképpel. 2000 körül kezdtünk el dolgozni egy magyar forgalmazó céggel, navigátoros térképfejlesztés kapcsán. Aztán eljött az a pillanat, hogy azt gondoltunk, csináljuk mi magunk egy terméket, és így megalakult a NavNGo.

HWSW: Mondanál néhány szót a cég helyzetéről?

Kátai Attila: 2004 őszén kezdtük meg a működést, tavaly még 9 fővel kezdtük az évet, most 84 főállású alkalmazott van. Az árbevétel 2005-ben 100 millió forint körül alakult, és a tavalyi árbevétel pedig az alkalmazottak arányában növekedett.

HWSW: Titeket talán mindenki az iGO révén ismer. Ez a fő terméketek?

Kátai Attila: Ez nem teljesen van így, a fő terméknek éppen most fogunk nevet adni, mely maga a navigációs motor. E mellé csatlakoznak majd plusz mobil alkalmazások, és ennek egy megjelenési formája az iGO, mely a NavNGo saját dobozos szoftverterméke.

HWSW: Tehát akkor nem az iGO, mint végtermék eladásából, hanem licencelésből akartok elsősorban bevételre szert tenni?

Kátai Attila: Igen. A "dobozos" szoftverértékesítés nagyon kis hányada a piacnak, a céleszközök viszik nagy részben a forgalmat.

HWSW: Őszintén szólva, engem meglepett, hogy egy ennyire fiatal cég ilyen gyors és nagy sikert tudott aratni. Azt gondoltam volna, hogy ennél már érettebb a piac.

Kátai Attila: Ez teljesen jogos, valóban meglepő, hogy ilyen gyorsan sikeres lett. De pont a tulajdonosi kör az, amelynek 5-8 éves tapasztalata van ezen a piacon. A külföldi tulajdonos például 97-98 óta foglalkozik navigációval, elképesztő nemzetközi kapcsolatrendszerrel, de ugyanabba a problémába futottak bele, mint [mások is] minden országban, amely nem Nyugat-Európában vagy Észak-Amerikában található: nincs térkép, nincs termék, amely ezekben az országokban működik, ha mégis, nincs nyelvi támogatás. Ugyanez történt az első hazai próbálkozásokkal, elkezdték forgalmazni a terméket, de nem ért igazából semmit.

Én is úgy kerültem kapcsolatba velük [az egyik ilyen forgalmazóval – a szerk.], hogy besétáltam, vettem egy készüléket, és nagyon megörültem, hogy van térképes GPS-em. Akkor ért a sokk, mikor kiderült, hogy nem működik, nincs térkép, de ha van is, azt nem lehet rátölteni. Ekkor kezdtük el nézegetni, hogy mi ennek az oka. Az ok roppant egyszerű volt: az a két világcég, amely ekkor inkább még a luxusautók kiváltságaként létező navigációs rendszerekbe beszállított, értelemszerűen a nagy felvevőpiacokra koncentrált [Észak-Amerika, Nyugat-Európa]. Én a térképpel kezdtem el foglalkozni. Ekkor megvolt három elem: térképes kompetencia, egy kelet-európai piaci tapasztalattal, egy globális tapasztalattal bíró cég, és kellett egy negyedik elem: kiemelkedő mobiltechnológia. Így lett a negyedik tulajdonos, a PDAmill, mely kiemelkedő fejlesztő a PDA területén. Ez a négy elem összeállt, és ez tette lehetővé, hogy a NavNGo gyorsan sikeres lehessen. Nálunk minden házon belül van. Sokan mások befektetőt és technológiát is külső forrásból szereznek.

HWSW: Tehát a motiváció az volt, hogy végül is nem volt termék a piacon?

Kátai Attila: Ezt így nem lehet kijelenteni, de azt gondoltuk, mi tudunk jobbat csinálni, hogyha a saját tudásunkat összegezzük. A globális szereplők csak most kezdenek el navigációban és térképben is fókuszálni Kelet-Európára. Így mi kicsit előbb kezdtünk, és tulajdonképpen a kelet-európai térképes kapcsolataink is előnyt jelentenek.

HWSW: Milyen idős ez a tömeges navigációs piac?

Kátai Attila: Három-négy éves. A '90-es években csak a luxusautókban volt navigáció. A második fázisban elterjedtek a PDA-k és a GPS-kiegészítők, utólag telepített szoftverrel, majd ennek folyományaként jelentek meg a kimondottan navigációra kihegyezett készülékek. Könnyen megfejthető, hogy ez a kombinált mobil-GPS-kommunikátor irányba megy, és akkor válik majd igazán tömegtermékké, mikor alapszolgáltatása lesz a mobilkészülékeknek – telefonnak már nehezen lehet ezeket nevezni. Ebben már hinni sem kell, például a Nokia tavaly ősszel bejelentette, hogy minden készülékébe GPS-t fog integrálni két éven belül, tehát valószínűleg két éven belül ő lesz a legnagyobb GPS-gyártó, pont ahogyan a legnagyobb kameragyártóvá is vált -- néhány százmillió eladott készüléke révén. Látszik, hogy a mobilgyártók és szolgáltatók is mennek ebbe az irányba. Mi pont ott akarunk lenni, azok akarunk lenni, aki a futtató környezetet biztosítja.

HWSW: Hogyan készülnek ezek a térképek, és hogyan maradnak frissek?

Kátai Attila: Tudnék erről mesélni, de mi csak integráljuk a térképeket. Ezt úgy kell elképzelni, mint egy nagy adatbázist, amely nagyjából 220 különféle attribútumot tárol egy térképelemről [pl. utca], ezek között van annak a geometriája is. Ezt kell minden alkalmazáshoz a megfelelő formátumban előállítani. Mi a térképkonverziót végezzük. A világon két cég van, amely navigációs rendszerekbe tud ekkora volumenben térképet szállítani, kontinensnyi méretben adatokat: az egyik a Tele Atlas, a másik a Navteq. Többek között történelmi okokból is mi a Tele Atlast választottuk stratégiai partnernek. Ezzel együtt Magyarországon nem a Tele Atlas adatait használjuk, hanem egy helyi partnerét.

Következő oldal > > >

A cikk több oldalból áll:
Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.