:

Szerző: Rátonyi Gábor Tamás

2002. augusztus 13. 23:16

Régi program új köntösben: Transport Tycoon Deluxe újdonságok

Egy kiegészítő programnak köszönhetően a régi jó Transport Tycoon Deluxe program több mint harminc új funkcióval gazdagodott. A látványos -- ám néha csalással operáló -- újdonságok részletes dokumentációja a közelmúltban magyarul is elérhetővé vált.

A Transport Tycoon Deluxe (TTDX) rajongói közt régóta kering a hír egy bizonyos patch-ről, amely felvirágoztatja új tulajdonságokkal a játékot. Ám nemcsak a patch újdonságai, de már maga a telepítés menete is ismeretlen volt -- eddig. Varga Csaba, a TTDX második magyarítója lefordította a dokumentáció nagyját, ebből adunk egy kis ízelítőt. Mindaz, ami ebből a cikkből nem derül ki, megtalálható az eredeti dokumentáció magyar fordításában.

Josef Drexler, a kanadai Nyugat-Ontario egyetemének hallgatója 1999-ben végleg fel akarta számolni a Transport Tycoon Deluxe játék azon gyengeségét, hogy egy hosszú alagút -- melynek belsejébe nem lehetett szemafort elhelyezni -- inkább akadálya, mint segítője volt a vasúti forgalomnak. Ugyanis egy forgalmasabb szárnyvonalon minden vonatnak meg kellett várnia, míg az előtte haladó szerelvény kiért az alagútból, így hamar összetorlódtak a szerelvények az alagút bejáratánál.

Drexler arra gondolt, hogy ha azt az okot szünteti meg, ami miatt alagítépítésre kényszerül -- azaz a hegymenetben való látványos lassulást -- akkor megyorsíthatja a közlekedést. Ekkor kezdett el barkácsolni egy kis kiegészítő programot -- patch-et, azaz foltot -- mely felturbózta a TTDX járműveinek hegymeneti sebességét, vagyis a vonatok változatlan gyorsasággal kaaszkodtak fel az emelkedőn, így mellőzni lehetett az alagutakat.

Ez volt a kezdet. Három évvel később a júliusben megjelent 1.81-es TTDPatch verzió már 35 "foltot" tartalmaz, melyek kijavítják az eredeti Chris Sawyer-féle TTDX vélt vagy valós gyengeségeit.

Cikkünkben ezekből a foltokból nyújtunk át egy csokorra valót. A cikk megjelenésének apropója voltaképpen az, hogy Varga Csaba, a TTDX második magyarítója a közelmúltban honlapján publikálta a patch dokumentációjának fordítását. A dokumentáció igen vaskos, több mint 2000 sorban és majd' 100 kilobájtban sorolja fel a lehetőségeket. Ebből szerettünk volna egy rövidített változatot átadni olvasóinknak.

A rövidítés okán elő-ekőfordul, hogy a cikkben nem teljesen írunk le egyes funkciókat, vagy azok pontos paraméterezését, ám ekkor utalunk az eredeti műre. Az egyes foltok leírásának végén mindig megadjuk a dokumentum fejezeteinek számát, például: (3.2), ami a 3. fejezet 2. alpontját jelöli. Ha valakit az adott "folt" leírása részletesebben érdekel, vagy nem boldogul vele, keresse elő onnan. A dokumentáció magyar változata a fordító honlapjának "Fordítások" -> "TTDPatch leírás" oldalán található.

Még egy intelem, mielőtt a lovak -- avagy a mozdonyok -- közé csapnánk: a patch sok mindent megváltoztat a programban. Gyakorlatilag a kiegészítő opciók mellett egy csalásssorozatra kapunk lehetőséget, ezért csak az telepítse, aki biztos abban, hogy a jövőben másként akarja játszani a TTDX-et. A foltok egy részét vissza lehet állítani az eredeti értékekre, ám a patch használata már más pályatervezést igényel, előfordulhat, hogy egy a patch segítségével alkotott hálózat közlekedése a patch nélkül összeomlik, vagy fordítva: a patch telepítése előtt gründolt vállalatunk járművei a a patch hatására kezdenek el irreálisan viselkedni és szélsőséges esetben csődbe ránthatják cégünket. Egyes patch-cselt mentéseket pedig nem tudunk beolvasni patch nélküli játékverzióba, sőt akár a TTDX program is összeomolhat, ha keverjük a foltozott és a folt nélküli verziókat.

Szóval csak óvatosan...

[oldal:Telepítés, beállítások]

A TTDpatch-et nem kell telepíteni, ezért nincs olyan installálóprogram sem, amely néhány gombnyomás után kikészítené az új ikont a Windows asztalára (sőt, ikon sincs). A patch tehát telepítést nem igényel, ám DOS promptból egyszer le kell futtatni ahhoz, hogy a foltok bekapcsolódjanak. Ettől kezdve a foltokat egyenként ki-be lehet kapcsolgatni, de erről kicsit lejjebb bővebben lesz szó.

Kétféle patch is létezik: a TTDX DOS-os, illetve windowsos verziójához. Hogy kinek melyik van meg, azt magának kell tudnia, könnyít azonban a bizonytalankodók helyzetén, hogy Windows 2000 és XP alatt csak a windowsos TTDX fut, ám a 95, 98 alatt bármelyik TTDX lehet. A két patch egyébként szinte mindenben ugyanolyan. A cikk írása dején Windows 98-at és DOS-os TTDPatch-et használtunk, a képernyőmentések is innen származnak.

A telepítéshez indítsuk el a DOS prompt ablakot! (Start menü -> Programok -> Kellékek -> MS-DOS parancssor). Válasszuk ki azt a meghajtót, amin az eredeti TTDX program és a patch található (ha külön meghajtóra kerültek, érdemes áthúzni a patch fájljait ugyanabba a könyvtárba, mint amelyikben a TTDX-et indító .exe fájl található).

A patch valamennyi foltjának bekapcsolása az alábbi paracssor begépelésekor történik meg: ttdpatch -av. A teljes parancssor persze a könyvtár elérési útjával azonos, tehát például: C:WindowsProgram Filesttdx ttdpatch -av. Ha jól sikerült a telepítés, ezt az ablakot látjuk:

Ha most megnézzük a TTDX könyvtár tartalmát, egy új fájl található benne: a ttdpatch.cfg. Ebben a fájlban őrződnek a patch beállításai, értékei. Ha belejavítunk a fájlba, ki-be kapcsolgathatjuk a patch "foltjait", értéküket megváltoztathatjuk. Ehhez csak egy egyszerű szövegszerkesztő (lehetőleg nem Word) szükséges, amivel megnyitjuk a ttdpatch.cfg fájlt.

A következő oldalon sorravesszük a legfontosabb "foltokat". Minden folt elején kövér betűkkel jelöljük a folt nevét, és azt a karakterkódot, amit a telepítésnél -- ha foltonként akarjuk a patch-et telepíten -- használnunk kell. A ttdpatch.cfg-ben azokra a szavakra kell rákeresni, melyeket a következő oldalon bolddal látunk: ekkor átírhatjuk a "folt" értékét, vagy kikapcsolhatjuk, ha már nem akarjuk használni.

[oldal:Foltok I.]

servint, -i - hosszabb javítási intervallum. A járművek javítási intervallumát lehet beállítani: a patch nélküli változatban ez 150 nap, a patch alapértelmezésként ezt 16 000 napra módosítja (43 évig nem kell szervizre gondolni...). Az érték a ttdpatch.cfg fájlban is átírható, a servint szóra kell keresni. (3.2)

nonstop, -n - irányjelölés vonatoknak. Ha visszaemlékszünk, a patch nélküli verzióban a vonat menetrendtábláján ez a beállítás azt jelzi, hogy addig a megállóig, amely a non-stop jelzést viseli magán, a vonat nem áll meg. A patch-ben a non-stopnak új funkciója van: azokban a megállókban nem áll meg, melyeket non-stoppal jelöltünk meg. Miért jó ez? Mert egy bonyolult vasúti hálózatban a vonatok nem mindig arra haladnak, amerre mi szeretnénk, hanem -- nyilván mindenki kifigyelte már -- toronyiránt. A megváltozott jelentésű non-stop lehetőséget teremt arra, hogy állomásokkal kijelöljünk egy útvonalat a vonat számára, és az állomások non-stop jelzésével bírjuk rá, hogy milyen irányba menjen. Az út során a non-stoppal jelölt állomásokon a vonat nem fog megállni még akkor sem, ha "zsákállomásról" van szó, azaz nem haladhat rajta keresztül a vonat, hanem vissza kell fordulnia az állomás végén.
Egyébként ezzel a funkcióval egy érdekes buggal gazdagodott a játék: a bevezető képsor zsúfolt közlekedése eddig példásan biztonságos volt. A non-stop funkció bekapcsolása miatt azonban az egysínű vasút nem áll meg a megállójában, és a vasúti átjárónál átgázol a teherautókon. Az illusztrációként itt látható kép is ezt a pillanatot örökítette meg. A ttdpatch.cfg-ben a nonstop on vagy nonstop off utasítással kapcsolhatjuk ki-be ezt a funkciót (a bug pedig csak a bevezető képsorokban jelenkezik, nem kell törődni vele, csak érdekesség). (3.3)

morevehicles, -x - több jármű. Ennek a foltnak az értékét 850-nel megszorozva kapjuk meg a játék során elérhető maximális járműszámot. Alapesetben (patch nélkül és patch-csel is) az érték 1, azaz összesen 850 járművet használhat a játék valamennyi résztvevője. A morevehicles maximális értéke valahol 50 körül lehet, ami 40 000 használható járművet jelent -- ez több mint sok. Varga Csaba leírása szerint ha a morevehicles értéke 10 felett van (azaz 8500 járművel gazdálkodhatunk), a játék már jelentősen lelassul. Ennél a foltnál még egy valamire vigyázni kell: egy már átalakított járműszámú pálya olyannyira nem kompatibilis a patch nélküli TTDX verziókkal, hogy még az elmentett fájl neve is más. Ezért egy ilyen, megbuherált változatot hiába küldünk el ismerőseinknek, azok nem hogy nem látják, de a játékot sem tudják betölteni, vagy ha patch-cselt verzióról van szó, ám nincs beállítva ez az érték, a TTDX összeomlik a játék betöltése közben. Egy idevágó folt még a reducedsave, ám ezt itt nem tárgyaljuk, akit komolyan érdekel, olvassa el a TTDpatch leírásának magyar verziójában. A mellékelt képen egy kicsit (de nem túlságosan) felturbózott játékos vagyonát látjuk. (3.5)

curves, -c mountains, -m - nagyobb sebesség kanyarban és hegyen. Ez két nagyon bűbájos folt, bár kicsit életszerűtlenné teszik a játékot. Tulajdonképpen arra szolgál, hogy a vonatok hegymenetben és kanyarokban ne lassuljanak le. Ha megfelelő értékűre van beállítva mindkét folt, akkor a vonatok mozgásán nem lehet észrevenni, hogy kanyarban, vagy hegyre fel haladnak, azaz ugyanolyan sebességgel pöfög felfelé a gőzös, mintha sík terepen haladna.
A beállítás elsőre kicsit bonyolult, ám annál finomabb hangolást tesz lehetővé. A bitkódolású értékeknek köszönhetően beállítható, hogy milyen típusú (hagyományos, egysínű, Maglev) mozdonyra melyik könnyítés (kanyar, hegymenet) vonatkozzék). Most röviden csak annyit, hogy az alapérték a courves és a mountains esetében is 13 (ekkor belassul a kanyarban és emelkedőn), ám ha mindkettőt lenullázzuk a ttdpatch.cfg-ben, akkor mindegyik vonat változatlan sebességgel halad hegymenetben, és kanyarban.

A képen látható gőzös végsebessége 55 mérföld óránként, és lám annyival is megy a kanyargós hegyi pályán, noha még olajjal is jócskán tele lett szivattyúzva. A foltok részletes beállítási értékeit lást Varga Csaba fordításában. (3.6)

[oldal:Foltok II.]

spread, -e Ezzel kikapcsolható az a bosszantó hibajelzés, miszerint "Az állomás túl kiterjedt!" avagy "...station too spread out!". A TTDX állomáskiterjedés-elmélete szerint egy állomás legfeljebb 11 egységnyi területet foghat át. Ezt a 11 egységnyi területet növelhetjük a spread után beírt értékkel akár 255-re is. Így nem fenyeget az a veszély, hogy az egyébként is megbolondított vágányszámú állomás mellé nem tudunk nagy repteret és még busz-, illetve teherautó-állomást is építeni.

A képen látható pályán kicsit csaltunk, hogy így széthúzhassuk az állomást, mely harminc kockányi területen húzódik -- ezt egy nagyvárosban bajos lenne megoldani. Ugyanakkor jól mutatja, hogy "spread out" nélkül is van élet. (3.8)

largestations, -l Hosszabb állomások. A TTDPatch alighanem legfontosabb újdonsága, hogy szélesebb és hosszabb vasútállomásokat lehet építeni. Az állomás mérete ugyan így is korlátozott (legfeljebb hetes hosszúságú hétvágányos állomás építhető) ám mégis jóval több lehetőséget tartogat a játékos számára, mint a korábbi 4X5-ös társa.

Új állomás építésénél az állomás méretének kiválasztásakor a megszokott vágányszámot kínálja fel a játék, ám ha a számok megnyomásakor a Ctrl gombot nyomva tartjuk, a vágány hossza kettővel, a vágányok száma hárommal lesz több, mint amit kiválasztottunk. Értelemszerűen ha csak az egyik irányban szeretnénk növelni az állomást akkor a másiknál ne tartsuk lenyomva a Ctrl-t.
Már meglévő állomást bontás nélkül is bővíthetünk egy-egy vágánnyal, ám arra ügyelni kell, hogy a vágányok hossza az eredeti állomással megegyezzen. Ezzel akár magunk alakíthatjuk az állomás kinézetét is, hiszen egy hét vágányos állomást is megépíthetünk egy vágányonként, s ekkor nem lesz teteje az állomásnak, vagy ha éppen olyanhoz van kedvünk, kialakíthatunk egy középen fedetlen, két szélén két-két vágyányt átfogó tetejű pályaudvart is, a meglévő állomás mellé további vágányokat kell csak lerakni.
Lehetőség van arra is, hogy többféle síntípushoz tartozó állomásból építsünk egyetlen pályaudvart. Ez akkor különösen hasznos, ha felbukkan a játékban az egysínű vasút, vagy a Maglev és le kell cserélnünk a síneket. Ilyenkor egy vasúi csomópontnál igen előnyös, ha -- átmenetileg ugyan -- egyszerre többféle vonattípust is tudunk érkeztetni. (3.9)

mammothtrains, -z mamutvonatok, azaz extrém hosszúságú vonatok. Ugyan a remizben nem látszik, mivel ott a mozdony mögött csak 9 vagon számára van hely, mégis, akár 127 vagonból álló szerelvényt is összeállíthatunk. Persze ennyi vagont felesleges összehordani, nincs az az árumennyiség, ami ezt indokolná, ám látványosságnak nem rossz. Egy húsz vagonból álló szerelvény azonban már jó szolgálatot tehet, bár vegyük figyelembe azt is, hogy mire egy ilyen vonat áthalad akár vasúti, akár közúti kereszteződésben, bizony jó ideig feltartja a forgalmat.
Egy másik foltnak (3.10) köszönhetően az állomásokból kilógó szerelvények rakodási ideje rövidebb, mint az eredeti játékban. Ettől függetlenül azért vegyük figyelembe, hogy egy túl hosszú vonat vége ha túlér az állomás előtti jelzőn, azért mégiscsak megakaszthatja a forgalmat. Tehát kellő mértéktartással használjuk ezt a lehetőséget.

A képen egy teljesen lehetetlen szituációban ábrázoljuk a folt nagyságát: a 127 vagonból álló szerelvény önmagát többször keresztezve kapaszkodik éppen felfelé a hegyre... (3.11)

[oldal:Foltok III.]

presignals, -w előjelző lámpák. Az előjelző lámpáknak több funkciójuk van, ezzel igen részletesen foglalkozik a TTDPatch dokumentációjának 4.2-es fejezete. A lényeg az, hogy míg a hagyományos jelzők csak a szakaszolnak, azaz a következő lámpáig (vagy a sín végéig) tartó szakaszt figyelik, az előjelző lámpák csak akkor engedik át a vonatot, ha át tud jutni a lámpát követő szakaszon is (azaz abból is ki tud menni).
Hol van ennek jelentősége? Például egy vasúti elágazásnál, vagy kereszteződésben. Egy kereszteződésbe -- ha az üres volt -- be tudott hajtani a vonat eddig is, ám ha a kereszteződésből kifelé vezető szakasz foglalt volt, a szerelvény bentragadt, ezzel akadályozva minden más irányú forgalmat. Az előjelzővel felszerelt kereszteződésekbe csak az a vonat hajthat be (az érkezési sorrendet immár másodlagos szempontként kezelve), amelyik ki is tud hajtani abból. Mint írtuk már, az előjelzőkből is többfajta létezik, a jelző építésekor is váltogathatjuk, ha a Ctrl gombot nyomva tartjuk. Az előjelző folt a ttdpatch.cfg fájl presignals soránál az on/off beírásával kapcsolható ki/be.

Kié az elsőség? Aki az útirányának megfelelően ki is tud slisszolni a kereszteződésből. A kis sárga pettyal jelzett lámpák az előjelzők, több olyan is látható, melyeken két zöld fény is világít. (3.12 - 4.2)

fullloadany, -F teletöltés vezérlő. No, ez egy ellentmondásos új funkció. Arról van szó, hogy ha a fullloadany folt be van kapcsolva, akkor a vegyes áruszállításra beállított járművek (például személy- és levélszállító hajók, vonatok, repülők, vagy a búza- és állatszállító vagonokból összeállított szerelvények) addig várnak az állomáson, amíg az egyik árufajtából megtelik a gyomruk, ezt követően kihúznak -- feltéve persze, hogy a Load parancs az adott állomásra be van állítva. Igen hasznos ez a funkció a repülőtereken, ahol -- emlékezzünk vissza -- számtalanszor azért tölt a repcsi hosszú perceket a földön, hogy az az utolsó egy postacsomag vagy az az egy utas még megérkezzen, holott a másik áruval (vagy utassal) már megtelt a gép.
Ám ugyanez a funkció például a farmoknál nem futtatja fel a szállítást, mert ott kétféle áruféleséget is szállítanánk, ám ha az egyikkel megtelnek a vagonok, akkor is elmegy a vonat, ha a másik áruból még fel tudna venni többet is. Kevesebb lesz a bevétel is (hiszen kevesebb árut szállít) és -- bár lehet, ez eszünkbe sem jutna -- felborul az a "menetrend", mely alapján két vonat kiszámítható időközönként követi egymást. (3.16)

selectgoods, -G kiválasztható áruk. Ez egy olyan folt, melynek hatására egy állomáson addig nem jelennek meg az elvihető -- és az állomás hatósugarába eső -- áruféleségek, amíg az első szállító meg nem jelenik. Azaz ha például városban építünk egy vasútállomást, ám csak személyszállító vonatokat indítunk, a levelek addig nem jelennek meg a szállítandó áruféleségek között, míg az első postakocsit üzembe nem állítjuk, vagy konzervgyárnál addig nem jelenik meg az étel, mint szállítható árucikk, míg az első ételszállító vonat/teherautó be nem fut az állomásra.
Ennek azért van jelentősége, mert így nem romlik a vállalat megítélése amiatt, hogy nem szállítunk el valamilyen árut. No meg teherautós szállításnál ismerős probléma, hogy az üzem köré telepített állomások mindegyikében megjelenik minden áruféleség még akkor is, ha az azt szállító kocsik máshova futnak be. Így egyenletesebb lesz az áruféleségek elosztása az egy üzemet körülvevő állomásaink között. (3.17)

multihead, -M - többmozdonyos vonatok. Lehetőség van a vagonokat több mozdonnyal húzatni. Ez egyfelől növeli persze a szerelvény súlyát -- tehát lassít -- ám ha az új mozdony könnyebb, mint maga a szerelvény, akkor némileg növeli a végsebességet, illetve hegymenetnél érezhető még a hatása. Az első plusz mozdony alapértelmezésben 20 százalékkal, a második még további 10, a harmadik újabb 5 százalékkal növeli a szerelvény végsebességét.
Új mozdonyt úgy csatolhatunk a szerelvényhez, ha a bővítendő vonatot remizbe küldjük és az új mozdony vásárlásakor nyomva tartjuk a Ctrl billentyűt. Ennek a foltnak van egy kis bugja is, ugyanis azok a mozdonyok, melyek két részből állnak, csak "felesével" vásárolhatók meg, a másik felüket külön meg kell venni -- már csak azért is, mert az ilyen mozdonytípus egyik fele a feltüntetett teljesítménynek is csak a felét hozza. Érdemes nyitvatartani a szerelvény adatlapját, ott megfigyelhető mennyivel nő a vonat teljesítménye vásárlás közben.
Egyébként hogy mennyivel nőjön a szerelvény sebessége, az szabályozható, ám erről részleteket az eredeti dokumentációban tessék keresni.

A képen látható két szerelvény közül a hosszabbnak öt mozdonya van, a végsebessége a nyolcvan helyett 94 mérföld óránként. Lehetne több is, ahhoz már le kellene szedni két mozdonyt, ugyanis így a szerelvény súlya elviszi a többletsebességet. Ellenben ontja a gőzt mindegyik mozdony, és hát ez ugye gyönyörű... (3.23)

A három oldalnyi leírás csak a szerző önkényes válogatása, a TTDPatch több mint 30 okosságot hoz a játékba. Még egyszer a fontos címek: maga a patch a www.ttdpatch.com címről, a magyar nyelvű dokumentáció pedig a fordító oldaláról tölthető le.

[oldal:Kis csalások -- cheatek]

Itt közöljük azokat a szöveges csalásokat, melyeket a játék során bármikor alkalmazhatunk, feltéve, hogy a patch-ben nem állítottuk át a signcheats értékét (a patch telepítését követően a cheat-eket rögtön használhatjuk).

A cheatek megadására a következő lehetőség kínálkozik: helyezzünk el bárhová egy szöveges feliratot, a felirat azonban maga a cheat legyen, mégpedig pontosan úgy, ahogy a lenti táblázatban szerepel (a Cht: is kell hozzá, kettőspontot ha nem találjuk a helyén, az L karakter mellett leljük -- magyar billentyűzetnél ez az É betű lesz).

A táblázat első oszlopában annak a fejezetnek a számát mutatjuk, ahol az eredeti dokumentációban megtalálható a részletes leírás. A cheat-ek azoban nem eszerint vannak sorbarendezve, hanem a cheat-ek neve szerint betűrendben.

A cheateknél vagy be van kapcsolva, hogy pénzbe kerüljenek, vagy nem (alapértelmezésben pénzbe kerülnek, ám ez kikapcsolható a ttdpatch.cfg-ben a cheatscost off-ra állításával). Ha pénzbe kerülnek, akkor a (?) (azaz: zárójel - kérdőjel - zárójel) beírására nem hajtódik végre a csalás, hanem csak kiírja, hogy mennyibe is kerülne, ha használnánk. Erre nem mindenhol van lehetőség, ahol igen, azt jelöltük egy x-szel az ár oszlopban.

A cheat neve következik, abban a formában, ahogy be kell majd írnunk a felirat helyére. Ha elfogadja a program a cheat-et, akkor pipát tesz mellé, ha nem fogadja el, X-et. Ezt követően a felirattal bármit kezdhetünk, ki is törölhetjük, nem lesz hatással a cheat működésére. Ha X-et kapunk eredményként, valószínűleg rossz szintaktikával adtuk meg a csalás nevét, próbáljuk még egyszer.

A csalások némelyike mellé kötelező jelleggel be kell írni egy értéket, különben a játék nem fogadja el. Az értéket egyszerűen egy szóköz után be kell gépelni, semmi különös teendő nincs vele. Például: cht: year 1990. Előfordulhat, hogy nem kötelezően megadandó értéket is bevihetünk (ötödik oszlop).

Végül magának a cheat-nek a rövid magyarázatát találjuk. Ha bővebb leírásra vágyunk, vegyük elő az eredeti dokumentációt.

fejezet ár cheat név köt 1 n.k. 2 leírás
4.1.10
Cht: AllEngines     Az összes eddig felkínált, ám a forgalomból már kivont jármű ismét megvásárolható lesz (például 2000 után ismét vehetsz gőzmozdonyokat, légcsavaros repülőgépeket).
4.1.7
Cht: AllNonStop     Minden vonat menetrendjébe elhelyezi a non-stop utasítást.
4.1.12
Cht: ClearGhosts     Ez egy régi patch verzió bugját javítja. Ha az első patch amit használsz a pályán az 1.81 volt, nem érdekes. Ha korábban is használtál patch-t, nézd meg a leírás megfelelő fejezetét.
4.1.11
Cht: ClearPreSig   mind Törli az összes automatikus beállítású előjelző lámpát. Ha a Mind értéke nem 0, akkor a saját telepítésű előjelzőket is visszaállítja hagyományos szemaforra.
4.1.1
Cht: Money összeg fontban   átírja a meglévő összeget. Mindig fontban számol, ha más pénznemet használsz, annyival több lesz.
4.1.7
Cht: NoNonStop     Minden vonat menetrendjéből törli a non-stop utasítást.
4.1.5
Cht: OwnCrossing     Megváltoztatja az út-sín kereszteződések tulajdonjogát. (Szerintem nem mindig működik)
4.1.13
Cht:PlayerID szám   Megkapod az értékben jelzett számú vállalat irányítását (egyúttal a sajátodat a számítógép fogja tovább vinni).
4.1.6 X Cht: Renew     Felújítja a vagonokat (értéküket tekintve újként tartja őket számon).
4.1.9
Cht: ResetStation     Az összes állomás árukínálatát nullázza, a jövőben csak olyan áruféleségeket ad ki, amilyen szállítójármű az állomásra beérkezik (lásd a foltokat tárgyaló fejezet 3.16-os pontját).
4.1.8
Cht: ServInt napok típusok A típuskóddal kiválasztott járművekben átírja a javítási intervallumot (napban). A típusok kódjait lásd az eredeti fordításban (15=minden járműtípusnál).
4.1.3 X Cht: Tracks mire miről Megváltoztatja sínjeidet. A miről-mire értékek lehetnek: 0=kétsínű, 1=egysínű, 2=Maglev.
4.1.4
Cht: Used     Megmutatja, hogy mely csalásokat használták az aktuális játékban.
4.1.2
Cht: Year évszám   1920 és 2072 között át lehet írni az aktuális évszámot (oda-vissza egyaránt).

1 = Kötelezően megadandó értékek. 2 = Nem kötelező megadni ezeket az értékeket.

[oldal:Mit tud még, a TTDX?]

Bár a telepítés DOS-os üzenetéről készült képernyőmentésnél olvasható az összes bekapcsolt folt, itt leírjuk még egyszer, hogy mikkel gazdagszik a program a patch hatására:

  • Vagonok átalakítása más árucikk fogadására.
  • Járművek javítási intervallumának módosítása.
  • Átértelmezett non-stop funkció.
  • Feliratcsalások (Cht: xxx).
  • Járművek, vagonok számának növelése.
  • Sebesség megtartása hegyen és kanyarban.
  • Szerelvények számának növelése.
  • Nagyobb kiterjedésű állomások.
  • A rakodási idő meggyorsul.
  • Mamutvonatok -- szerelvényenként 127 vagon.
  • Előjelző lámpák.
  • Kikapcsolható infláció.
  • Hitelfelvétel- és visszafizetés gyorsítása.
  • Mindig megvásárolható mozdnyok.
  • Árufeltöltési rend megváltoztatása.
  • Áruelosztás optimalizálása.
  • Irodaházak is elfogadják az ételt.
  • Önkormányzati utak, hidak lerombolása.
  • A kis repülőtér mindig használható marad.
  • Akár 127 kockányi hidak is építhetők.
  • Több mozdony egy szerelvényen belül
  • Buszok, teherautók újszerű várakoztatása az állomásoknál.
  • 4 MB memóriájú számítógépeken is futtatható a TTDX.
  • Néhány apró TTDX bug javítása, a repülőgépek lezuhanásának befolyásolása.
  • Több repülőtér épülhet egy város körül.
  • Az önkormányzat rólad alkotott vélemányánek módosítása ("megvesztegetés").
  • Látható a járművek pillanatnyi sebessége.
  • Régi vagonok felújítása (többet érnek).
  • Windows 2000 és XP kompatibilitás.
  • Elmentett játék betöltése játék közben, futó játék betöltése pályaszerkesztőbe.
  • Rakomány továbbszállítása más járművel.

    És még néhány apróság: nem kell kilépnünk egy játékból ahhoz, hogy újat töltsünk be, továbbá már működő pályáinkat a pályaszerkesztőbe is betölthetjük, s korrigálhatjuk szinte menet közben. Ám itt vigyázzunk, ha idegen vállalat is szerepel a történetben, előfordulhat, hogy a pályaszerkesztőben végzett kiigazítások után elmentett játékot újra betöltve nulláról kell kezdenünk az építkezést új játékosként -- de folt ennek a korrigálására is létezik...

    És az újdonságoknak még nincs vége...! Josef Drexler több foltnál jelezte, hogy új funkcióval bővülnek a jövőben. Úgy látszik, Josef nem magányos farkas, mivel több folt mellé oda van írva az ötletadó neve, tehát értelmes ötlettel talán nem hiábavaló felkeresni a patch készítőjét.

    Még egy nevet meg kell említenünk, a patchet szintén magyarították azóta, annak feliratai, a játék egyes üzenetei Müller Györgynek köszönhetően honosodtak.

    Nem tartozik szorosan a patch-hez, de érdemes összegyűjteni a játék közben használható fontosabb billentyűkombinációkat (néhány e sorok szerzőjének is újdonságként hatott...). Ezek:

    Ctrl + C: a DOS-ba való kilépés ablakát dobja fel.
    Delete: bezárja az összes nyitott ablakot.
    Shift gomb: ha nyomvatartjuk építés közben, kiírja, hogy mekkora költséggel számolhatunk (például alagútépítésnél milyen jó szolgálatot tesz ez!).

    Akinek kedve támadt a kisebb-nagyobb csalásokhoz, a www.ttdpatch.com címről letöltheti a TTDPatch-et, a magyar nyelvű dokumentáció pedig a fordító oldaláról tölthető le.

    Szólj hozzá a fórumban!

  • Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

    a címlapról

    Hirdetés

    Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

    2024. április 26. 16:24

    A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.