Szerző: Ady Krisztián

2001. október 27. 00:06

Klipsch ProMedia 4.1 -- a név kötelez

A Klipsch számítógép mellé szánt ProMedia családba tartozó rendszerei közül a kisebbik, három tagú ProMedia 2.1-ről már olvasható volt beszámoló oldalainkon. A három rendszerből álló ProMedia termékcsalád itthon kapható legnagyobb tagját, a 4.1-es ProMediát most nekem volt alkalmam közelebbről szemügyre/fülvégre venni.

A Klipsch számítógép mellé szánt ProMedia családba tartozó rendszerei közül már olvasható volt beszámoló oldalainkon, a 2.1-es háromtagú rendszerről Atko írta le véleményét. A három rendszerből álló ProMedia termékcsalád itthon kapható legnagyobb tagját, a 4.1-es ProMediát most nekem volt alkalmam közelebbről szemügyre/fülvégre venni.

A ProMedia 4.1 a Klipsch első próbálkozásának, a .v2-400 rendszernek továbbfejlesztett változata. A nagy sikert arató elődről kapott visszajelzések szerint javítottak az erősítőn, változtattak a keresztezési frekvenciákon, valamint fejhallgatókimenetet kapott a rendszer. Most ezt a "felújított" .v2-400-as rendszert árulják immáron Európa számára 230 voltos rendszerben is, a régi nevet ProMedia 4.1-re változtatva.

A harmadik rendszer, a ProMedia 5.1 talán karácsony táján lesz kapható itthon, mely még nagyobb teljesítményre képes, nagyobb mélysugárzókat alkalmaz, s 6-csatornás erősítője egy valódi centert is meghajt, tökéletesen kiszolgálva az 5.1-es hangkártyákat, esetlegesen külső DD/DTS dekódert.

A .V2-400 annak idején (1999-2000) kicsit előkészítetlen talajra érkezhetett, mégis gyorsan nagy karriert futott be. A mai hangkártyák már képesek megfelelő szintű jellel ellátni ezeket a hangrendszereket, s erre szép lassan a többi gyártó is ráébred. Elég csak megfigyelni a hangszórórendszerek bejelentéseit: a legnagyobb gyártók, Creative, Logitech, Altec Lansing már mind bejelentették prémium minőségű hangszórókészleteiket -- s némelyik már kapható is a tengerentúlon.

A ProMedia 4.1 már papíron is lenyűgöző, s tény, hogy jelenleg az egyik legjobb -- ha nem "A" legjobb -- PC-s hangszórókészlet. Természetesen ezt az ára is tükrözi, de immár tapasztalatból mondhatom: kapunk is valamit a pénzünkért.

A ProMedia 4.1-ről a Klipsch honlapján a következő adatokat találjuk:

  • Frekvenciaátvitel: 29 Hz-20 kHz
  • MBPO: 400 W összes
  • Maximális akusztikus teljesítmény: 110 dB SPL
  • Erősítő: BASH digitális "linear hybrid" erősítő
  • Bemenetek: 4-csatornás hangkártya, kétcsatornás jack
  • Kimenetek: fejhallgató kimenet

  • Szatellitek: kétutas rendszer, 0,75" (1,9 cm) "polymer dome" csipogó a Klipsch MicroTractrix tölcsérével, valamint egy 3"-os "long-throw" mélyközép sugárzó
  • Subwoofer: 2 db oldalra sugárzó 6.5"-os (16,51 cm) "long-throw" mélysugárzó

  • Keresztezési frekvenciák: 120 Hz, 5 kHz

    Méretek:

  • Szatellitek: 21.6 cm x 10.6 cm x 14.4 cm
  • Subwoofer: 23.5 cm x 26 cm x 33 cm

    Súly:

  • Szatellitek: 0.95 kg/db
  • Subwoofer: 7,95 kg

Az erősítő a subwoofer MDF dobozában kapott helyet. Az alsó keresztezési frekvencia különösen alacsonyan van, ez egyáltalán nem megszokott a PC-s hangszórókészletek között.

Az MBPO, mint jellemző is némi magyarázatra szorul. A ProMedia 4.1 teljesítményadatait már nem RMS (zenei átlag) jelzéssel adják meg, hanem a Maximum Burst Power Output, MBPO jelzéssel. Ez is rövid ideig tartó csúcsteljesítményt jelent, mint a PMPO -- ez igen közkedvelt --, de annál hosszabb, 30 mp-es időtartamra vonatkozik. A rendszer összes 400 W teljesítménye 4x60 W szatellitek és a 160 W subwoofer összeadásával jön ki.

Az a veszély nem fenyeget, hogy ezt ki is tudjuk próbálni, a 110dB-es hangnyomás sem viccből van feltüntetve az adatok között...

[oldal:A rendszer]

A rendszer szép kis papírdobozban érkezett, melyben a mélynyomó mellett 4 szatellit hangsugárzó, a szükséges kábelek és némi dokumentáció kapott helyet. A jobb első szatellitre gyárilag felszerelt vezérlőpanel tetszés szerint bármelyik sugárzóra átszerelhető, szükség esetén akár külön is elhelyezhető az asztalon, bár kifejezetten úgy lett kialakítva, hogy valamelyik hangsugárzó alján foglaljon helyet. A hangkártyába csatlakozó kábelek fixen be vannak kötve ebbe a hangerőszabályzóba, mely némi előerősítést is végez.

A hangerőszabályzó és előerősítő oldalán találhatunk egy bemenetet és egy kimenetet: a bemenetbe bármilyen sztereó eszközt, MP3-lejátszót, walkmant, hordozható CD-lejátszót dughatunk, mely az első két hangszórókon szólal meg. A kimenet pedig egy fejhallgatókimenet, melynek esti játékok/zenehallgatás során vehetjük nagy hasznát. A hangerőszabályzóból jön ki még egy kábel mely a subwooferbe megy be, ezen jut tovább a hangkártya jele a subwooferben található erősítőbe.

A dobozban találunk négy további kábelt a négy szatellithez: 2 db 3 m-est, és 2 db 6 m-est. A PC mellé (és mögé) ezzekkel el tudjuk helyezni a hangszórókat, a hosszuk elegendőnek bizonyul erre a célra. A számítógépeknél megszokott trapéz alakú csatlakozóval és kábellel köthetjük a rendszert az elektromos hálózatra. Nem javasolt a szünetmentes tápegységre csatlakoztatni a hangszórórendszert. :)

A szatelliteket előre szerelt, asztali talppal kapjuk. A csomagban találunk még egy többnyelvű használati útmutatót, valamint öntapadós kis gumidarabokat, mégpedig 20 darabot: 4x4-et a szatellitek talpára és négyet a subwoofer aljára.

A szatelliteket a subwoofer hátán lévő 4x2 kivezetésre kell a kapott kábelekkel rákötni. Itt találtam egy igen bosszantó és számomra meglehetősen érthetetlen megoldást. Egy ilyen árú és minőségű rendszernél ez szinte megbotránkoztató hiba. A szatelliteken ugyanis a subwooferen található rendes, normális "csiptetős" csatlakozók helyett egy 3,5-es jack-aljzat van! A kábel végén található gyárilag szerelt jack-dugó ebbe megy bele. Kicsit értetlenül állok a megoldás előtt, ugyanis ez idővel -- oxidáció ??? -- kontaktproblémákat okozhat! Még ha aranyozott lenne..., de nem az.

A hangkártyába dugaszolandó két jack-dugó színkóddal van ellátva. Más kérdés, hogy az egyik véletlenül sem felel meg a szabványnak. A zöld színű csatlakozó -- mely a frontsugárzók színe -- megfelel az előírásoknak, de a hátsó csatornákhoz vezető kábel fekete helyett lila színt kapott. Jó tudni ezt az üzembehelyezéskor, bár nagy gondot nem okozunk: probléma esetén csak fel kell cserélni a csatlakozókat.

Miután összeszereltük a rendszert, nincs más dolgunk, mint bedugni a hálózatba a fali csatlakozót és a subwoofer hátán lévő kapcsolóval bekapcsolni a rendszert. Ezen a csatlakozón kívül van még egy ki- és bekapcsoló gomb a hangerőszabályzón is, bár ez elvileg csak amolyan "némítást" végez, nem veszi le az hálózati feszültséget az erősítőről. Ha hosszabb ideig nem használjuk a rendszert, mindenképpen érdemes a subwooferen lévő kapcsolóval áramtalanítani.

Még egy fontos dolgot érdemes észben tartani: a hangerőszabályző a fejhallgató-csatlakozó hangerejét is szabályozza, bár erre is gyorsan rá fogunk jönni. Ez egy kicsit furcsa megoldás, de van benne logika: a fejhallgató bedugásával nem némul el a rendszer. A hangszórókészlet vezérlőpanelén található kikapcsológomb csak az erősítést, azaz a hangszórókat és a subwoofert kapcsolja ki, ekkor a fejhallgató továbbra is működik, szól! Arra viszont vigyázzunk, nehogy túl nagy hangerőn hagyjuk a hnagerőszabályzót, majd a bekapcsológombbal szívrohamot hozzunk a nagymamára...

A rendszer elemeinek elhelyezésére az optimális hangzás érdekében nagy gondot kell fordítani. Mind a subwoofer, mind a szatellitek elhelyezésénél hallgassuk meg a végeredményt, ez főként a sub elhelyezésekor fontos.

A szatellitek mágnesesen árnyékoltak, így nyugodtan odatehetjük akár monitorunk mellé is. A szatellitek kialakításakor megpróbáltak minél kisebb "irányítottságot" elérni, ezáltal tágasabb hangteret nyújtani. A 90x40 fokban sugárzó magas tölcsér- és a mélyközépsugárzó körüli lekerekített borítás is ezt a célt szolgálja.

A subwooferben két 6,5"-os (16,5 cm-es) "long-throw" mélysugárzó szolgáltatja az ablakremegtető mélyhangokat. A két sugárzó egymásnak háttal, jobbra és balra "nyomja" a levegőt, míg a reflexnyílás előre néz.

[oldal:Mozi, zene, játékok]

A tesztelést saját rendszeremen végeztem Videologic SonicFury és Terratec SixPack 5.1+ hangkártyákkal. Sajnos műszeres méréseket nem tudtam végezni, így csak és kizárólag a fülemre hagyatkozhattam. Az ezután következő vélemény a saját szubjektív véleményem, de azért megpróbáltam "fan" mivoltomat levetkőzni... :)

Aki esetleg tud egy kicsit angolul -- s érdeklik a komolyabb, műszerrel mért értekek -- olvassa el a 3D Sound Surge tesztjét, nagyon jó és részletes táblázatokat találhat a konkrét paraméterekről.

A meghallgatás során az alábbi DVD-lemezeket, zenei CD-ket és játékokat használtam:

  • U-571 (DVD, Oscar: legjobb hangeffekt vágás, 2001)
  • Ötödik elem (DVD)

  • Michael Flatley: Feet Of Flames (DVD)
  • Pink Floyd: The Division Bell (CD)

  • Quake3: Arena
  • Max Payne demó
  • Half-Life: CounterStrike
  • Return to Castle Wolfenstein demó

A DVD-k meghallgatásához a PowerDVD legutolsó buildjét, a 905-öst telepítettem fel. A DVDGenie segítségével bekapcsoltam az LFE csatorna használatát, és 4-hangszórós lekeverést használtam. A WinDVD-vel ellentétben a PowerDVD valóban belekeveri a bal első csatorna jelébe az LFE csatorna jeleit, így az igazán mély hangok is korrektül megszólaltak a rendszeren. Sokkal jobban szólt a PowerDVD a Klipsch ProMedia 4.1-en (vagy forditva?), mint a WinDVD.

Nagyon fontos a hangzás szempontjából a mélyláda elhelyezkedése. Egyáltalán nem mindegy hogy hova tesszük, milyen messze van a faltól, milyen szögben (!) helyezkedik el, és saját tapasztalataim szerint egyáltalán nem szükséges a sarokhoz közel elhelyezni a mélyebb basszusokért. A mélyláda (mint azt a telepítéskor már leírtam) három irányban mozgatja meg a levegőt: a két woofer oldalra sugároz, míg a reflexcső előre néz. Éppen ezért nem is túl könnyű az optimális helyzetet megtalálni: szinte 6-8 cm-es elmozdítással is nagyon sokat változik a mélyek megszólaltatása: torz, a helyiséget rezonanciával betöltő mélytől a tökéletesig bármilyen hangzást elő lehet állítani.

Az általam támasztott követelményeknek ugyanakkor tökéletesen meg tudott felelni a Klipsch ProMedia 4.1. A mélyek mellett a közép és magas tartomány is a legkisebb torzítás nélkül szólalt meg, s a hangkártyák equalizeréhez sem kellet nyúlnom az optimális hatás eléréséhez, bár egyesek szerint ez alapból eretnekség lenne. :)

A DVD-k alatt nyújtott hang lenyűgöző volt, s ebben főleg a mélysugárzónak volt szerepe. Eddig sosem hallott mélyek szólaltak meg a filmekben, az U-571 mélyvízi bombái által okozott nyomás szinte betöltötte a szobát, feltehetőleg a szomszédok idegeit is borzolva. Az Ötödik elem bevezető képsorai alatt is található egy kiváló LFE teszt, a Klipsch mélynyomója itt is óriásit teljesített: a legkisebb -- hallható -- torzulás nélkül szólalt meg fergeteges mélyeket produkálva.

A mélyek mellett a középtartomány is kellően hangsúlyos volt, a szöveg a downmix ellenére tökéletesen érthető maradt, s nem bomlott meg a hang által leírt kép egysége. Az általános véleményekkel ellentétben azt mondom: PC mellé egyszerűen felesleges az 5.1-es rendszer, a középsugárzó szerepét TÖKÉLETESEN betölti a két oldalsó sugárzó által létrehozott fantom-center, nincsenek olyan távol egymástól az oldalsó hangszórók, hogy ez zavart okozna a hangképben.

A magas tartományt elsősorban zenék alatt lehetett figyelemmel kísérni, s a rendszer itt sem okozott csalódást. A legmagasabb hangokkal is gond nélkül meg tud birkózni a szatellitekben található MicroTractrix tölcsér, a cintányér tökéletesen szólt, a legkisebb felhang, torzulás nélkül.

A rendszer teljesítményére jellemző, hogy már fél hangerőn is elviselhetetlen hangnyomást okozott, hosszú időn keresztül nem lehetett zenét hallgatni a négy hangsugárzó között ülve. A gyártó által bejelölt -- és ajánlott -- mélysugárzó hangerő valóban optimális: nem kellett állítani rajta.

A mélysugárzó hangerejével kapcsolatban így is észrevettem egy érdekes dolgot, melyre sehol sem találtam utalást. A rendszer ugyanis beépített védelemmel rendelkezik: sem nagy hangerővel, sem "odatekert" mélysugárzó szinttel nem lehet a woofereket, a subwoofert tönkretenni. Egy bizonyos szint fölé ugyanis semmilyen módon nem lehet a woofer hangerejét felvinni, a rendszer egyszerűen leszabályoz. Ez a szint persze nagyon magas szintet jelent, a maximum: ebben az esetben a reflexcső lazán elfújja az elé tett gyertyát, s a fotelen/széken, melyen ülünk is érezzük a basszus lüktetését. Ugyanakkor jó tudni, hogy nem tudunk kárt tenni a rendszer legfontosabb elemében.

Szóba került a tapasztalatok megvitatása közben (köszi NEUROFiRE), hogy esetleg fiziológiai hangerőszabályzásról lenne szó, ezt azonban fül alapján nem tudom megerősíteni, bár igazán cáfolni sem. Sokszori próbálkozás után úgy érzem, hogy csak egy felső határ elérésekor fellépő "gát"-ról van szó, nem pedig az emberi halláshoz igazított mélyszintkezelésről. Ettől függetlenül a rendszer a legalacsonyabb hallgatható hangerőn is hallgatható és hallható mélyeket produkál, nem kell feltekerni a hangerőt ahhoz, hogy korrekt hangot kapjunk.

Összességében csak jót tudok mondani a ProMedia 4.1 által nyújtott hangzásról: nem hiányzik belőle semmi, a színezete pontosan megfelel az igényeimnek, játékok, zene és DVD alatt is eddig nem hallott minőséget nyújtott számomra.

Kiemelném, hogy ez szubjektív vélemény: ami nekem jó, nem biztos, hogy másnak is az. Ugyanakkor egy hangszórókészletet egyszerűen képtelenség objektíven megítélni.

[oldal:Konklúzió]

Ez az utolsó oldal bizony sok-sok fejtörést okozott. Kétségtelen, hogy a Klipsch ProMedia a jelenleg kapható legjobb hangszórórendszer, melyet PC-nkhez megvásárolhatunk, sőt kicsit több is annál. A kifogástalan minőségnek azonban ára van, méghozzá nem is kevés. A rendszer ugyanis -- jelen pillanatban -- 89.900 Ft-os NETTÓ áron kerül forgalomba, mely egyenesen sokkoló lehet. Sőt, a bruttó 112.000 Ft-os összeg sokakat elriaszthat.

Sokan kétlik, szükséges-e egyáltalán PC mellé ilyen rendszereket árulni és vásárolni. Hiszen ennyi pénzért már "rendes" erősítőt és hangfalakat is lehet(ne) kapni. Ennél olcsóbb egy mini-hifi rendszer, és arra is rá lehet kötni a PC-t, és hát ugye az a minőség is elég, elvégre csak egy "vacak" PC-s hangkártyáról van szó...

Rá lehet kötni, csak ilyen minőséget nem kapunk, az biztos. Az itthoni -- anno 80 ezerbe kerülő -- AIWA mini-hifi is elbújhat bizony a ProMedia mellett. És akkor arról még nem is szóltunk, hogy ez még csak sztereó. Ne feledjük a játékok/DVD négycsatornás hangját: ehhez minimum 5.1 előkészített erősítő + 4 kicsit komolyabb hangfalra lenne szükség, ami már egyből jóval többe kerül, mint a ProMedia 4.1 bruttó ára.

Tény: ha valaki megteheti hogy a legjobbat válassza -- s azt meg is fizesse -- a Klipsch ProMedia 4.1-nél jobb megoldást keresve sem talál. Az általa nyújtott hangminőség, teljesítmény feltétlenül megéri a rá kiadott pénzt, ennél jobb hangzást csak drágábban kaphatunk, vagy bizony kompromisszumokat kell kötnünk a pénztárcánk kímélésének érdekében.

A teszthez a ProMedia 4.1-es rendszert a Pixel Multimédia biztosította, amiért ezúton szeretnék köszönetet mondani. A boltban meg is hallgatható a hangszórórendszer vásárlás előtt, így semmiképpen sem fogunk zsákbamacskát venni. A csalódás mindenesetre kizárt...

Szólj hozzá a fórumban.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról