Szerző: Ady Krisztián

2001. szeptember 15. 21:17

Kibővített EAX technológia -- EAX ADVANCED HD

Nem az Audigy audioprocesszor volt az egyetlen újdonság, melyet új hangkártyái kapcsán bejelentett a Creative: az Audigy processzor által nyújtott újdonságok, lehetőségek kiaknázához az eddig használt EAX technológia kibővítésére is szükség volt. Ez lett az EAX ADVANCED HD...

Nem az Audigy audioprocesszor volt az egyetlen újdonság, melyet új hangkártyái kapcsán bejelentett a Creative: az Audigy processzor által nyújtott újdonságok, lehetőségek kiaknázához az eddig használt EAX technológia kibővítésére is szükség van. Az új, kibővített, EAX ADVANCED HD névre keresztelt bővítmény éppen úgy tartalmaz újdonságokat a játékosok számára, mint a zenét előtérbe helyezők számára.

Zenei bővítmények

Az EAX ADVANCED HD által nyújtott 3 új technológia nagyban növelheti a zene által nyújott élményt a hangminőség, térbeliség javítása által.

Audio Clean-Up
Az Audio Clean-Up nevéhez méltón a digitális állományokban tapasztalt nemkívánatos zaj, pattogás eltüntetésére alkalmas. Régebbi, analóg forrásból származó anyagaink szinte mindig tartalmaznak valamennyi zajt, legyen szó kazettáról vagy lemezről készült felvételről. Utóbbi esetén a pattogás is nem kívánatos jelenség, melyet egy karcos, sérült lemeznél lehetetlen eltávolítani. A technológia által nyújtott zajszűrő és az esetleges pattogást eltávolító képesség újra hallgathatóvá teszi régi felvételeinket.

DREAM
A "Dynamic Repositioning of Enhanced Audio & Music" (DREAM) 3D hangzást ad bármilyen sztereó állományunk számára. Ilyen technológiát már sokan bemutattak, a DREAM megoldása mégis egyedi: a hangállomány által nyújtott spektrumot 3 különálló frenkvenciasávra választja szét, melyet a 3D-s térben "animál" hangszóróról hangszóróra, klubszerű effektet biztosítva. A megoldás kétségkívül egyedi, a hatásosság már más kérdés. Hallani kell(ene).

Time Scaling
A Time scaling a hangállományban történő hangmagasságváltozás nélkül képes audioállományaink lejátszását lassítani, vagy éppenséggel gyorsítani. Hasznos lehet zeneszerkesztés közben: minden egyes hangjegyet hallani fogunk a lassítás során, a zavaró hangmagasságváltozás nélkül.

[oldal:Multi-Environment, Environment Morphing]

A Multi-Environment technológia segítségével egyszerre 4 egyidejű, valós időben generált környezeti effekt létrehozására képes az új EAX bővítmény. Minden egyes környezeti effekt kölcsönhatásban van akusztikailag a másikkal, így nagyon valósághű audiokörnyezet hozható létre. Mind a helyi effekt, melyben éppen virtuálisan tartózkodunk, mind a minket körülvevő környezeti effektek nagyban növelik a játékok által létrehozott élményt.

Például egy szobában állva nem csak a szoba akusztikája lesz modellezve, hanem a folyosón közeledő ellenség hangja is, a folyosó akusztikájának megfelően. Ezt a jelenlegi technikák nem képesek megoldani.

Az Environment Morphing a fenti technológiával létrehozott effektek folyamatos átmenetét biztosítja. Jó példa erre a Half-Life című játékban tapasztalható, A3D és EAX által létrehozott effektek: amennyiben kiérünk egy nagyobb teremből, a hangeffektek minden átmenet nélkül mennek át a kisebb terem, folyosó akusztikájába. Meglehetősen illúzióromboló ez a megoldás.

Az Environment Morphing képes ennek az átmenetnek a biztosítására, bármilyen két hangeffektet, környezeti hatásokkal létrehozott hangot a térbeliséget megtartva interpolálni, nagyobb élethűséget biztosítva.

Az Environment Morphing nélkül minden átmenetet nélkülözve történik meg a hangok közötti váltás.

Az Environment Morphing használatával súlyozottan, folyamatosan történik meg az átmenet az egyik környezeti effektből a másikba. Sokkal természetesebb hangzásvilágot lehet leképezni ezzel a módszerrel.

[oldal:Environment Reflections, Panning, Filtering]

Az Environment Reflections technológia visszaverődéseket szimulál a falakról, padlóról, mennyezetről és egyéb felületekről. A kapott visszaverődések a térben elhelyezhetők. Az Environment Reflections az elsődleges visszaverődések mellett a későbbi, másodlagos, esetlegesen az eredeti iránytól eltérő visszaverődéseket is képes kezelni, szimulálni. Az EAX ADVANCED HD ezen tulajdonságával létrehozható például a falhoz közel álló autó motorja által generált visszhang, mely nem csak úgy általában fog a térben visszhangzani, hanem a melette lévő fal irányához és felületéhez lesz köthető.

Az Environment Reflections használata nélkül a hallgató tisztán a hangforrást hallja.

Az Environment Reflections használatával a hallgató a hangforrás mellett a falról, padlóról visszaverődő hangot is hallja. Esetlegesen annak irányát, helyzetét is meg tudja állapítani.

Az Environment Reflections által létrehozott hangvisszaverődés a 3D-s térben teljesen pozícionálható, így szimulálhatók olyan helyzetek is, melyben a hangforrás közelebb van a hangvisszaverő felülethez. Erre eddig nem volt lehetőség. A hangvisszaverődés iránya és helyzete tisztán hallható lesz.

Environment Panning
Az Environment Panning közeledő vagy nagyon távoli környezeti effektet hoz létre a visszaverődés szimulálásával, majd annak megfelelő irányba helyezésével, "feszítésével". Az effekt használatával létrehozható például a hozzánk alagútban közeledő vonat hangképe, az alagút környezeti effektjével, térben elhelyezve.

Az Environment Panning nélkül a 3D-ben történő pozícionálás, az alagút effektje nem hallható.

Az Environment Panning használatával nagyon valósághű hanghatás hozható létre. Az alagút által létrehozott visszhang kivetíthető a hallgató felé, aki a vonat környezeti hatással dúsított hangja mellett annak irányát is be tudja határolni a 3D-s térben.

Environment Filtering
Az Environment Filtering pontosan szimulálja a hang továbbterjedését. A megfelelő csillapító és szűrő algoritmusok használatával a megszólaló hang és a hallgató pozíciója közötti távolság pontosan érzékelhető lesz. Az EAX ADVANCED HD új "high pass" szűrő komponense segítségével még részletesebb szimulációt tesz lehetővé, többek között a szabadtéri környezetek hanghatásainál. Ez a technológia segít még pontosabbá tenni a hangeffektek távolságának érzékelését.

[oldal:Jó ez nekünk?]

Az előzőekben áttekintett új technológiák mindenképpen továbblépnek az A3D(1-2-3) és az EAX(1-2) által nyújtott lehetőségeken. A hangvisszaverrődések, fal anyagától függő elnyelődések szimulálása eddig is megtalálható volt a fenti szabványok egy részében, viszont -- mint azt láthattuk és tapasztalhattuk -- ezek nem voltak tökéletesek.

Az új technológiákkal mindenképpen nagyszerűbb, természetesebb hangeffekteket lehet létrehozni a játékokban, sokkal élethűbb hatást biztosítva.

Az i-re a pontot azonban itt is csak a tényleges tesztek tehetik majd fel. A támogatásban kétségkívül nem lesz hiány -- a Creative erről feltehetőleg gondoskodni fog --, de a tényleges hatékonyság majd csak akkor derülhet ki, amikor az első EAX ADVANCED HD-t teljes mértékben támogató játékok megérkeznek, s lehetőségünk lesz megtapasztalni az új technológiák által nyújtott előnyöket.

Szintén felmerül a kérdés, vajon az Audigy által hardveresen támogatott új technológiák elérhetőek lesznek-e a sima Live!, vagy egyéb más kártyák tulajdonosainak, úgy, ahogyan az A3D 1 is elérhető szoftveres módon. Várhatóan nem, hiszen akkor miért is vennénk meg a hiper-szuper új kártyát...

A felmerülő kérdések válaszaira még egy kicsit várni kell...

Szólj hozzá a fórumban !

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról