Szerző: Barna József

2001. augusztus 15. 13:24

ATI -- Isten kardja

Végül augusztus 14-e lett az ATI napja, hiszen tegnap a cég egyszerre három új termékkel is előrukkolt, melyek vitathatatlanul az NVIDIA három piaci szegmensben is meglévő dominanciájának visszaszorítására születtek meg. Bemutatónkban mindhárom új ATI-kártya terítékre kerül.

Az ATI, amint az már egy ideje tudható volt, a Los Angeles-i Siggraph grafikai kiállítás nyitónapjára időzítette új grafikus chipjének bejelentését. Mindenkit meglepett azonban, hogy a cég egyszerre három termékkel is előrukkolt, jelezve, hogy képes alkalmazkodni a videokártyák piacán is a túlélés egyre markánsabb követelményének számító piaci szegmentáció szükségszerűségéhez. A kanadai cég tehát egy időben három fronton is támadást indított a grafikuskártya-piac jelentős részén domináns szerepben lévő NVIDIA ellen.


A már jól csengő név részben megmaradt, de sok minden változott

Nagyon sok otthoni felhasználó várta már a korábban csak R200 néven ismert chip bejelentését, hiszen -- kiváltképp hazánkban -- számos, a számítástechnikai piac trendjeit figyelemmel kisérő ember aggódott amiatt, hogy a technológiai újítások terén minden kétséget kizáróan élenjáró NVIDIA előbb-utóbb egyeduralkodó lesz a PC-s videokártyák piacán. Az aggodalmat csak erősítette a Matrox jelentős újdonságokat nélkülöző, és kifejezetten üzleti felhasználók számára gyártott G550 chipjének bejelentése, illetőleg a G800 néven futó -- talán hivatalosan sosem létező -- projekt gyümölcsének egyre távolabbi jövőbe vesző materializálódása.

Az egyetlen reményforrás a GeForce3 közel fél éve tartó hegemóniájának esetleges megtörésére az ATI maradt. Az NVIDIA is jól tudta és tudja ma is, hogy egyetlen jelentős konkurense a mai piacon az ominózus kanadai cég. Már a GeForce3 bejelentését megelőlegező februári roadshow keretében is az ATI volt az NVIDIA nevében előadó PR menedzser gúnyos megjegyzéseinek céltáblája. Ugyanakkor az előadó olyan bombasztikus megnyilvánulásai mögül, mint "az NVIDIA fogja uralni a világon az összes pixelt", valamint "megvehetnénk az ATI-t, de szükségünk van versenytársakra", kihallható volt az ATI versenypotenciáljának pontos ismerete.

Az ATI pedig úgy tűnik, sokat tanult az irígylésre méltóan hatékonyan működő NVIDIA marketingiskolától. Hiszen már május végén megkezdte az érdeklődő (vásárló)közönség fantáziájának felcsigázását a Truform, majd röviddel később a SmartShader technológia részleteinek kiszivárogtatásával. Néhány hete pedig az NVIDIA-val folytatott parázs szócsata hívta fel ismét a figyelmet az ATI, akkor már tudvalevőleg szeptemberben piacra kerülő új termékére.

Rafinált marketingfogásra rafinált marketingfogással válaszolt az NVIDIA is, hiszen tegnap tudatta, hogy a héten jelenik meg a Detonator 4 meghajtó, mellyel akár 25%-os teljesítménynövekedés is elérhető GeForce3 chipes kártáykon. A hírnek azonban nem sikerült elterelni a figyelmet az ATI termékei körüli felhajtásról. Magyar embör azonban a marketingnek nem hisz, éppen ezért e rövid piaci áttekintés után lássuk, mi is az az ATI zsákbamacska!

[oldal:Radeon 8500: hardcore játékosoknak]

Kezdjük az ATI új termékcsaládjának bemutatását a leginkább várt R200 chipre épülő, legtöbb újdonságot felvonultató, és elsősorban a hardcore játékosok igényeihez igazított Radeon 8500-zal! A kártyát meghajtó chip főbb jellemzői a következők:

Radeon 8500
GPUATI R200
Gyártástechnológia0,15 mikron
Tranzisztorok száma60 millió
T&L teljesítmény62,5 millió háromszög/sec
A chip órajele250 MHz
Memória órajele275 MHz DDR
Max. memóriaátviteli sebesség8,8 Gbytes/sec
Memória mérete64 Mbyte (ez gyártóktól függően változhat)
Pixel pipeline * TMU4 * 2
Fill rate1 Gigapixel/sec, 2 Gigatexel/sec
RAMDAC órajele400 MHz
Új techológiák:HyperZ II
Charisma Enegine II
Pixel Tapestry II
HydraVision
Video Immersion II
SmoothVision FSAA

A kártya és doboza pedig emígyen fest:

Radeon 8500 dobozRadeon 8500

Mindezek után vágjunk az in medias résébe, és tekintsük át röviden, mit is takarnak az újdonságok között felsorolt misztikus foglamak!

[oldal:A misztikus fogalmak]

Már az előbbi táblázatból is kitűnik, hogy az eredeti Radeon chip jelentős áttervezésen esett át. Ugyanakkor a memóriabusz -- a korábbi pletykákkal ellentétben -- maradt a már a Radeonban is használt egycsatornás 128 bites DDR busz. Ez sokakban kételyeket ébreszthet azzal kapcsolatban, hogy a jelentős fill rate-tel rendelkező chip kiszolgálására elegendő lesz-e a memóriasávszélesség, hiszen a GeForce3-ban debütáló Crossbar Memory Architecture-nek, vagy hasonló megoldásnak nyomát sem találjuk. Ugyanakkor a memóriainterfész lehetővé teszi 256 bites adatok órajelenkénti mozgatását (fetch).

Az igazán nagy dobás azonban a HyperZ II technológia alkalmazása. Egy korábbi cikkünkben már foglalkoztunk a HyperZ működési elvével. Ezért most csak a HyperZ II által nyújtott újdonságokat említjük meg röviden, mellyel akár 12 Gbyte/sec-os memóriaátviteli sebesség is elélhető. Míg a Radeon 8x8-as pixelblokkokat használt a Z-pufferben való tömörítésre, addig a Radeon 8500 kisebb, 4x4-es blokkokkal dolgozik. További újítás, hogy az új ATI chip 64 nem megjelenő pixel törlésére képes a renderelés előtt egyetlen órajelciklus alatt (az eredeti Radeon 8, míg a GeForce3 16 pixel figyelmen kívül hagyására képes). Valamint a cég mérnökei javítottak a Z-tömörítési algoritmuson is, mellyel, a cég állítása szerint, 20%-kal is javulhat a tömörítés hatékonysága.


Forrás: Tom's Hardware

A Charisma Engine II nem takar mást, mint a második generációs fix (azaz DirectX 7 kompatibilis) Transformation, clipping & lighting motort, mely másodpercenként 62,5 millió poligon renderelésére képes. A Pixel Tapestry II a szintén fix 4 futószalagos renderelő egység elnevezése. A Radeon 8500-ban, akárcsak a GeForce2/3 estében, két TMU jut minden egyes pipeline-ra. Azonban a chip mégsem csupán négyszeres multitextúrázásra képes, ugyanis a Pixel Tapestry II motor képes egyetlen egy pixelre akár 6 texelt is felfeszíteni, anélkül, hogy a vertexadatokat újra fel kellene dolgoznia. Természetesen ehhez több órajelciklus, de csupán egy lépés szükséges.

[oldal:Misztikus fogalmak 2]

Truform

Az N-Patchelést (Normal Patch) mind a DirectX 8, mind az OpenGL támogatja. Az eljárás lényegében a három dimenziós objektumokat alkotó háromszögeket az oldalak osztásával több kisebb háromszögre bontja fel.

Az eredeti objektumot alkotó háromszög csúcspontjainak normálisa az adot csúcspontban találkozó háromszögek normálisainak eredője. Ez alapján megállapítható, hogy az a háromszög egy ív része volt-e, és ha igen, az ív hogyan görbült.

Az N-Patchelés után létrehozott új háromszögeket ezen ív mentén már térben rendezi a videochip, ezzel részletesebb és finomabb objektumot hozva létre.

A technológia csupán minimális fejlesztői támogatást igényel, és nagy előnye, hogy a régebbi programok is kihasználhatják az általa nyújtott szolgáltatásokat.

SmartShader

A szintén a Radeon 8500-ban debütáló SmartShader a programozható, DirectX 8.1-kompatibilis vertex és pixel shader végrehajtó egységek megnevezése. A technológia a következő újdonságokkal szolgál:

1) Vertex Shader: akárcsak a GeForce3, az ATi chipjének vertex shader egysége is 16 vertexadattal képes dolgozni. A vertex shader program hossza maximum 128 utasítás, míg az egység 96 konstans és 12 változó adatot tárolni képes regiszterrel dolgozhat.

2) Pixel Shader: az ATi chipje 6 textúra pixeladatainak kombinálására képes egy lépésben, ez elméletileg csökkenti a memória-sávszélességigényt is. A pixel shader programok maximális hossza 22 utasítás lehet (szemben a korábbi 12-vel), míg az egység 8 konstans és 6 változó tárolására alkalmas regiszterrel dolgozhat.

Ezen túlmenően a pixel shader utasításokat a DirectX 8.0-hoz képest leegyszerűsítették, ami révén ugyanazokkal az utasításokkal hajthatók végre az address shader és a color shader műveletek.

A SmartShader és a DirectX 8.1 által nyújtott előnyöket a következő táblázat foglalja össsze:

SmoothVision

A Radeon 8500-ban található valódi multisampling-alapú anti-aliasing eljárás a SmoothVision nevet kapta. A technológia nagyon hasonló az NVIDIA GeForce3-ból ismert eljáráshoz, sőt, még egy picit túl is mutat rajta. A SmoothVision segítségével a programozók 16 előre definiált mintavételezési forma közül választhatnak, ráadásul egy pixelről akár 16 minta is vehető. Így rengeteg erőforrás takarítható meg, ugyanis a programozók mindig az éppen megfelelő mintavételt alkalmazhatják. Sajnos a SmoothVision eme része egyelőre csak DirectX alatt működik, és még ott sem mindig tökéletesen.

[oldal:Radeon 7500: teljesítmény költségérzékeny felhasználóknak]

Az ATI a piaci szegmentálásnak megfelelően azt az utat választotta, hogy új termékei elnevezében utal az adott DirectX-verziókkal való kompatibilitásra. A 8xxx sorozat ennek megfelelően teljes mértékben támogatja a DirectX 8.1-et, míg a feltehetően az NVIDIA GeForce2 ellenébe állított 7500 DirectX 7-kompatibilis kártya. Mindezek figyelembevételével a Radeon 7500 egyfajta Radeon Ultrának tekinthető, mely kedvező árával és kimagasló teljesítményével hívja fel magára a figyelmet. Annak tükrében, hogy a GeForce3 megjelenés óta szinte nem látott napvilágot egyetlen DirectX 8.x-re fejlesztett játék sem, a Radeon 7500-nak megkérdőjelezhetetlen a létjogosultsága.

Radeon 7500 dobozRadeon 7500

Fontosabb specifikációi a következők:

Radeon 7500
GPUATI Radeon (RV200)
Gyártástechnológia0,15 mikron
T&L teljesítményNincs adat
A chip órajele270 MHz
Memória órajele230 MHz DDR
Memória mérete64 Mbyte (ez gyártóktól függően változhat)
Pixel pipeline * TMU2 * 3
Fill rate540 Mpixel/sec, 1,6 Gigatexel/sec
RAMDAC órajele350 MHz (Dual DAC)
Új techológiákHydraVision

Az ATI sajtközleménye szerint a Radeon 7500 mintegy 60%-kal nyújt jobb teljesítményt idősebb testvérénél, a Radeonnál. A közölt adatok szerint a memóriaátviteli sebesség itt is, akárcsak a Radeon 8500 esetében, 8,8 Gbyte/sec, amit kissé kétkedve fogadunk, hiszen az Radeon 7500-ban nem alkalmazza a cég a HyperZ II technológiát, és a memórachipek sebessége is 45 MHz-el (DDR) alacsonyabb. Reméljük, a részletesebb specifikációk közzététele majd segít e kérdések pontos megválaszolásában.

A mindkét kártyán megtalálható többmonitoros támogatás, a HydraVision alkalmazása nem tekinthető komolyabb újdonságnak, hiszen már a Radeon VE is rendelkezett ezzel a képességgel. Ugyanakkor az ATI éppen két hete vásárolta meg 2 millió dollárért az Appian Graphics-től a HydraVision többmonitoros technológiát, mely akvizíció az új termékskála minden darabján nyomot hagy. És szintén egy ATI-akvizícióval kapcsolatos a cég által bejelentett harmadik termék is...

[oldal:FireGL 8800: grafikus munkaállomásokba]

Az ATI ugyanis áprilisban jelentette be, hogy befejezte a SONICblue professzionális grafikus kártyákat építő részlegének, az FGL Graphics-nek a felvásárlását. Amint az ismert, a FGL Graphics gyártja a Fire GL néven forgalmazott professzionális 3D gyorsítókártyákat. Az akvizíció nyomán pedig az ATi tulajdonába került az FGL Graphics 35 alkalmazottja, a Fire GL név használatának joga és számos, a legnagyobb számítógépgyártókkal, köztük a Compaqkal, az IBM-mel, a Dellel, a Fujitsuval és a Siemensszel kötött megállapodás is. És a kanadai cég nem is volt rest, hogy kiadja középkategóriás grafikus munkaállomásokba szánt, elsősorban CAD/CAM alkalmazásokra, digitális modellezésre és animációra optimalizált Fire GL 8800 típusjelű kártyáját.

Fire GL 8800 dobozFire GL 8800

A kártya főbb specifikációi a következők:

Fire GL 8800
GPUATI R200
Tranzisztorok száma60 millió
T&L teljesítmény75 millió háromszög/sec (?)
A chip órajele300 MHz (?)
Memória órajele275 MHz DDR (?)
Memória mérete64 Mbyte
Pixel pipeline * TMU4 * 2
Fill rate1,2 Gigapixel/sec, 2,4 Gigatexel/sec
RAMDAC órajele400 MHz
Új techológiák:Charisma Engine II
Pixel Tapestry II
Video Immersion II
HydraVision
SmoothVision FSAA
165 MHz-es integrált TMDS (transition minimized differential signaling) DVI chip

A kanadai cég tehát jól láthatóan az NVIDIA piaci stratégiáját követi, és a 3DLabs mégnökeinek filozófiájával ellentétben, valamint a Fire GL filozófiájával szakítva, szintén játékosoknak szánt grafikus chipre építi professzionális célokra készült videokártyáit. Amint az a fenti táblázatból is látható, a kártya teljes mértékben kompatibilis a DirectX 8.1-gyel, ám e termék esetében fontosabb, hogy mindezek az előnyök az optimalizált OpenGL ICD-nek köszönhetően OpenGL API alatt is kihasználhatóak.

Az ismertetést az ATI új termékeinek várható megjelenési időpontjával és árával zárjuk:

  • Radeon 8500: szeptember vége, 399 dollár
  • Radeon 7500: szeptember eleje, 199 dollár
  • Fire GL 8800: 2001. negyedik negyedév, nincs adat
A Radeon 7500 és 8500 kártyák mintapéldányaival készült teszteredmények angol nyelven az alábbi linkeken érhetőek el:

Szólj hozzá a fórumban!

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról