Szerző: Barna József

2000. szeptember 25. 22:19

NVIDIA MCPX bemutató

E kisebb cikkünkben az NVIDIA által a múlt héten bejelentett Media Communications Processor tulajdonságait vettük szemügyre. Mint ismeretes, ez az integrált chipkészlet a Microsoft XBox játékkonzoljában debütál majd - várhatóan 2001 őszén.

A következő cikk Mike Chambers (az NVNews munkatársa) NVIDIA MCPX Preview című munkája alapján készült, és jelentős mértékben támaszkodik az ott közölt adatokra, melyek felhasználása illetőleg egyes szakaszok szó szerinti fordítása a szerző szíves engedélyével történt.

Hogy mi is az XBox? Nem ismerik? Nem is csoda, hiszen bámulatosan tudja változtatni alakját. Egy azonban bizonyos: nem papucs orrán pamutbojt vagy egyujjas kifordított bundakesztyű. Nem, az XBox a szoftveróriás Microsoft első sokat ígérő kísérlete arra, hogy betörjön a töretlen népszerűségnek örvendő és természetesen jelentős potenciális haszonnal kecsegtető játékkonzol piacra. Azonban e fizikailag még nem létező konzol is képes volt jelentős változásokon átmenni bejelentése óta. Eleinte még nem volt világos, hogy a masina az Intel vagy az AMD processzorára épül-e majd, később pedig találgatások folytak arról is, hogy vajon az NVIDIA vagy a 3dfx grafikus chipje lesz-e felelős a példátlanul valósághű virtuális világok megjelenítéséért. Mára az eleinte misztikus ködbe burkolt szerkezet kapcsán felmerült kérdések közül csupán egy maradt megválaszolatlanul: mi is lesz a neve?


A konzol jelenlegi logója...

Amint ugyanis arról már olvashattak lapunk hasábjain, a Microsoft által benyújtott négy szabadalom bejegyzési keresetből kettőt elutasított az Egyesült Államok Szabadalmi Hivatala. Az ok prózai: a napsütötte Floridában székel egy holdingtársaság, amely az Xbox Technologies of Coconut Grove nevet viseli és az amerikai tőzsdén (Nasdaq) XBOX.OB megnevezéssel szerepel. A hivatal határozata értelmében a két cégnek ez év november 8-áig kell egyezségre jutnia, máskülönben az ügy a Szabadalmi Bíróság elé kerül.

Ám szerkesztőségünk - teljes egyetértésben a HCGamer stábjával - azon a véleményen van, hogy a Microsoft rendelkezik azzal a financiális háttérrel, melynek révén a floridai cég jobb belátásra bírható. Nyilvánvaló ugyanis, hogy a szoftveróriás mindent megtesz majd annak érdekében, hogy az új csodamasinájának népszerűsítésébe fektetett milliárdok ne menjenek veszendőbe.

[oldal:A megválaszolt kérdések]

Amit tehát mai tudásunk szerint bizton állíthatunk az az, hogy a Microsoft egy játékkonzolt fog piacra dobni valamikor 2001 ősze táján. E gép jelenlegi kódneve Xbox, és a következő komponensekből épül fel:
  • Intel 733 MHz CPU
  • az NVIDIA által kifejezetten e gépre tervezett grafikus chip (NV25)
  • 8 GB-os merevlemez
  • 64 MB (vagy 128 MB) memória
  • egy 3D-s hanghatásokat támogató hangprocesszor (DSP)
  • nagy sávszélességű hálózati kapcsolat (multiplayer üzemmód támogatására)
  • 5X DVD

Jönnek az óriások?

Mindazok, akik valamelyest is figyelemmel kísérik a számítástechnikai ipar egyik legdinamikusabban fejlődő cégével, az NVIDIA-val kapcsolatos híreket, jól tudják, hogy a Mictosoft e céget szemelte ki arra a célra, hogy megtervezze az XBox grafikus processzorát (GPU). Az NVIDIA, a GeForce videokártya-sorozatában már sikerrel bemutatkozó, kipróbált technológiai alapokat felhasználva szorgoskodik azon, hogy az XBox GPU-ja a világ legerősebb videoprocesszora legyen. Az előzetes specifikációk alapján a chip valóban rendkívülinek ígérkezik:
  • 6.4GB/sec memória sávszélesség
  • másodpercenként 150 millió transformed és megvilágított poligon
  • 4-szeres multitextúrázás
  • teljes képernyős élsimítás (FSAA)
  • maximum 6:1 arányú textúratömörítés
  • DVD lejátszás
  • HDTV támogatás
Szintén ismeretes, hogy az XBox a Microsoft operációs rendszerét fogja használni, és ennek megfelelően a konzolra optimalizált játékok a DirectX (8) API-t használják majd. Ez természetesen mind a Microsoft, mind pedig az NVIDIA számára rendkívül kedvező. Hiszen, amennyiben a konzol sikeres lesz (és, valljuk be, erre jó esélye van), akkor a játékok igen könnyen konvertálhatóak lesznek PC-s platformra; ez pedig arra ösztönözheti/kényszerítheti a látványos játékokra éhes felhasználókat, hogy a Microsoft operációs rendszerét használják, amelyhez természetesen egy nagyteljesítményű NVIDIA videokártya is dukál. Ám miért is érné be az NVIDIA ennyivel?

[oldal:Media Communications Processor]

Már régóta keringtek olyan pletykák az Internetes hírsite-okon, hogy az NVIDIA valóban nem éri be ennyivel, és - hogy új piacok meghódítását célul tűzve ki - integrált alaplapi lapkakészlet fejlesztésébe fogott. És lám, a cég a múlt héten jelentette be a Microsoft XBox konzoljába szánt, MCPX névre keresztelt integrált chipjét, melyet szerényen a 21. század elektronikai készülékei (és azok fejlesztői) számára irányadó fejlett architektúraként harangozott be.

Amint tavaly tavasszal Mike-nak sikerült megtudnia, az NVIDIA stratégiai célja nem más, mint a cég jövőbeni folyamatos növekedésének biztosítása, azaz új piacok meghódítása. Ekkor ugyanis egy Mike O'Hara (az NVIDIA befektetői kapcsolatokért és kommunikációért felelős alelnöke) által tartott bemutatón kiderült, hogy az NVIDIA stratégiájában prioritást élvez a PDA (Personal Digital Appliance) piacra való betörés. A PDA szövegek, képek, video, audio és kommunikációs egységek integrált kiszolgálására hivatott.

És íme, itt áll előttünk az NVIDIA Media Communications Processora (MCP). Az MCP, a cég PDA stratégiájának egyik sarkköve, számos olyan képességgel bír, melyek megtalálhatóak a ma számítógépeiben. A chip feltehetően nem csupán az XBox konzolban kap majd szerepet, hanem hamarosan viszontláthatjuk otthoni PC-inkben is (ezért a megkülönböztetés: MCPX - azaz az XBox számára fejlesztett MCP). A 0.15 mikronos technológiával gyártott, 6 millió tranzisztort tartalmazó MCPX támogatja az USB szabványt, mely révén számos beviteli eszköz, mint pl. játékvezérlők, digitális fényképezőgépek és optikai eszközök csatlakoztathatók az XBox-hoz.


Az MCPX sematikus rajza

Az MCPX nagy tárolókapacitású háttértárolók csatlakoztatását is lehetővé teszi. A chip kommunikációs része a "router a chipben" nevet kapta és a többjátékos üzemmód támogatására olyan már meglévő technológiákat használ, mint ethernet, kábeles modem, 56 Kbit/sec átviteli sebességű telefonos modem és HomePNA 2.0 (Home Phoneline Networking)*.

* A Home Phoneline Networking Alliance (HomePNA) 1998-ban alakult 11 vezető számítástechnikai cég (3Com, AMD, AT&T, Wireless, Compaq, Conexant, Epigram, Hewlett-Packard Co., IBM, Intel, Lucent Technologies és Tut Systems) szövetségeként. Megalakulása óta száznál is több vállalat csatlakozott a kezdeményezéshez, melynek célja egy egységes telefonvonalas hálózati szabvány kidolgozása. A Home Networking előnyei közé tartozik a megosztott Internet elérés, nyomtató- és periféria megosztás, file- és alkalmazás megosztás valamint hálózatos játék. A 2.0-s specifikáció révén 10 Mbit/sec adatátviteli sebesség érhető el.

[oldal:Hangprocesszor és galéria]

Az MCPX továbbá tartalmaz négy független hangprocesszort (APU - Audio Processing Unit) is. Ezek fejlesztésében bizonyosan jó szolgálatot tett az NVIDIA-nak az a mintegy 500 ex-Aureal alkalmazott, akik már jó ideje az NVIDIA fejlesztőcsapatában tevékenykednek. Az MCPX APU-ja lesz az első DirectX 8 kompatibilis hangprocesszor, amely 256 2D-s és 64 3D-s hangforrás hardveres gyorsítására képes, olyan 3D-s effektusokkal színezve, mint visszaverődés, elnyelődés és visszhang. Ha mindehhez hozzáadjuk a valós idejű Dolby Digital AC-3 támogatást (mind DVD lejátszás, mind pedig játékok alatt), akkor bizony be kell látnunk, hogy az APU-nak nincs szégyenkeznivalója a jelenlegi audiomegoldások között.

A végszó előtt pedig álljon itt néhány kép abból a PowerPoint prezentációból, melyet az NVIDIA bocsátott privilegizált site-jai rendelkezésére:

Záró gondolatok

Azontúl, hogy az NVIDIA jelentős sikereket könyvelhetett el magának a grafikus chipek piacán, a cég számára eleddig nem tapasztalt pénzügyi növekedést hozott az XBox egyezség a Microsoft-tal. Hiszen, valljuk be, ritkán esik meg az, hogy egy cég 200 millió dollárt ajánl fel az embernek kutatásra és fejlesztésre. Úgy tűnik tehát, hogy egy újabb számítástechnikai mamutcég van kialakulóban. A The Register szóviccekkel nem fukarkodó újságírói számára itt az újabb kihívás: egy szellemes becenév kiötlése az NVIDIA számára.

Én csupán annyit tennék mindehhez hozzá, hogy a kelet-európai ember természeténél fogva ódzkodik az óriásoktól. Engem speciel két óriás látványa kifejezetten félelemmel tölt el. Rossz beidegződés ez, mely arra ösztökéli az embert, hogy mindig a vesztesek mellett álljon ki (így volt ez annak idején az AMD-vel is). Az XBox minden bizonnyal sikeres termék lesz; már csak ezért is: hajrá AMD és 3dfx (meg a többiek)!

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról