:

Szerző: Bőle György

2000. augusztus 6. 00:00

Górcső #6 - nagyító alatt az NVIDIA tervei

Oknyomozó sorozatunk elérkezett a hatodik részéhez. Ezúttal az NVIDIA távlati terveit raktuk nagyító alá.

Már nagyon régen nem jelentkeztem a Górcsővel. Ennek a kellemes láblógatós, Górcső-free időszaknak a végét az NVIDIA-nak köszönhetitek. Ma hajnali olvasgatásom közben annyira magával ragadtak az események, hogy gyorsan meg is írtam ezt a kvázi cikket.

Mint már beszámoltunk arról, felröppent a pletyka az NVIDIA következő, NV20 kódnevű chipjének csúszásáról. Időközben az NVIDIA már cáfolta a hírt több fórumon is. Nálunk is megjelent ez a cáfolat - kicsit megtévesztően NV20: nincs is NV20! címen - , amelyben Derek Perez, az NVIDIA PR menedzsere válaszolt Ytse kérdésére.

Az NVIDIA álláspontja így szól egészen pontosan: a cég nem fogja bejelenteni az NV20-at, ugyanis az NV20 csupán egy belső kódnév és nem egy termék neve. Az NVIDIA tartja az eddigi ütemtervét és hamarosan bejelenti következő grafikus chipjét.

Na és most rendeznék egy kis privát eszmefuttatást. Ehhez először is beidézném amit Perez a HWSW-nek, illetve az nVNews-nak mondott.

HWSW: "Adam - NVIDIA does not have a product named NV20, we do however have a fall part and we will announce that shortly."

nVNews: "No we will not announce an NV20, seeing that NV20 is an internal code name only. We will however have a part for the fall...we will not miss the fall cycle. stay tuned."

Sokat gondolkodtam, hogy vajon mi lehet a sorok között, mert valami itt nem stimmel. Miért kell elmondani, hogy az NV20 csupán egy belső kódnév? Hiszen ezt mindenki tudja. Mintha azt akarnák velünk tudatosítani, hogy az NV20 csupán az ő számukra jelent valamit a fejlesztés folyamán, és nekünk nem kell kódnevekkel fogalkoznunk.
Mindkét levélből valahogy az tűnik ki, hogy az NVIDIA az NV20 és a következő termék fogalmát el kívánja választani. Mintha azt sugalmaznák, hogy "hé, user felejtsd már el az NV20-at, ugyis bejelentünk valamit". Akkor leírnán, hogy hova is akarok kilyukadni.
Az az érzésem, hogy az NV20 által takart project csúsztatva lett, de ugyanakkor az NVIDIA mégis bejelent valamit. Hogy mit?

[oldal:NV20 vagy talán más?]

Gondolom mindenkinek leesett, hogy mostanság valahogy egyre komolyabb gondot okoz a memória-sávszélesség problémája. Itt van például a GeForce2 a maga elméleti 5.2 GB/s-os memória-sávszélességével. Széleskörben ismert tény, hogy a chip a névleges teljesítményének csupán töredékét teljesíti a szűk sávszélesség miatt. Vannak elméleti kalkulációk is, hogy valójában mekkora lenne az sávszélesség igény, amely tökéletesen kiszolgálná ez a chipet.

A GeForce2 GTS 8 texelt dolgoz fel órajelenént, ami 8*4 byte (32bit-es texelekkel számolva) olvasása a memóriából + 4*4 byte olvasása a Z-Buffer-ből + 4*4 byte írása a memóriába (mert ugye a végeredmény 4 duáltextúrázott pixel). Ez órajelenként 64 byte. A GeForce2 200MHz-es órajeléből adódóan az elméleti sávszélesség pedig: 200 millió*64 byte= 12.8GB/s
Természetesen ez egy szigorúan elméleti érték, amit bizonyos tényezők még kismértékben ide-oda befolyásolnak. Van ugye texture cache, amelyben az átmenetileg eltárolt pixeleket többször is felhasználhatjuk, csökkentve a sávszélesség igényt (bár ezt megeszik a filterezések), ugyanakkor az előbb kiszámolt elméleti értébe nincs belekalkulálva a T&L, vagy a DDR memóriák csupán 65-70 százalékos hatásfoka (frissítés, nem szekvenciális elérés, írás/olvasás váltás, meg a hasonlókból adódó veszteségek). [tnx MoonFace]
Függetlenül attól, hogy mindezek nincsenek beleszámolva a 12.8 GB/s-os elméleti értékbe, jól látható, hogy megközelítőleg kétszer akkora sávszélesség kéne egy G2 kihajtásához.

Jelen pillanatba ez a probléma foglalkoztatja legjobban a gyártókat, amit nyugottan felfoghatunk egyfajta technológiai buktatónak is.

Miért hozna ki az NVIDIA egy 4.8 GTexel-es fill rate-tel rendelkező chipet (NV20?), amikor még a GeForce2 teljesítményét sem tudják kihajtani? Persze lehet spórolni a memória-sávszélességgel olyan eljárások használatával, mint amit például PowerVR kártyák használnak (a takart felületeket nem számolja a kártya), de ezek az eljárások 4.8 GTexel-nél már nem segítenek. Ja, és ott van még a beágyazott memória lehetősége is, ami meg a Bitboys-Infineon páros szabadalma.

Véleményem szerint a mostani őszi szezonban valamiféle GeForce2-öt kapunk majd, gyorsabb memóriákkal, kisebb "ráncfelvarrással"... Az NV20-szal jelölt project pedig csak akkor jön ki, ha sikerül hatásosan megoldani a memória-sávszélesség buktatóját. Gyorsabb memóriákkal, kisebb ráncfelvarrással...
Bár vannak más alternatívák is. Biztosan emlékeztek, hogy anno a detonator driverek inf. file-jában egy kisebb rakás jövőbeli chip fantázianeve szerepelt. NV15 BladeRunner meg hasonlók... A BladeRunner esetében több találgatás is napvilágot látott akkoriban. Egyes vélemények szerint ez egy duál chipes megoldás. Ez a verzió nem is tűnik annyira meredeknek, mert így tulajdonképpen az elméleti memória-sávszélességet meg lehetne duplázni (pl. Voodoo5, Rage MAXX). Egyszóval az őszi termékciklusra nem várok új architektúrát, hanem inkább egy áthidaló megoldást. Bár lehet, hogy tévedek...

[oldal:Egyéb NVIDIA tervek]

Ez egy szintén érdekes dolog az NVIDIA házatájáról. Az utóbbi pár héten rebbent fel az a két hír, miszerint a cég a chipset-ek és hangchipek fejlesztésébe is belefog. A hangchip állítólag az X-Box-hoz készül és még az sem teljesen kizárt, hogy a technológia alapját az Aureal megvásárlásával szerzi be az NVIDIA.

A hangchip-es plenyka alapját az NVIDIA elnökének egy interjúban elkottyantott olyan állítása képezi, miszerint az X-Box 3 nagyteljesítményű chipet fog tartalmazni, amelyből kettőt az NVIDIA készít. Elemzői vélemények szerint ez csakis egy hangchip lehet. A pletykához persze az is társul, hogy az NVIDIA-nak semmi tapasztalata nincs ilyen termékek fejlesztésében vagy gyártásában, ezért mindenképpen szükséges lehet egy ilyen jellegű cég felvásárlása. Az éppen agonizáló és befektetőre váró Aureal pedig ideális préda lehetne...

A chipsetes hírrel nagyon nem tudom, hogy mit kezdjek... Amikor először hallottuk, akkor annyira valótlannak tűnt, hogy Ytse még fel sem akarta rakni a HWSW-re. Ezt a hírt még a Tom's Hardware kürtölte szét, de mivel Tom bácsi nem számít a leghitelesebb hírforrásnak a neten, ezért senki sem vette komolyan... bár csak addig, amíg az nVNews szerkesztői meg nem kérdezték az NVIDIA-s Derek Perez-t a dologról. A válasz: "anything can happen...", vagyis bármi megtörténhet.
Van azért még egy dolog, ami szintén alátámasztja az NVIDIA chipset piacra történő belépését. Ez pedig nem más, mint az Intel Rambus project-jének egyre biztosabb megdőlése. Mint ismeretes (szintén az utóbbi hetek történése) a Willamette támogatni fogja a PC133-as SDRAM, illetve DDR memóriákat. A probléma ott kezdődik, hogy az Intel (bízva a Rambus elterjedésében) pár évvel ezelőtt aláírt egy szerződést a Rambus-szal, amelyben elkötelezte magát a Rambus memóriák mellett, illetve vállalta, hogy 2003-ig nem gyárt DDR memóriát támogató chipset-eket. Ez a szerződés azt jelenti, hogy az Intel saját processzorjaihoz nem készíthet DDR támogatást tartalmazó chipset-et, ezáltal kénytelen lehetővé tenni a busz-protokolljának liszencelését más gyártók számára, vagyis másokkal legyártatni a processzorjait támogató DDR-es chipset-eket. Az eredmény: az összes Intel processzorhoz készülő, DDR memóriát támogató chipset-et a kis alternatív gyártók adják majd. Az Intel hiánya pedig a chipset-piac eme szegmensében hatalmas űrt okoz, amit várhatóan rengeteg cég fog meglovagolni.

Kedvelem az NVIDIA-t, mindig szolgál valamivel, amin aztán csámcsoghat a szakma. Végezetül a szokásos zárás: ez az írás teljesen szubjektív, nem a HWSW hivatalos állásfoglalása, inkább csak egyfajta boszorkányüldözés. Véleményekeket a címemre pls.

[oldal:Górcső #6 update: még egy kis adalék]

Ennek a Górcsőnek a vázát péntek hajnalban írtam. Mivel eléggé meredekek az agyamból kipattant fikciók, ezért reggel megkértem Ytse-t, hogy véleményezze a cikket. Valószínűleg az ő fantáziáját is átmozgatta a cikk, mert még aznap betámadta az NVIDIA-s Derek Perez-t néhány kérdéssel. A cikkel kapcsolatban azóta már volt néhány levélváltásunk Derek-kel, és utólag elmondhatjuk, hogy eléggé óvatosan reagáltak a Górcső #6 állításaira.

A levelek két kérdés tisztázására irányultak. Az első levélben arra kértünk választ, hogy előfordulhat e az őszi szezonban valamiféle áthidaló megoldás, egy tuning GeForce2 vagy egy duálos megoldás formájában.

Sajnos az NVIDIA kérésére nem publikálhatjuk a levelek teljes tartalmát (mert megjelenési időpontra vonatkozó információt is tartalmazott), de azért néhány etüdről megemlékeznék. Az első levélben Derek határozottan cáfolta a duál chipes megoldás lehetőségét, de a feljavított (gyorsabb memóriák, kisebb változatatások az arhitektúrán = nagyobb memória-sávszélesség) GeForce2 GTS kérdést ügyesen figyelmen kívül hagyta. Erre Ytse írt még egy levelet, ahol konkrétan rákérdezett erre is, hogy ne lehesen kikerülni a korrekt választ. A kérdés azt firtatta, hogy az őszi termékciklusban megjelenő új NVIDIA termék azonos e az NV20-szal (mert hát ezt itt a fő kérdés). A válasz meglepő volt! Derek csupán annyit "reply-olt" erre, hogy ha ő erre válaszol, akkor utána meg kell ölnie minket. Szó szerint... Persze azért volt a végén egy szmájli is.

Ezek után mindenkinek a fantáziájára bízom a dolgot. Mindenesetre elgondolkodtató a dolog.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 26. 00:47

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.