Szerző: Ady Krisztián

2000. július 31. 00:00

QDX: újabb hangszabvány az MP3 leváltására, és még egy kicsit több is annál...

A 3DSoundSurge-n találtam erre a hírre, sajtóközleményre, melyet inkább cikk-ként dolgoztam fel terjedelme miatt. A cikk a QDX hangformátumról szól, mely a QDesign Corp. próbálkozása egy igazán univerzális, kézi eszközökben és interneten is használható formátum megteremtésére. Hogy ez sikerül-e? Idővel kiderül, de addig is elolvashatjátok röviden és tömören miről is lenne szó.

Maga a cikk a QDesign bejelentésén, és a QDX formátum "whitepaper"-én alapul, mely példákkal is illusztrálva bemutatja pontosan mit is képzeltek el a formátum megalkotói, s hogyan valósították meg ezeket az elképzeléseket.

A cél nem más, mint egy igazán univerzális formátum megalkotása. Meg kell felelnie a magasabb minőségi igényeknek, ugyanakkor skálázhatónak kell lennie méretben és minőségben egyaránt. A hordozhatóság (platformfüggetlenség) és a könnyű kezelhetőség szintén nagyon fontos szempontok.

A QDX formátum 2 fő irányvonala a fentieknek megfelelően a "Fit-to-Media" és a "Fit-To-Stream" elvek.

A QDX formátum, mint veszteséges tömörítés az MP3-nál jobb minőséget ígér. Az MP3-hoz képest itt a legmagasabb bitráta a 128kbit (pontosabban 192, de az speciális eset), mely CD minőségű hangot ígér. 64kbiten az FM rádiónál jobb hangot kaphatunk, míg az igen alacsony 24kbiten is még "full-bandwith" sztereo hang szólhat, legalábbis a dokumentumok szerint. Természetesen ezek csak egy átfogó tesztnél bizonyíthatók, de most inkább fogadjuk el ezeket tényként.

Az igazi meglepetés azonban nem is ez, hiszen nem ez az egyetlen formátum, mely az MP3 "trónfosztására" törekszik. A további képességek a fenti minőségi mutatók szempontjából korántsem elhanyagolhatók.

A "Fit-to-Media" irányelv egy könnyen érthető problémát próbál megoldani. Képzeljük el, hogy van egy 32MB-al felszerelt hordozható digitális készülékünk. Ekkora tároló kapacitásba csupán pár darab, 5-6 128kbiten kódolt MP3 (vagy más formátumú) zeneszám/hangfile tölthető. Ha azonban megelégednénk gyengébb minőséggel is, nem tudunk mást tenni, mint először wav-file-ba konvertálni az anyagot, majd újra bekódolni....ezzel sokszoros minőségromlást okozva. Ne feledjük, nem csak zenék tárolásáról van szó, lehet ez egy bemutató hanganyaga, vagy egyéb olyan hanganyag, melynél nem fontos a kimagasló hangminőség.

Itt jön a QDX formátum legnagyszerűbb előnye: az általunk (vagy mások által) tömörített anyagot elegendő a legmagasabb, 128kbites úgynevezett master-anyagként kódolni. Ez az egyetlen file ugyanis tartalmazni fogja számunkra az összes ennél kisebb bitrate-ű anyagot is! Nem nehéz elképzelni, hogy egy audio-anyagokkal foglalkozó oldal mennyi helyet képes ezzel spórolni: eddig kénytelen volt a különböző internetes kapcsolódási sebességeknek megfelelően különböző file-okat készíteni, ami sokszoros helyfoglalást eredményezett. Például egy 128kbiten kódolt 5MB-os MP3-hoz készített egy 64kbitest is, ez a kettő már kapásból 7.5MB. Most elegendő csupán egyetlen 128kbites masterfile-t készíteni, s ezt mindenki használni tudja a saját kapcsolódási sebességének megfelelően.

De ugyanez a tulajdonság megvan nem csak a streaming audionál, hanem a hordozható eszközöknél is: a 128kbiten kódolt file-t a program automatikusan olyan bitrate-en fogja a készülékbe másolni, amilyet a rendelkezésre álló hely lehetővé tesz a másolt számok darabszámától függően. Nem kell tehát lemondani 32MB-os hordozható eszköz esetén az 1 órányi hallgatható zenéről, csupán a program mindössze 32kbiten fogja bemásolni nekünk az anyagot...már ha ez az alacsonyabb minőség megfelel nekünk.

[oldal:"Fit-To-Stream"]

Minderről természetesen a felhasználónak semmit sem kell tudnia. Nincs szükség konvertálásokra, és egyéb hókuszpókuszokra. Ahhoz, hogy elférjen a zenénk a digitális lejátszónkban, csupán át kell húznunk oda a file-okat, és már kész is. Ha nagyobb bitrate-et szeretnénk, kevesebb file-t másolunk.

A "Fit-to-Stream" a fentebb említett streamelt audio letöltés közbeni minőségének javítását célozza meg. Bár a jelenlegi, elterjedt RealAudio is képes a bit-rate lejátszás közbeni változtatására, a QDX lejátszóprogramja állítólag ezt sokkal jobban kezeli, s akár nagyon kis lépésekben is képes a változtatásokra, teljesen megszakításmentes hangot biztosítva. Nem nehéz elképzelni, hogy milyen előnyei vannak ennek a 2 módszernek: egy 128kbiten kódolt, CD minőségű hanganyagot streamelve is hallgathatunk, akár 64kbiten (ISDN) vagy 20kbiten (28.8k modem) úgy, hogy nem kell azzal törődnünk, 128kbiten van az eredeti anyag kódolva. Próbáltatok már 33.6-os kapcsolatnál 56.6-ra optimalizált anyagot hallgatni? Nem igazán mondható rá, hogy a legoptimálisabb megoldás...:)

A "Fit-to-Stream" mindig az aktuális kapcsolaton elérhető legmagasabb minőséget fogja nyújtani.

Természetesen egy manapság frissen készülő formátum nem maradhat megfelelő védelem nélkül sem. A QDX a legkorszerűbb, "vízjeles" védelmet tartalmazza, mely akár még a 24kbit-re lekonvertált példányokból is kimutatható. Nem utolsó szempont az sem, hogy a kódolási folyamat nem nyilvánosan elérhető algoritmusra épül, az egyszerű felhasználó csupán a lejátszáshoz kap licensz-jogokat.

A QDX formátum nem csupán a hanganyagot tartalmazhatja, lehet benne statikus, vagy szinkronizált tartalom is a bitrate-től függően. Ezzel akár a .kar file-ok utódja is lehet, a karaoke rajongók legnagyobb örömére, a statikus tartalom pedig lehet kép, szöveg, akár még az adott album borítója, a készítő képe is.

A dekódolásra már megfelelő DSP is rendelkezésre áll, mely a Texas Instruments TMS320C5410 és C5416 chipje. A betömörítéshez szükséges chipek csak 2001-ben lesznek elérhetőek, szintén a Texas Instruments-től.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról