:

Szerző: Bőle György

2000. július 31. 00:00

Microsoft IntelliMouse Optical: kicsit másképpen

Bár az IntelliEye technológián alapuló egerek már nem számítanak újdonságnak, ennek ellenére a multiplayer játékosok körében továbbra is igen nagy népszerűségnek örvendenek. Valószínűleg ez a töretlen siker az, ami miatt az aktualitásuk egy évvel a megjelenésük után is megmaradt - megindokolván ezt a kései tesztet.

Bár az IntelliEye technológián alapuló egerek már nem számítanak újdonságnak, ennek ellenére a multiplayer játékosok körében továbbra is igen nagy népszerűségnek örvendenek. Valószínűleg ez a töretlen siker az, ami miatt az aktualitásuk egy évvel a megjelenésük után is megmaradt - megindokolván ezt a kései tesztet.

Ez a Microsoft IntelliMouse Optical egeret bemutató rövidke tesztünk inkább a leendő multiplayer játékosokat kívánja megcélozni, bemutatván ezt a kiváló "3D-s mozgáskoordinátort", amely előlépett hagyományos "ablaktologató" szerepköréből. A minél hozzáértőbb teszt érdekében pedig a hazai multiplayer központ, az Mportal két cikkíróját, BaTo-t és Happy-t hívtuk segítségül.

Az első fecske - IntelliMouse Explorer:

Amikor a Microsoft kijött az első IntelliEye technológiát alkalmazó egerével (az IntelliMouse Explorer-rel), nagyon sokan bizalmat szavaztak neki, hiszen valóban egy eddig nem látott újdonságot hozott az egerek világába. Az egér aljába épített optikai érzékelő másodpercenként 1500-szor vesz mintát az alatta levő felszínről, és abból következtet az egér mozgási irányára és sebességére. A mintavételezett képeket pedig egy 18 millió utasítást végrehajtására alkalmas specifikus processzor dolgozza fel. Így az egérben nincs mozgó alkatrész, nem kopik, nem törik, és ami a legfontosabb, nem kell megtisztítani azokat a fránya görgőket a ráragadt kosztól, és elvileg bármilyen nem homogén felületen elmegy. Itt azért fontos kiemelni a nem homogén szót, mert értelemszerűen egy homogén felszínen, vagy például tiszta és karcmentes üvegen kevés tájékozódási pont (karcolás, felületi egyenletlenség stb.) van.

Ezen az 5 darab mintavételezett képen jól látható, hogy az 1200 dpi-os (kb. 0.02 mm-es részletesség) felületi érzékenység milyen részletes képet ad az érzékelő alatti felszínről. Az egérben lévő processzor ezeket a képeket hasonlítja össze, meghatározva az elmozdulás irányát és sebességét.

Nem elhanyagolható az sem, hogy az IntelliMouse Explorer igen futurisztikus kinézetű. A test maga szürkés-ezüstös, az egér alja pedig folyamatosan vörös fénnyel világít, amikor az egér aktív. Tiszta cyber, úgyhogy "vagizni" sem utolsó.


Az Explorer

Az Explorer talán egyetlen nagy hátránya, hogy a formája viszonylag nagy és kézhez simuló, ami jobbkezeseknek tökéletes, viszont a balkezesek lemondhatnak róla. Talán ezen megfontolásból hozta ki a Microsoft az IntelliMouse Optical-t, ami már egy tökéletesen szimmetrikus formájú egér, így már a balkézzel megáldottak is élvezhetik az IntelliEye technológia előnyeit. Lássuk mi újat tud nyújtani az Optical az Explorerhez képest.

[oldal:Külcsín]


Az Optical doboza

A csomagolás első látásra megegyezik mindkét típusnál, viszont a kis műanyag ablakból az Optical esetében már egy fehér testű egér kandikál ki, ezüst gombokkal. Nocsak. Oda a jó kis cyber design? Nem kell félni, az "altest" itt is vörösen izzik, és legalább a gombok szürkék. Így inkább a régebbi golyós IntelliMouse-okhoz hasonlít. Ennyit a vagány-faktorról.


Az Optical set

A csomagban magán az eszközön kívül találhatunk még egy rövid kézikönyvet, egy IntelliPoint 3.1 "egér-szoftvert" tartalmazó cd-t, és egy PS2-USB átalakítót. Az Optical-ra szintén 5 gombot tettek (kettőt felülre, közötte görgő, kettőt pedig oldalra), de az Explorerrel ellentétben nem az egér bal oldalán van mindkét gomb, hanem mindkét oldalon találunk egy-egy gombot ugyanott, hogy mindkét kézzel ugyanúgy lehessen használni az egeret. Az egér formája jóval kisebb, laposabb, mint az Exploreré (ez is a szimmetriából adódik), de az igazi meglepetés akkor ért amikor megemeltem. Az Explorer-hez képest szinte pehelysúlyú egér az OEM Logitech Pilot-ok súlyával vetekszik. A könnyű súlyból adódóan az egeret inkább csuklóból lehet irányítani, míg az Explorert nehéz súlya és formája miatt inkább alkarból volt érdemes. Ez azok számára lehet érdekes, akik gyors akciójátékokkal játszanak (Quake, Unreal, stb.), hiszen itt néha nagyon gyors és pontos fordulatokra van szükség, amit csuklóból könnyebb végrehajtani, amíg az ember alkarja az asztalon nyugszik. Könnyű súlya ellenére az Optical igen pontos, precíz egér.

[oldal:Belbecs]

Az IntelliMouse Optical alapvetően USB porton csatlakozik a számítógéphez, de azoknak, akiknek nincs USB portjuk, vagy akiknek már foglalt az összes (egyre több eszköz használja az USB-t, billentyűzetek, webkamerák, hagfalak, scannerek, stb.), van a csomagban egy PS2-USB átalakító, aminek segítségével PS2 portra is csatlakoztatható az egér.
Aki mindkét porttal rendelkezik, annak az USB-s csatlakozást ajánlom, mert itt 125 Hz-es az egér frissítése szemben a PS2 alap 75 Hz-ével. Ez finomabb egérmozgást eredményez, bár hozzáteszem, hogy az USB port eléggé terheli a gépet és lassabb gépeken jobban járunk a PS2 porttal.

Elvileg a PS2-es port frissítését különböző programokkal (PS2rate, Logitech Mouseware 9.0) lehet állítani, de profibb játékosoknak rossz hír, hogy hiába csatlakoztatjuk az egeret PS2 átalakítóval a PS2 portra, a mintavételezést csak 100 Hz-ig lehet felhúzni mindkét egér esetében (ezért talán az USB javalott). Mindenesetre - tapasztalatom szerint - USB-vel üzemeltetve az egeret nincs drámai különbség egy 200 Hz-re húzott PS2-es egér és az IntelliMouse-ok 125 Hz-es frissítése között.
Viszont ha már a profi játékosoknál tartunk, megemlíteném az IntelliMouse-ok egyik legnagyobb hátrányát, ami az, hogy az egér néha "elveszti a fonalat" és nem arra megy amerre kéne. Ez főleg játékokban jelentkezik, de csak akkor, amikor az adott játékban nagyon alacsony az egér érzékenysége, tehát nagyon sokat kell mozgatnunk az egeret ahhoz, hogy elérjünk egyik pontról a másikra, vagy Quake esetében, hogy megforduljuk. Amikor ezt a műveletet gyorsan kell végrehajtani, akkor nagyon gyorsan nagyon nagy távot kell mozdulnia az egérnek, és ezt már nem tudja bevenni a szenzor. Ilyenkor elcsúszik a kurzor, vagy Quake játékosunk hirtelen a plafont bámulja. Mindazonáltal nem tartom ezt akkora hibának, ráadásul közepes egér-érzékenységnél szinte sohasem jelenkezik. Megjegyezném, oda lehet figyelni rá, hogy ne tegyünk nagyon hirtelen mozdulatokat játék közben.

A gyors mozdulatoknál történő "fonalvesztést" valószínűleg végérvényesen meg fogja oldani a pár hete bejelentett IntelliEye 2 technológia másodpercenkénti 2000-es mintavételezése.

[oldal:Összegzés]

Nálam az IntelliMouse Optical mindenképpen beváltotta a hozzá fűzött reményeket, mert a Microsoft teljesen kiaknázta az ebben a technologiában rejlő lehetőségeket.
Aki inkább irodai/desktop célra szeretne egy kényelmes fogású egeret (na és persze jobbkezes) az az IntelliMouse Explorer-el jár jól, hiszen az kézhezálló formájú, illetve könnyen és pontosan lehet vele dolgozni (játékokban is pontossága az előnye).

Az IntelliMouse Opticalt pedig azoknak ajánlom, akik egy fürgébb, mindkét kézzel használható, szimmetrikus egeret keresnek. Játék célra kiváló, pontossága megközelíti az Explorer-ét, kezelhetősége pedig túlszárnyalja azt.

Ezúton szeretnék egy nagy köszit mondani az MPortal-os BaTo-nak a cikk gerincének megírásáért, illetve a SVED Rt.-nek a tesztdarabért.

A felmerülő kérdéseket, észrevételeket kérjük BaTo-nak eljuttatni.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 01:05

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.