Szerző: Bőle György

2000. április 25. 00:00

Górcső #1

Ez az írás egy teljesen új kezdeményezés a HWSW-n. Ezentúl minden héten kiragadok egy érdekes témát az elmúlt hét történéseiből és kicsit boncolgatom. A mai írásban a grafikus piac kerül boncasztalara. Az első kiragadott cikk a Bitboys példáján keresztül kívánja bemutatni a grafikus piacon végbemenő erőátrendeződéseket.

Ez az írás egy teljesen új kezdeményezés a HWSW-n. Ezentúl minden héten kiragadok egy érdekes témát az elmúlt hét történéseiből és kicsit boncolgatom. A mai írásban a grafikus piac kerül boncasztalara. Az első kiragadott cikk a Bitboys példáján keresztül kívánja bemutatni a grafikus piacon végbemenő erőátrendeződéseket.

Biztosan sokan emlékeztek a finn Bitboys cégre és a Glaze3D nevű szépreményű chipjükre. Ők voltak azok, akik tavaly augusztusban alaposan hátsón rúgták a szakmát a Glaze3D bejelentésével. A Glaze nagyon szépen indult. Az általa alkalmazott beágyazott memóriával és 512 bites csatlakozási felülettel 1200-2400MTexel ígért, és mindezt T&L nélkül. Arról már ne is beszéljük, hogy a rendkívül "feature-gazdag" chip csuklóból überelt minden addigi 3D-s chipet. Túl szép lett volna... Történt ugyanis, hogy januárban bejelentették az augusztusban egyszer már bejelentett chip architektúrájukat XBA (Xtreme Bandiwdth Architecture) néven. A dologról talán a HHP-s Led kommentje mond a legtöbbet: "Ha késik a termék, sajtónyilatkozatok útján gondoskodj róla, hogy ne feledjék a nevedet". Itt kezdett körvonalazódni, hogy a Bitboys komoly gondban van, amit csak megerősített az a két héttel ezelőtti bejelentés, miszerint csúsztatták a projectet 2001-re. Mit is jelent ez? Azt, hogy szerintem nyugottan letehetünk a Glaze3D-ről.
Amikor először láttam ezt az ominózus bejelentést a Bitboys-tól, akkor esett le, hogy mi is lehet a háttérben. Hozzáteszem, hogy amit most írok az teljesen szubjektív, és remélem minél többen más véleményen lesznek mint én, mert így garantált, hogy a hamarosan megnyíló fórumunk nem lesz leülve. Én ugyanis azon a véleményen vagyok, hogy a Bitboys talán már tavaly látta a saját esélytelenségét a Glaze project önerőből történő befejezésére. A történéseket figyelve nagyon úgy néz ki az egész, hogy az ígéretes Glaze project kapott egy kis kockázati tőkét, amit amerikai irodára, "körítésre", illetve Shane Long ex-3dfx, ex-STB alelnök megszerzésére fordítottak. Valahogy úgy működik a dolog, mint a Tőzsdecápákban. Végy egy kis, önmagában erőtlen céget, turbózd fel, és ad el többszörös áron a technológiai, szellemi erőforrásait egy nagyobb cégnek. Viszont nagyon nem lepődnék meg rajta, ha a Bitboys nem kéne senkinek. Ugyanis jelen pillanatban a Glaze által beígért teljesítményt már több gyártó is képes prezentálni, sőt 2001-re már túl is lépnek a Glaze-en.
Az állításaim legjobb bizonyítéka, hogy az iparágban hihetelen méretű összeolvadások folynak, akárcsak a gazdaság számtalan más területén. Elég csak megemlíteni, hogy a 3dfx megvette a GigaPixelt, az ATI az ArtX-et, a VIA az S3-at, a 3DLabs az Intense3D-t - csak ez a négy felvásárlás összértéke 1 milliárd dollár feletti. Az öt évvel ezelőtti 70-es céglétszám (érdemes megnézni, hogy egy Win95-ben hány supportált grafikus termék van), majd a két évvel ezelőtt 40-re, és a mára csak 10-15-re csökkent létszám jól mutatja, hogy a kicsik képtelenek életben maradni a grafikus-chip piacon, és ez a dolog független egy adott termékek életképességétől vagy sikerétől. A kulcsszó: globalizáció. Ha pedig mindezek mellé hozzáteszem, hogy a mostanág keletkezett iparági jelentésekben a BitBoys, mint lehetséges préda szerepel, akkor azt hiszem kár folytatnom. Itt csak az olyan cégek életképesek, mint az NVIDIA, ATI páros, akik az OEM-től egészen az "X-Box"-okig ott vannak, illetve a 24 éve nyereséges Matrox, aminek a professzionális video-editálás terén meglévő piacvezető szerepe megengedi, hogy a cég a 3D gyorsítók piacán, minden második generációváltás hullámát meglovagolva eljátszogasson. És a 3dfx? Kérdéses, hogy a cég képes kilábalni a nehéz helyzetéből, mert egy csak 3D gyorsítókkal (sőt inkább gamerkártyákkal) foglalkozó cég nem engedheti meg magának, hogy egy teljes termékciklust kihagyva egy megkérdőjelezhető teljesítményű kártyával jelenjen meg a piacon. Minden bálvány megdőlhet...

Mik azok a sötét mintázatok, vagy ahogy az angol nevezi őket, dark patternek? Miért találkozunk egyre többször velük és mit tehetünk, hogy ne kerüljünk a csapdájukba?

a címlapról