:

Szerző: Bodnár Ádám

2000. május 14. 00:00

32 MByte-on innen és túl: ASUS V6600 Pro64

Az ASUS V6x00 videokártyáit mindenki jól ismerheti. Minden tesztben villognak,

Az ASUS V6x00 videokártyáit mindenki jól ismerheti. Minden tesztben villognak, a teljesítményük, a minőségük és a hozzájuk adott software-melléklet mind-mind elsőrangú. A V6600 kártya 32 MByte SDR RAM-mal készül, míg a V6800-at 32 MByte DDR RAM-mal szerelik. Egyelőre úgy tűnik, 32 MByte videomemória elég a jelenlegi játékokban és alkalmazásokban. Vagy mégsem? Erre a kérdésre kerestem a választ, amikor a Macroda Kft-től kapott ASUS V6600 Pro64 videokártyát tesztelhettem. Mint a nevéből is sejthető, a kártya 64 MByte SDR RAM-mal kerül forgalomba. A sebességméréshez a "szokásos" tesztprogramokat (3DMark 2000, Quake III Arena, TreeMark) használtam, mivel szerintem ezek az eredmények viszonylag kézzelfogható támpontot adnak a kártya teljesítményének megítéléséhez. Na de ne vágjunk a dolgok elébe!

Első ránézésre

A csomagolás a szokásos ASUS design, a narancssárga és fekete színű doboz elején egy vörösre festett tüsihajú fickó ordít az optikába, miközben mögötte mindenféle űrhajónak tűnő dolgok foszforeszkálnak a békés lelkületű vásárlóra. A nyomdában szép nagy kék betűkkel írták a dobozra, hogy "64 MB", a doboz hátoldalán a megszokott grafikonokat és táblázatokat találjuk. Belül az ASUS-tól jól simert vastagságú (80 oldalas) és kimerítő részletességű kézikönyv és az öt CD található, amelyek minden ASUS V6x00 sorozatú kártyánál ugyanazok, azaz: driver/utility lemez, AsusDVD, Drakan, Rollcage és egy 12 játékdemót tartalmazó "Power Games Pack". Ez utóbbi lemezen többek között olyan népszerű játékok demóit találjuk, mint a Worms Armageddon, Rally Championship, Re-Volt vagy a Klingon Honor Guard. Miután az nVidia GeForce videokchipre épülő videokártyák teljesítménye többé-kevésbé megegyezik, a vásárlásnál szempont lehet a mellékelt software-ek mennyisége és minősége. Szerencsére az ASUS V6x00 videokártyákra ebből a szempontból nem lehet panaszunk.

Ha valaki a vásárlás utáni izgalomban nem nézi át eléggé a dobozon feltüntetett specifikációkat, a kártyát kézbe véve nagy meglepetésben lehet része: az ASUS V6600 Pro64 videokártya AGP Pro formátumú csatlakozóval van felszerelve, ezért csak olyan alaplapokba illeszthető, amelyek AGP Pro foglalattal rendelkeznek (erre utal nevében a Pro szó is). Ezt a foglalatot tipikusan a nagy áramfelvételű videokártyák számára fejlesztették ki, természetesen felülről kompatibilis az AGP 2.0 csatlakozóval és egészen 110W felvett teljesítményig képes stabil 3.3 V feszültséggel ellátni a kártyákat. Ennek a rendszer stabilitásában van elsődleges szerepe, ugyanis sok alaplap egyszerűen nem képes megfelelő feszültséggel ellátni a nagy teljesítményű videokártyákat, aminek gyakran megmagyarázhatatlan rendszerlefagyás a következménye (tipikusan GeForce-probléma). Minden valószínűség szerint az elkövetkezendőben megjelenő videokártyák közül sokat szerelnek majd ilyen formátumú csatlakozófelülettel, ezért ha valaki mostanában alaplapot vásárol, érdemes beruháznia egy AGP Pro foglalattal szerelt modellbe (pl. ASUS P3C sorozat modelljei). Egyebekben a kártya ránézésre nem sokban különbözik a V6600 Pure-tól, az nVidia GeForce chipen aprócska hűtőventillátor teszi a dolgát, a videojelet pedig analóg RGB csatlakozón keresztül vezethetjük monitorunkba. Ebből a típusból nem készült Deluxe verzió, így ha valaki ragaszkodik a TV-csatlakozóhoz és/vagy a 3D szemüveghez, más megoldás után kell néznie. Érdekesség, hogy az összes memóriachip a kártyának ugyanazon oldalán található.

[oldal:Tesztkörnyezet - túlhajtás]

A tesztkonfiguráció megválasztásánál arra törekedtünk, hogy videokártya sebessége egyértelműen tükröződjön a tesztekben. Az Intel i820 chipkészletes alaplap egy másik teszt főszereplője lesz, de most pont kapóra jött a rajta található AGP Pro foglalat. Sajnos a processzor elég gyengécske a kártya maximális teljesítményének előcsalogatásához, főleg 16 biten az alacsony (640x480, 800x600) felbontásokban, de azért a 74 fps Quake III: Arena-ban így is elég szép dolog.

A tesztkonfiguráció:

  • ASUS P3C-E alaplap
  • 128 MByte Hyundai PC800 Rambus DRAM
  • Intel Pentium III 600B processzor
  • ASUS V6600 Pro64 videokártya
  • Maxtor DiamondMax 9 1531U3 15,3 GByte ATA/66 merevlemez
  • Hitachi GD2500 5x DVD-ROM
  • Aureal Vortex2 hangkártya
  • Diamond SupraExpress 33.6i V+ modem
  • Sony Multiscan 200GS 17" Trinitron monitor

Software-környezet:

  • Windows 98 ENG Retail
  • DirectX 7A ENG
  • nVidia Detonator 5.13 BETA
  • Quake III Arena 1.16n
  • 3D Mark 2000
  • nVidia Treemark
  • Power Strip 2.64

Az installálás hiba nélkül zajlott, a kártyához a nemrég megjelent nVidia Detonator 5.13 BETA meghajtót telepítettem. Hála a kiforrott és "jól bejáratott" drivereknek, a teszt során semmilyen textúrahibát, idegesítő villódzást vagy fagyást nem tapasztaltam. Bárki bármit mond: az nVidia programozói jól végzik a dolgukat (legalábbis ami a Windows-szekciót illeti, hehe). 2D-ben a kép éles és kontrasztos volt, hála a jó minőségű 350 MHz-es integrált RAMDAC-nak.

A teszthez elővettem egy ASUS V6600 Pure videokártyát is, mert nagyon kíváncsi voltam, van-e mérhető teljesítménykülönbség a két kártya között, és ha igen, akkor mekkora? Érdemes-e beruházni egy ilyen videokártyába, vagy elég a 32 MByte memóriával felszerelt verzió? Különösképpen akkor érdekes a kérdés, ha tudjuk: a V6600 Pro64 kártya áráért már ASUS V6800 videokártyát is vásárolhatunk 32 MByte DDR RAM-mal. Szóval: a méret a lényeg?

Túlhajtás

A videokártya túlhajtásához a Power Strip 2.64 programot használtam. A kártya alapórajele hasonlóan a más V6600 modellekhez 120 MHz core és 166 MHz memória. A videochip még 150 MHz-en is hibátlanul üzemelt, de a memória 180 MHz fölött megadta magát, ennél nagyobb sebességen már 2D-ben is szemetelt a képernyőre. Kissé csalódott voltam, ugyanis a V6600 Pure kártyán levő memóriachipek röhögve bírták akár a 200 MHz-et is, ezen a sebességen már-már egy alapórajelen működő V6800 sebességét hozta az SDR RAM-os kártya. Az indok a memóriachipekben keresendő, a V6600 Pure kártyán 5 ns "SEC Korea" chipek vannak, a V6600 Pro64-et viszont 6 ns "Winbond" memóriákkal szerelték. A sebességteszteket a V6600 Pro64 kártyán túlhajtva is lefuttattam.

[oldal:D3D teljesítmény: 3D Mark 2000]

3D Mark 2000

A vizsgálódást a MadOnion.com által kiadott 3D Mark 2000 programmal kezdtem. A program a Microsoft Direct3D API-t használja, és támogatja a hardware-es T&L gyorsítást, amit be is kapcsoltam.

 

V6600 Pro64 120/166 MHz

V6600 Pure 120/166 MHz
V6600 Pro64 150/180 MHz
  16 bit 32 bit 16 bit 32 bit 16 bit 32 bit
3DMark result 3849 2641 3854 2647 4158 2945
CPU speed 336 - 336 - 340 -
Game 1 - Helicopter - low 81,2 51,8 81,3 51,7 85,4 58,3
Game 1 - Helicopter - medium 57,5 37,5 57,6 37,5 61,8 42,4
Game 1 -Helicopter - high 27,8 18,7 27,8 18,7 31,7 21,2
Game 2 - Adventure - low 75,4 46,6 75,4 46,5 87,7 52,6
Game 2 - Adventure - medium 49,2 39,0 49,3 39,3 50,1 42,8
Game 2 - Adventure - high 29,7 26,5 29,7 26,9 29,8 28,1
Fill rate (single-texturing) 294,4 136,4 294,2 136,2 323,4 152,2
Fill rate (multi-texturing) 470,9 285,1 470,8 284,7 579,4 317,6
High polygon count (1 light) 7230 5948 7214 5933 8180 6740
High polygon count (4 lights) 3321 3095 3321 3095 4103 3790
High polygon count (8 lights) 1757 1706 1757 1707 2188 2116
8 MB Texture rendering speed 222,1 114,2 222,0 114,1 245,3 127,2
16 MB Texture rendering speed 195,5 109,8 196,3 109,8 210,9 122,3
32 MB Texture rendering speed 113,2 101,3 116,4 104,0 116,5 113,1
64 MB texture rendering speed 56,3 92,4 53,8 0,1 57,5 100,6
Bump mapping (Emboss, 3-pass) 114,4 60,2 113,6 59,6 125,2 66,9
Bump mapping (Emboss, 2-pass) 151,9 77,4 151,9 77,4 167,4 86,3
Bump mapping (Emboss, 1-pass) 252,6 126,6 253,1 126,3 280,1 141,1
Bump mapping (Environment) - - - - - -

Látható, hogy a kártya teljesítménye 32 biten erősen visszaesik. A V6600 Pure kártyán a 64 MB texture rendering teszt az összes próbálkozásom alkalmával sem volt hajlandó 32 bites színmélységben tisztességesen lefutni. További érdekessége ennek a tesztnek, hogy a V6600 Pro64 kártya 32 biten majdnem kétszer jobb eredményt ért el, mint 16 bites színmélységben. A tesztprogramban van a hiba vajon, vagy én szúrtam el valamit? :) Ezt az apróságot leszámítva a V6600 Pro64 gyakorlatilag teljesen ugyanúgy teljesített, mint 32 MByte-os "kistestvére".

[oldal:OpenGL teljesítmény: Quake III: Arena - TreeMark]

Quake III: Arena

A Quake III tesztben arra is kíváncsi voltam, hogy viselkedik a kártya nagy felbontásban és nagy méretű textúrák használata esetén. A teszthez a legutóbbi Point Release-t (1.16n) használtam. A teszt beállításai:

lighting lighmap
geometric detail high
texture detail 4 (maximum)
filtering trilinear

A hangot az alapértelmezés szerint hagytam (low quality, A3D off), a vsync-et pedig kikapcsoltam.

 
V6600 Pro64
120/166 MHz
V6600 Pure
120/166 MHz
V6600 Pro64
150/180 MHz
 
16 bit
32 bit
16 bit
32 bit
16 bit
32 bit
640x480
73,2 fps
72,4 fps
74,3 fps
72,8 fps
73, 2 fps
72,4 fps
800x600
72,2 fps
64,8 fps
73,5 fps
65,3 fps
72,2 fps
66,3 fps
1024x768
65,8 fps
43,7 fps
66,3 fps
43,7 fps
66,8 fps
46,3 fps
1280x1024
44,6 fps
25,2 fps
44,7 fps
25,1 fps
46, 4 fps
27,4 fps

A kártyák itt is teljesen egyformán dolgoztak, érdemi eltérés nincs az eredmények között.

nVidia TreeMark

Az nVidia technológiai demója alaposan megdolgoztatja a videochip T&L motorját.

 
V6600 Pro64
120/166 MHz
V6600 Pure
120/166 Mhz
V6600 Pro64
150/180 MHz
TreeMark simple
41,7 fps
41,6 fps
46,6 fps
TreeMark complex
12,0 fps
12,1 fps
14,8 fps

Ugyanaz, mint eddig, azaz semmi eltérés.

[oldal:Összegzés]

Összegzés

Az ASUS V6600 Pro64 kártya a Magyarországon jelenleg kapható egyik legjobb videokártya. Az első helyezett egyértelműen az ASUS V6800, vagy más DDR RAM-mal szerelt GeForce chipes cucc. (Aki már látott ilyet működés közben, az tudja miért, aki még nem látott, az sürgősen nézzen meg egyet! :) Sajnos 32 bites színmélységben a grafikus teljesítmény jól láthatóan és mérhetően lelassul, köszönhetően a "lassú" SDR memóriának. Egyébként ez minden más alkalmazásra igaz, néhol 40% sebességelőnye van a 16 bites megjelenítésnek. De ez csak közönséges nyavalygás, ugyanis az általam próbált összes játék (Quake III Arena, Unreal Tournament, Rally Championship 2000, Driver, Soldier of Fortune demo, etc.) jól játszható és élvezhető volt 1024x768 felbontásban 32 bites színmélységben (értsd: akadásmentesen futott, de általában inkább hasított :)). De ezt egy 32 MByte-os V6600 kártya is hozza, mégpedig jóval kevesebb pénzért.

Az mindenesetre tény, hogy napjainkban nem túl sok alkalmazás használja ki a 64 MByte videomemóriát, márpedig ennek a kártyának ez a fő újdonsága. Ennyi pénzért sokkal inkább megéri V6800-at venni, vagy V6600-at és az árkülönbözetet elfagyizni/elkártyázni/lóversenyre költeni :). Tehát a teszt elején feltett kérdésre a válasz: nem. Nem a méret a lényeg, hanem a sebesség. Még egyszer elmondanám: ez a kártya kiváló paraméterekkel rendelkezik, ha akarnék sem tudnék rosszat írni róla. Összességében véve nagyon korrekt darab az ASUS-tól megszokott minőségben és magas színvonalú körítéssel előadva. Egyszerűen teszi a dolgát, se több, se kevesebb. De ezért az árért szerintem hosszú távon is jobban jár, aki V6800-ba fekteti a pénzét.

A videokártya megvásárolható:
Macroda Kft. Budapest, 1123 Alkotás u. 21.
További információ:www.macroda.hu

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 20:53

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.