Szerző: Bodnár Ádám

2000. április 4. 00:00

Teszt: ASUS V6800 Pure

Ez a cikk nagyon nehezen jött létre. Amikor megkaptam az ASUS V6800 Pure videokártyát tesztelésre a Macroda Kft -tQl, eldöntöttem, hogy először igyekszem a kártya minden csínját-bínját kitapasztalni, az apró finomságait megismerni és ha már kiismertem, akkor jöhetnek a sebességtesztek. Nos, annyira sikerült beleélnem magam a kiismerésbe, hogy teljesen belefeledkeztem a játékokba. Quake3, Unreal Tournament, Rally Championship és az utolsó pillanatban kaptam észbe, hogy meg is kellene írni a tapasztalataimat. :)

Ez a cikk nagyon nehezen jött létre. Amikor megkaptam az ASUS V6800 Pure videokártyát tesztelésre a Macroda Kft-től, eldöntöttem, hogy először igyekszem a kártya minden csínját-bínját kitapasztalni, az apró finomságait megismerni és ha már kiismertem, akkor jöhetnek a sebességtesztek. Nos, annyira sikerült beleélnem magam a "kiismerésbe", hogy teljesen belefeledkeztem a játékokba. Quake3, Unreal Tournament, Rally Championship és az utolsó pillanatban kaptam észbe, hogy meg is kellene írni a tapasztalataimat. :)

Az AsusTek termékei a legmagasabb minőségi színvonalat képviselik. Ráadásul a cég már a kezdetektől fogva szoros együttműködésben áll az nVidia fejlesztőivel, aminek eredményeképpen az ASUS mindig az elsők között jelenthette be az nVidia grafikus chippel ellátott videokártyáit. A GeForce-chipes kártyák esetében sem volt ez másként, ráadásul az ASUS-nál az adott videochipre épülő kártya többféle verzióban is megjelent, így mindenki megtalálhatja a kedvére és pénztárcájára szabott terméket.

Nálam egy ASUS V6800 Pure kártya járt. A nevéből látható, hogy 32 MByte DDR SGRAM-mal szerelt verzió, amin csak analóg monitorkimenetet találunk. Aki TV-n vagy 3D szemüvegen át szeretné élvezni a játékokat, annak a V6800 Deluxe modell lehet a megoldás. Talán egy későbbi időpontban azt is bemutatjuk.

A kártya csomagolása nagyon impozáns. A gigantikus méretű dobozra nagy sárga betűkkel írták rá a videochip és a memória típusát (GeForce 256 DDR), el sem lehet téveszteni. A hátsó oldalon a kártya teljesítményét demostráló grafikonokat nézegethetünk (hazafelé a buszon). Természetesen sehol nem felejtik el megemlíteni a GeForce chip újításait, azaz a Transformation & Lighting motort, a Cube Environment Mapping technológiát, a 4x AGP támogatását valamint a csomagban található software-ekről is kimerítő tájékoztatást kapunk.

A dobozt kinyitva az ASUS-tól megszokott bőséggel találjuk szemben magunkat. A 80 oldalas kézikönyv aprólékos részletességgel közli a tudnivalókat, és a drivereket/segédprogramokat tartalmazó CD-n kívül még négy korong lapul a dobozban: az AsusDVD software-es DVD-lejátszó program lemezén kívül két teljes játékot (Drakan, Rollcage) és egy 12 játékdemot tartalmazó CD-t is találunk. Egy antisztatikus műanyagzacskóban van maga a kártya, a NYÁK színe az ASUS-tól megszokott sárgásbarna. A videochipen egy vékony hűtőbordán aprócska ventillátor helyezkedik el. Ám mérete ellenére igen szépen teljesít, az ASUS GeForce-chipes kártyáihoz mellékelt Smart Doctor program szerint a videochip hőmérséklete sohasem volt veszélyesen magas, még túlhajtott állapotban sem.

[oldal:Tesztkonfiguráció - 2D/3D képminőség]

A teszkonfiguráció:

  • Abit BH6 Rev. 1.01 alaplap (BIOS: NV)
  • Intel Pentium III 450 processzor 4.5x124 =558 MHz
  • 96 MByte 8ns PC100 SDRAM
  • ASUS V6800 Pure videokártya
  • Seagate Medalist 3.2 GByte HDD
  • Hitachi GD2500 5x DVD-ROM
  • Aureal Vortex2 hangkártya
  • Diamond SupraExpress V33.6i modem
  • Sony Multiscan 200GS 17" Trinitron monitor

A teszthez használt software-ek:

  • Windows 98 ENG Retail
  • DirectX 7A ENG
  • nVidia 5.13 BETA Detonator driver
  • PowerStrip 2.64
  • 3DMark 2000
  • Quake 3:Arena Demo TEST 1.09
  • nVidia TreeMark
  • AsusTek AsusDVD V102

A csomagban található drivert meg sem próbáltam felinstallálni, egyből az nVidia 5.13 detonator BETA meghajtóprogramot telepítettem, ami minden gond nélkül működött a tesztek alatt, soha semmilyen grafikai hiányosságot vagy hibát nem tapasztaltam. A meghajtóprogram lehetőséget ad a Full Scene Anti-Aliasing (FSAA) használatára, amit ki is próbáltam.

A videokártya 2D képminősége semmi kívánnivalót nem hagy maga után, a 350 MHz-es RAMDAC-nak hála még nagy felbontásokban is tűéles képet élvezhetünk a segítségével. A Sony Trinitron monitor jó partnere volt a kártyának ebben.

A 3D megjelenítés is hasonlóan magas színvonalú, az effektek szépen kivitelezettek és sehol sem találkoztam textúrahibával vagy egyéb hiányossággal.

[oldal:Quake3:Arena - FSAA]

Quake3:Arena

Teljes verziójú Quake3:Arena hiányában az 1.09 Demo TEST változatot használtam az OpenGL sebességméréshez. A teszt beállításai:

lighting lightmap
geometric detail high
texture detail 4 (maximum)
filtering trilinear

16 bites színmélység használatakor a textúrák színmélységét szintén 16 bitesre állítottam, míg 32 bites színmélységnél 32 bitesre. A megadott értékek képkocka/másodpercben (FPS) értendők. A VSync végig ki volt kapcsolva.

DEMO001.DM3

640x480
800x600
1024x768
1280x1024
16 bit
75,7
74,2
73,4
57,9
32 bit
75,7
74,2
61,7
35,7

A tesztek során bizonyosságot szerezhettem arról, hogy a videokártya maximális teljesítményének eléréséhez erősebb processzorra lenne szükség :).

Full Scene Anti-Aliasing

Amikor a meghajtóprogramban engedélyeztem az FSAA használatát, és elindítottam a Quake3-at, saját szememmel is láthattam azt, amiről edig csak olvastam. Az nVidia 5.08 és 5.13 Detonator driverekbe épített FSAA a supersampling eljáráson alapul. Ez azt jelenti, hogy a képeket a megjelenítésükhöz használt felbontásnál jóval részletesebb beállítások mellett számolják ki, majd a képpontokat átlagolva kicsinyítik le és jelenítik meg. Magyarra fordítva ez azt jelenti, hogy a megjelenítés pl. 800x600-ban történik, de a képkockákat nagyobb felbontásban (pl. 1600x1200) számolja ki a kártya. Gondolom mindenki sejti, hogy ez mekkora sebességveszteséggel jár. A pontos eredmények közlése helyett elég talán annyit mondanom, hogy a Quake3 még 800x600-ban is élvezhetetlenül lassan futott, nagyobb robbanásoknál pedig egészen 6-7 FPS-ig lelassult a játék. Ráadásul szerintem a megjelenésben nincs sok különbség, pláne hogy a játékos a pályákon általában harcol és nem nézelődik :).

[oldal:3DMark 2000 - Treemark - DVD]

3DMark 2000

A MadOnion.com tesztprogramja talán a legkorábban megjelent software, ami teljes erőbedobásra készteti a GeForce256 chip Transform & Lighting motorját. A teszkonfiguráción 1024x768 felbontásban 16 és 32 bites színmélységben is folyamatosan futott a teszt és a demo is. 32 bites színmélységű megjelenítésnél a Z-Buffer 24 bites volt, és mindkét esetben trilinear filteringet használtam.

 
16 bit
32 bit
3D Mark
4351
3602
3D Mark
CPU Speed
335
-
CPU 3D Mark
Game1 - Helicopter - Low
84.3
75.0
FPS
Game1 - Helicopter - Medium
64.2
53.7
FPS
Game1 - Helicopter - High
38.8
26.7
FPS
Game2 - Adventure - Low
96.1
70.2
FPS
Game2 - Adventure - Medium
49.7
46.4
FPS
Game2 - Adventure - High
29.4
28.3
FPS
Fill Rate (Single-Texturing)
477.2
225.8
MTexels/sec
Fill Rate (Multi-Texturing)
552.2
459.8
MTexels/sec
High Polygon Count (1 Light)
8615
7572
KTriangles/sec
High Polygon Count (4 Lights)
3943
3767
KTriangles/sec
High Polygon Count (8 Lights)
2060
2023
KTriangles/sec
8 MB Texture Rendering Speed
333.0
197.2
FPS
16 MB Texture Rendering Speed
217.9
187.5
FPS
32 MB Texture Rendering Speed
114.0
152.3
FPS
64 MB Texture Rendering Speed
-
-
FPS
Bump Mapping (Emboss, 3-pass)
169.9
99.9
FPS
Bump Mapping (Emboss, 2-pass)
244.0
129.4
FPS
Bump Mapping (Emboss, 1-pass)
383.8
207.8
FPS
Bump Mapping (Environment)
-
-
FPS

Treemark

Az nVidia technológiai demója szintén főleg a kártya Transformation and Lighting képességeit vizsgálja.

nVidia Treemark simple: 48.9 FPS
nVidia Treemark complex: 12.5 FPS

Azért a kártya mentségére szolgáljon, hogy a complex tesztben több, mint 128 000 poligonnal kell megbirkóznia minden képkocka megjelenítésénél.

DVD-lejátszás

A kártya dobozában található AsusTek AsusDVD software teljesen hibátlanul játszotta le a filmeket, és köszönhetően a GeForce-chip Hardware Motion Compensation támogatásának a képminőség végig kiváló volt.

[oldal:Összegzés - ASUS Smart Doctor]

ASUS Smart Doctor

Dícséret illeti az ASUS Smart Doctor segédprogramot, amely segítségével a videochip hőmérsékletét, a ventillátor fordulatszámát és a videochipen valamint az AGP buszon eső feszültséget követhetjük nyomon. A program segítségével lehetővé válik a dinamikus overclocking. Ebben az esetben a Smart Doctor megemeli a chip órajelét amikor szükséges és lecsökkenti, ha a lapka hőmérséklete elért egy kritikus pontot. Szerintem ezt a programot kötelezővé kellene tenni más cégek kártyáihoz is. :)

Összegzés

Összességében véve azt kell mondjam, hogy az nVidia nem véletlenül adta GeForce chipjének az egyedülálló GPU nevet. Itt valóban komoly technológiai áttörésről van szó, és tekintettel az nVidia komoly tapasztalataira és a megbízható nagy sebességű driverekre véleményem szerint a GeForce DDR kártyáknak egyelőre nincs vetélytársa a piacon. Sajnos ezt az árukon is lehet érezni, de az újabb chipek megjelenése várhatóan változtat majd ezen is. Külön dícséret illeti az ASUS-t, akik a felhasználók igényeit végsőkig szem előtt tartva egy átlagon felüli videokártyát építettek a V6800 személyében. Ez a cég még sosem hagyta cserben a vásárlóit, rendszeresek a driver-frissítések és a honlapjukon mindig megtalálhatók a legújabb termékekről szóló információk. Külön ki kell emelnem az igényes kézikönyvet és a bőséges software-mellékletet.

A kivételes szervizháttér és az ASUS termékekre vállalt egyedülálló két éves garancia miatt a HWSW csapatának tagjai az ASUS alkatrészeket a Macroda Kft-től, az ASUS kizárólagos magyarországi disztribútorától szerzik be. Köszönet illeti továbbá a Kvantum Számítástechnika dolgozóit a cikk elkészítéséhez nyújtott segítségükért.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról