:

Szerző: Ady Krisztián

2000. március 12. 00:00

Diamond Viper II Z200 OEM

Ez a teszt tulajdonképpen két teszt egyvelege. Egyrészről Yany engedélyével felhasználtam a KVANTUMon publikált saját anyagát, valamint a saját tapasztalataimból készített anyagot. A két teszt kellően kiegészíti egymást, Yany erős konfigurációval rendelkezett ahhoz, hogy fps eredményei összemérhetőek legyenek más konfigurációkkal, saját gépem viszont meglehetősen gyenge, igy inkább stabilitásra, és egyebekre utaztam.A tapasztalatok között van is eltérés....

Ez a teszt tulajdonképpen két teszt egyvelege. Egyrészről Yany engedélyével felhasználtam a KVANTUMon publikált saját anyagát, valamint saját tapasztalataim anyagát. A két teszt kellően kiegészíti egymást, Yany erős konfigurációval rendelkezett ahhoz, hogy fps eredményei összemérhetőek legyenek a más konfigurációkkal, saját gépem viszont meglehetosen gyenge, a kártyát közel sem hajtja ki. Valamint a tapasztalatok között is van eltérés.

A tesztből természetesen nem akartam Yany szavait átfogalmazni, ezért a tesztet egyben átvettem. A megkülönböztethetőség miatt saját tapasztalataimat és véleményemet ezért idézőjelek közé téve írom le, ezek után amit csak simán láttok Yany írása.

Kezdjük talán a bevezetővel: szerintem nyugodtan mondhatom, hogy mindketten nagy várakozással tekintettünk a kártya elé, mely meglehetősen nehezen akart Európába, azon belül hazánkba megérkezni. Végre eljött ez a pillanat is.

Bevezető

Igen, igen... a várva várt videókártya végre megérkezett kis hazánkba is! Vajon megérte a várakozást? Máris segítek megválaszolni a kérdést egy 3-4 éjszakán át tartó kiterjedtebb teszttel, de mindenekelőtt szeretnénk megköszönni a Pixelnek, hogy máris rendelkezésünkre bocsátottak egy Diamond Viper II Z200 kártyát. Igyekszem minden lehetséges kérdést megválaszolni, ezért nem csak sebesség eredményeket közlök, hanem minden tapasztalatomat megpróbálom betűkbe önteni. "Tegyük hát ezt...:) Mellesleg az általam tesztelt kártya nem olyan volt mint Yany-é, hanem egy annál régebbi verzió, ezen pl. 155Mhz-es volt a memória órajele, valamint kicsit más volt a kinézete is. Ez a teszt szempontjából lényegtelen persze. Én pedig az S3-nak köszönöm a kártyát! :) -Krinyo"

A kártya adatai:

  • S3 Savage 2000 vezérlő chip
  • Valódi 128 bit-es 2D, 3D és video motor
  • 350MHz RAMDAC
  • Teljes AGP 4X/2X támogatás
  • 32MB nagy sebességű SDRAM memória
  • Integrált hardveres textúratömörítés (S3TC)
  • Az iparág első egymenetes QuadTexture motorja
  • S3TL™ Transformation & Lighting geometriai motor
  • 32 bit-es színmélységű renderelés
  • 32 bit-es Z-buffer
  • Hardveresen gyorsított DVD lejátszás (3. generációs Motion Compensation blokk)
  • TV-kimenet
  • Bővített InControl Tools 99 (videovezérlő szoftver)


  • 3D képességei:

  • Anisotropic filtering
  • Bilinear filtering
  • Single cycle trilinear filtering
  • Bump mapping
  • Enhanced alpha-blending modes
  • Full screen anti-aliasing
  • Gouraud shading
  • MIP mapping
  • Per-pixel and range-based fog
  • Perspective correction
  • S3 Texture compression (S3TC)
  • S3TL Transformation & Lighting
  • Single pass quad texture engine
  • Specular lighting/diffuse shading
  • Subpixel precision
  • Support for up to 8 independent light sources
  • Texel Engine Z-buffering 32-bit / Stencil buffer 8-bit
  • Texture Mapping
  • Transparency
  • Triangle setup engine


  • Itt megjegyezném, hogy az igaz, hogy az itt látható szolgáltatások között akad olyan, amit jelenleg a kártya meghajtóprogramja még nem támogat, a Savage kártyák így is felülmúlják szolgáltatásaik változatosságával pl. a TNT alapú kártyákat. Figyelemre méltó a Motion Compensation gyorsítás, ami DVD filmek lejátszásakor jó szolgálatot tesz, az S3TC, aminek köszönhetően sokkal részletesebb és valósághűbb felületeket jeleníthetnek meg a játékok, vagy ugyanolyan minőségűt, mint más kártyák, csak kevesebb memóriát használva ezzel is csökkentve a kártya árát. A következő mondat azokhoz szól, akik nem tudják, mi az a T&L: Az S3 új kártyája rendelkezik egy most divatossá váló képességgel, melyet Transformation and Lighting-nak hívnak. Ezzel a videokártyák le tudják venni számítógépünk főprocesszoráról a geometriai számítási terheket, így az ráér pl. a mesterséges intelligenciára, vagy más egyéb számításigényesebb feladatok pontosabb kiszámítására anélkül, hogy lassú lenne a játékunk vagy 3 dimenziós tervező programunk. Az S3 geometriai egységét a jelenlegi driverek még nem támogatják, ugyanis nincsenek még kiküszöbölve bizonyos hibák, ezért csak egy kis trükkel tudtam bekapcsolni azt.

    [oldal:API, hardver - környezet]

    Támogatott API-k:

    Az API-k (Application Programming Interface) segítségével lehetővé válik, hogy a programozók egy szabványos rutinkönyvtárat használva írhassák meg programjaikat, így nem kell minden egyes hardverelem programozását külön-külön elvégezniük. Jelenleg 2 elterjedt 3D-s megjelenítést végző API létezik, az OpenGL és a DirectX egy része, a Direct3D. A következő API-kat támogatja a kártya:

    Direct3D:
    A MicroSoft DirectX rutinkönyvtárát is támogatja a kártya. Ez ma már szinte alapkövetelmény, hiszen a legtöbb játék ezt választja, szabványosságának köszönhetően. Az összes olyan játék, amit megnéztünk ezzel az API-val, teljesen hibamentesen jelent meg a képernyőn!

    OpenGL ICD:
    Diamond-nál az urak (ha minden igaz) elkezdtek végre teljes gőzzel fejleszteni, hogy minél jobb ICD-vel rendelkezzen a kártya (ezt a Savage3D és Savage4 kártyák esetében nem csinálták túl jól az S3 emberei). Mindenesetre a jelenleg legújabbnak mondható ICD már nemcsak megfelelő volt, de egyetlen hibát sem találtam benne

    Metal:
    Az S3 eredetileg tesztelésre kifejlesztett felülete, de úgy tűnik jobb lett, mint egy pusztán tesztelésre alkalmas API. Egyelőre csak az Unreal grafikus motorja használja a Metal-t, de az nagyon :-) S3 kártyákkal úgy tűnik nem is érdemes játszani az Unreal-t más API-kon keresztül (ti. a program támogatja szinte az összes ismertebb API-t).

    Első benyomások, a felszín:

    Mivel nem dobozos terméket kaptunk, a doboz tartalmáról sokat nem tudok mondani (értsd: semmit), de azért raktam ide egy képet a dobozról. A kártyához kaptunk egy papírt, amin leírják a kártyán található 3 darab jumper (kapcsoló) feladatát (az AGP sebességét állíthatjuk velük - 2x/4x), egy CD-t, amin a meghajtóprogram kapott helyet természetesen a már bevált Incontrol Tools 99 szoftverrel és igen... a kártya. Tisztességes hűtőborda került a chipre, majd' a fél kártyát betakarja, de ez nam baj, sőt nagyon hasznos: üzemelés közben megtapogattam és nem éreztem különösen melegnek, a Savage4 chip szerintem melegebb. A másik dolog, ami számomra kicsit szokatlannak tűnt, hogy ezúttal a kártya mindkét oldalának jutott az ellenállásokból, kondikból. Lehet, hogy más kártya is létezik, aminek mind a két fele meg van pakolva, de S3-as kártyából még nem láttam ilyet. A memória nem tűnt túl gyorsnak a 6ns sebességével, aztán szerencsére ez a feltételezésem nem igazolódott be, ahogy később azt látni is fogjuk. A TV-kimenet bizony ott virít a kártya hátlapján S-Video és RCA formájában is, amiről még később olvashatunk.

    Hardver környezet:

  • Processzor: Intel Celeron PPGA 366 @ 550 MHz (5.5x100 MHz) + Slotket
  • Alaplap: Abit BX6R2 Slot1 (BIOS: MW)
  • Memória: 128 MByte PC100 Hyundai RAM
  • HDD: Quantum 8.4 CR-A (UDMA/66)
  • DVD: Poineer 104S 10x/40x DVD/CD olvasó
  • Videokártya: Diamond Viper II Z200 / 32 MByte
  • Monitor: 17" CTX PR-711T Trinitron képcsővel (95 KHz)
  • Egér: A4Tech Winbest 4D+ Combo
  • Audio: Aztech PCI-368DSP (EAX, A3D, DS3D, QSound, SXG) hangkártya + 4 hangszóró
  • Multimedia: LeadTek WinFast TV2000 FM/TV tuner kártya


  • [oldal:Szoftver - környezet, installáció, 2D minőség, túlhajtás]

    Képfrissítési frekvenciák:

    Ezt a táblázatot azért közlöm, mert sok program sebessége függ ettől. A monitorunk lehetőségeihez mérten a lehető legnagyobb frissítési frekvenciákat alkalmaztuk, hogy a kártya teljesítményét minél kisebb mértékben befolyásolja. Természetesen ahol volt rá lehetőség, ott kikapcsoltuk a függőleges szinkronjel figyelését. A kártya egyébként ezeknél nagyobb frekvenciákra is képes.

    640x480
    160 Hz
    800x600
    150 Hz
    1024x768
    110 Hz
    1280x1024
    85 Hz
    1600x1200
    75 Hz

    Szoftver környezet:

    Szoftver
    Feladat/API
       
    Windows 98 operációs rendszer
    Diamond Viper II 9.10.21 meghajtóprogram
    Metal 2.0.0.3 meghajtóprogram
    S3Tweak 1.08b túlhajtás, finomhangolás
    PowerStrip 2.64 túlhajtás, függőleges frissítési frekvenciák
    PC Player's D3D Benchmark D3D teljesítmény
    3DMark 2000 D3D + T&L teljesítmény
    TreeMark OpenGL ICD + T&L teljesítmény
    PowerDVD 2.55 DVD lejátszás
    WinDVD 1.2.97 DVD lejátszás
    Zoran SoftDVD 3.0 DVD lejátszás
    Unreal Tournament MeTaL teljesítmény
    Quake3Arena 1.15c OpenGL ICD teljesítmény
    RollCage D3D teljesítmény
    ReVolt D3D teljesítmény

    Installáció, képminőség:

    A CD korongot a meghajtóba helyezve indult is a Diamond telepítő szoftvere, ami felkínált több választási lehetőséget is: eszközmeghajtó szoftver telepítése, alkalmazások telepítése, regisztráció és kilépés. Mivel a Windows 98-am 16 színben "virított" nem volt más vágyam, minthogy először is 16 bit-essé tegyem, tehát felraktam a meghajtóprogramot. Az InControl Tools is a helyére került, a képernyő is teljes színvilágában pompázott. Az InControl Tools tartalmaz egy-két finomhangolási lehetőséget, melyek hatásait kapásból meg is mutatja nekünk (ez nagyon tetszett). Ezután jött az a pillanat, amikor majdnem hanyatt vágódtam: a kártya tűéles képet adott bármilyen felbontásra és bármilyen frekvenciára is állítottam. Aki nem ismeri a Savage3D és Savage4 kártyákat, annak el kell mondanom, hogy azok igen rosszul reagáltak a nagy felbontásra, ill. a nagy frissítési frekvenciára (behomályosodott a képük - feltehetően a rossz minőségű integrált RAMDAC-nak köszönhetően), ezért 15"-os és annál kisebb képátlójú monitorok tulajdonosainak ajánlottuk azokat. De ez! 1600x1200x16 bites felbontásban is (a monitorunk adottságaihoz mérten) szép, kontúros volt minden betű. Személy szerint a képminőségtől féltem a legjobban, de itt jó pontot kapott a kártya.

    "Mindenféle általam is szajkózott és ismert szabályok ellenére én türelmetlenül a Savage4 meghajtóira telepítettem rá a kártyát, ennek meg is lett a következménye, bő 3 órás szenvedés. Bár tudom mi a teendő ilyenkor, azonban belefutottam egy olyan hibába, ami miatt a 10 perc alatt megoldható probléma ilyen hosszú idő alatt sem akart megoldódni...mígnem rájöttem, hogy az S3Tweak indulásakor folyton belőtte a kártyát az előzetesen S4-nél 143/160-on hajtott órajelre. Ennek aztán stabil fagyás lett a következménye. Az installálás vagy tisztán telepített operációs rendszerre történjen, vagy pedig az S3Tweak eltávolítás, normál VGA-ra átállítás sorrend után tegyük be a kártyát.
    A CD-n mellékelt driver helyett a netről letöltött (akkor) legújabbat, az 1.09-es verziót telepítettem fel. A driverhez tartozik a szerintem teljesen felesleges és kényelmetlen InControl Tools 99 kibővített verziója. Hogy ezt elkerüljem, közvetlenül kézzel telepítettem a drivert. A meghajtóprogram a képernyő beállításai közé a szokásos 3 plusz panelt helyezte el, egyiken a gamma állítható, a másodikon a kártyával kapcsolatos beállításokat érhetjük el (Vsync, W-buffer, stb.), a harmadik a TV-kimenet állításásra szolgál. Az S3-as kártyák egyik jellemő tulajdonsága a beépített RAMDAC. Ebben a chipsetben egy 350Mhz-es kapott helyet, amely minden felbontásban kellően magas frissítési frekvenciákat kínál. A monitorom 1280x1024-ig bírja, így idáig próbaltam, minden felbontásban és frekvencián éles, szép képet produkált, ellentétben az eddigi S3-as termékeknél megszokottaktól. A driverben végre helyet kapott a 100, 120Hz-es frekvencia is, így el lehet térni az általános 85Hz-től.

    Nem teszteltem a 2D sebességét, de ami feltünt, hogy kifejezettem lassú volt az asztalon lévő ablakok, egyebek mozgatása. Szó szerint szaggatott, amikor egy ablakot arrébbhúztam, ennek gondolom driver-oka van, és mihamarabb javítják. -Krinyo"


    Túlhajtás:

    Ha mindent meg akarok tudni a kártyáról, akkor a túlhajtásról sem szabad megfeledkeznünk, mert ha másra nem is akarjuk használni, hát arra jó, hogy megtudjuk, milyen minőségű alkatrészeket integráltak a kártyánkra. Az S3 úgy néz ki jó "partnert" választott magának, mikor úgy döntött, hogy bekebelezi a Diamond-ot. Miért is? A kártyán található Savage 2000 processzor gyári órajele 125 MHz. Hát igen, ez az előzetes specifikációknál valóban alacsonyabb. A memória sebessége 143 MHz gyárilag. Az S3Tweak segítségével a memóriát felhúztuk 175 MHz-re a processzort pedig 162 MHz-re. Hosszadalmas tesztelés után sem fagyott a kártya ezzel a beállítással, míg végül csak találtunk egy játékot, ami alatt kifagyott: a ReVolt. Nagy sajnálatunkra "vissza kellett fognunk" a kártyát 130 MHz-re ahhoz, hogy a ReVolt se fagyjon. Amikor megtapogattam a hűtőbordákat, nem éreztem túlságosan forrónak, és mint fentebb írtam is, szerintem a Savage4 chip jobban melegszik. A túlhajtásból adódó teljesítménynövekedést az alábbi tesztekből nagyszerűen lehet majd látni, ahol azt is megtudhatjuk, hogy érdemes-e egyátalán "bántani" a gyári órajeleket.


    [oldal:3DMark2000, TreeMark]

    Tesztek:

    Igyekeztem a kártyát minél több és különbözőbb programmal kipróbálni, hogy minden hibájára és előnyére fény derüljön. Azt azért tudni kell, hogy amit itt leírok (főleg a hibákra értem), azok kizárólag a jelenlegi (9.10.21) meghajtóprogram hibáiból adódnak, tehát hamarosan javítják azokat. Ez azt jelenti, hogy az itt közölt eredmények egy újabb driver-rel javulhatnak. Az alább közölt eredményeket egyébként érdemes összevetni a szintén általunk készített Savage4 eredményeivel, habár néhány körülmény nem teljesen ugyanaz (pl. a Q3A verziója), de tájékoztatásképp megfelel. Ahol külön nem jeleztem az órajeleket, az O/C jelzi a túlhajtást (175/130 MHz).

    PC Player's D3D Benchmark:

    Kezdjük szintetikus tesztekkel. Sok esetben a kimondottan tesztelésre szánt programok nem tükrözik megfelelően a kártya valós körülmények között produkált sebességét és minőségét, de jó összehasonlítási alapot nyújtanak. A PC Player tesztprogram a Direct3D API-t használja. Sajnos a maximális felbontás korántsem éri el a kártya teljesítményéből adódó élvezhetetlen szintet, azaz a legkomplexebb beállításokkal is szárnyalt a program. De persze nem kell mindjárt azt mondani, hogy a program kevés... a kártya jó! A programban mindent bekapcsoltam, a hangokat és az Antialiasing opciót ki.

    Felbontás
    16 bit
    32 bit
    Alap
    O/C
    Alap
    O/C
    640x480
    102.4
    109.4
    97.2
    101.0
    800x600
    82.7
    90.2
    74.3
    82.9
    1024x768
    59.0
    65.8
    49.2
    57.8


    Mivel nem terheli le túlságosan a kártyát, főleg a kártya fill rate értékét mutatja ki a teszt.

    3DMark 2000:

    A tesztprogram igencsak érdekes dolgokat produkált. Először is a fill rate teszt homályos ábrája mozgott idétlenül. Ez a teszt úgy néz ki, hogy körkörösen mozog a képernyőn egy motion blur-olt ábra. Ez a körkörös irány a Viper II esetében úgy néz ki, hogy először balra csúszott az ábra, de olyan lassan, hogy alig lehett látni a mozgást, aztán hirtelen beindult a körkörös mozgás és szakaszosan meg-megállt egy pillanatra. Hasonló érdekes események történtek az AGP tesztben is.

    A tesztet 1024x768-as felbontásban 16 bit-es színmélységgel, 16 bit-es Z-Buffer-rel és D3D Software T&L beállítással végeztük el. Azért ezekkel a beállításokkal, mert ez az alapbeállítás és ezért az Interneten röpködő 3DMark eredmények is túlnyomó részt ilyen beállításokkal jöttek létre.

    Alap órajelen (143/125 MHz): 1802
    Túlhajtva (175/130 MHz): 1812

    Mivel a T&L egységet csak OpenGL ICD-t használó alkalmazásokban tudtam kipróbálni és Direct3D driver még nem tartalmazza annak kezelését, a 3DMark a főprocesszort használta geometriai processzorként is. A program egyébként a 22 teszt mindegyikéről mond külön-külön eredményt, amiből úgy tűnik, hogy a látszólag "idétlenül" végrehajtott teszteket is gyorsan csinálta a kártya. Megfigyelhető volt sajnos az is, hogy nem volt Trilineáris szűrés a textúrákon (csak Bilineáris), amit a Quake programban szintén jól megfigyelhettünk.

    "Lesújtó volt a D3D rész. 3DMark2000 alatt a már más tesztekben is bemutatott képi hibák mellett lassabb volt az S540-nél is. (Az én gépemben a kártya nem tudta kifutni picit sem magát, erősen CPU-limitált.) Némi javulást hozott a 10.21-es driver feltelepítése, ezzel végre a Dx7 is támogatott, a 3DMark 2000 tökéletesen néz ki (néhány hibát kivéve), de a teljesítménye továbbra is nagyon gyenge. -Krinyo"

    TreeMark:

    Ezt a tesztprogramot a konkurrencia(?) programozói hozták össze (NVidia), mégis felvillantotta a Savage 2000 chip karmait. A TreeMark egy olyan tesztprogram, melyben nagy komplexitású 3D-s objektum (egy fa) megrajzolása a tesztalany feladata. Mivel OpenGL ICD-t használ megjelenítő API-ként, nagyszerű lehetőségem volt megnézni a chip T&L képességeiből adódó teljesítménytöbbletet. Hát azért mégis ott van benne az a T&L:

    CPU
    S3T&L
    Egyszerű
    7.80
    22.85
    Komplex
    1.71
    5.32


    Kiélezett körülmények között ilyen nagyságrendbeli különbségeket is produkálhat egy program hardveres T&L gyorsítással és a'nélkül. A komplex teszt 128 080 darab sokszögből rajzolta ki a fát, az egyszerű "csak" 35 820-ból. Ami kiváltképp tetszett, hogy a teszt alatt láthatóan sem a fények, sem a sokszögek nem hibáztak, teljesen korrekten ábrázolta a 3D-s világot a kártya. Sajnos a Quake már nem sikerült ilyen szépre.


    [oldal:Q3Arena, RollCage, ReVolt, Unreal Tournament]

    Quake 3 Arena:

    A játék demoját (demo001) nagyon sokszor végig kellett ülnöm, mert OpenGL API-jának köszönhetően sokféleképpen le tudtam tesztelni vele a kártyát. Szintén az OpenGL-nek hála, valós körülmények között is megnézhettem a T&L egység működését. Azt mondhatom, hogy nem véletlenül van gyárilag kikapcsolva egyelőre, mert bizony voltak grafikai hibák a használata során. Szintén a hibás T&L egység rovására írom, hogy nagy felbontásokban nemhogy segítette volna a processzor munkáját, hanem még vissza is fogta kicsit, viszont kikapcsolása után semmilyen grafikai hibát nem vettem észre, de ha volt is, nem volt szembe tűnő.

    "Megjegyzés: a T&L egység nem a "hibája" miatt lassít a nagyobb felbontásokon. Ez a jelenség megfigyelhető a GeForce-on is, oka pedig az, hogy a Q3 NEM HASZNÁLJA a T&L egységet, ám az egység a neki szükséges sávszélességet lefoglalja. Ezzel csökkentve a kártya által használható sávszélességet. Ez a lassulás oka. -Krinyo"

    Beállítások:

    32 bit-es színmélység: minden beállítás max., V-Sync off, Team Overlay Off, Simple Items off

    16 bit-es színmélység: ua., mint a 32 bit-es színmélységgel, csak a Textúrák 16 bitesek.

    Alap órajel:
    143/125 MHz
    16 bit
    32 bit
    16 bit
    S3T&L
    640x480
    60.4
    59.6
    65.5
    800x600
    57.7
    55.1
    58.8
    1024x768
    49.3
    42.7
    * 44.4
    1280x1024
    34.1
    26.4
    * 30.0
    1600x1200
    23.8
    16.9
    * 21.4
    Túlhajtva:
    175/130 MHz
    16 bit
    32 bit
    16 bit
    S3T&L
    640x480
    59.5
    59.3
    66.2
    800x600
    58.1
    56.6
    60.4
    1024x768
    50.5
    47.5
    * 46.6
    1280x1024
    36.3
    31.8
    * 31.7
    1600x1200
    25.7
    20.9
    * 22.9

    Nagyszerűen látszik a 32 bit-es színmélység teljesítményigénye: a kártya elődeihez képest sokkal "olcsóbban" állít elő 32 bit-es képet a 16 bit helyett, ami a Quake3Arena esetében különösen előnyös, hiszen sokkal szebb 32 bit-en. A "Transformation and Lighting" hibás megjlenítéséből adódott, hogy 1024x768-as febontástól kezdve hátráltatta a képkockák gyors kirakását (* jellel jelezve). A hiba egyébként úgy nézett ki, hogy bizonyos pillanatokban egy-egy sokszög egyik csúcsát nem a megfelelő helyre rakta le a térben, hanem messze attól. Észrevettük továbbá, hogy a program nem használja a Trilinear Filtering-et. Ezt az effektust a kártya őseihez méltóan kéne használnia, azaz sebességcsökkenés nélkül kéne működnie, de még sebességcsökkenéssel sem volt látható. Valószínüleg ez is a kezdetleges meghajtóprogram hibája, mivel nem csak a Quake alatt vettük észre a hiányát, hanem bármelyik másik programban hiányzott ez az effektus. Újabb meghajtóprogrammal ez hamarosan javítható lesz.

    " Általános tapasztalatom volt, hogy nyugodtan játszhattam 1024x768-ban, vagy akár még 1280x1024-ben is, a kártya még így is gyorsabb volt az S540-nél, a stabilitással semmi gond, tökéletes. (Mint már írtam, a rendszerem CPU-limitált, így ez nagy szó! A különbség 25-30%!) A képminőség a lenti screenshotokon leellenőrizhető, a képeket kilopás után igaz fel kellett javítani, ugyanis a lopott kép sokkal sötétebb volt a képernyőn láthatónál. Nagyjából sikerült arra a szintre hozni, mint amilyen a valóságban...bar a színek itt elég fakók..:) A monitoron sokkal szebb.

    A játék közben látható probléma nem volt a képpel. Ha spectator-ba mentem, a nagyon távoli részeknél voltak némi megjelenítésbeli problémák, ez Z és W-buffer gond, de játék közben semmi ilyesmi nem volt tapasztalható. A 8bit stencil buffer még nem támogatott, csak a 24bit Z-buffer.
    Az újabb drivert feltéve (10.21-es) egy regisztrációs patch-el műdödőképessé lehetett tenni a T/L egységet. Nagyobb felbontásnál érdekes képet produkált (1280x1024-ben), talán ezért nincs még hivatalosan engedélyezve. A timedemo nem mutatott fps változást, érdekes módon azonban játék közben érezni lehetett némi teljesítménynövekedést, igaz csak nagyon minimálisat. Ennek oka lehet a demo nagyobb processzorigénye, a 4-bottal való játék közben jóval kevesebb meló jut a processzornak, vagy csak érzékcsalódás...:) -Krinyo"

    RollCage, ReVolt:

    A ReVolt a túlhajtásnál már szóba került. Egy viszonylag érthető magyarázat van arra, hogy miért is fagyott ki túlhajtott Savage órajellel a játék, míg minden más program teljesen stabilan futott: a ReVolt (és a RollCage is) pályázott az nVidia által kihirdetett High IQ pályázatára. A pályázatot az a szoftver nyeri meg, amelyik a lehető legjobban kiaknázza a számítógépbe rakott 3D-s videokártyák tulajdonságait. A díjat a ReVolt nyerte meg (nem véletlenül). Szóval a ReVolt ezek szerint a videokártya minden porcikáját megmozgatja, így könnyen kifagyhat a gépünk egy túlhajtott videovezérlővel. A túlhajtást félretéve a látvány teljes értékű volt, azaz semmiféle hibát nem tapasztaltunk egyik játékban sem, habár a RollCage max. 1024x768-as felbontásban 16 bit-es színmélységgel volt simulékony és folyamatos, a ReVolt 1280x1024-ben 16 bit-es színmélységgel is gyors és folyamatos volt. Ebben a játékban be tudtuk kapcsolni az aktuális fps (frames per second = képkocka/másodperc) értékek kijelzését, így azt tapasztaltuk, hogy a legkomplexebb helyeken is alig esett 30 fps alá a játék sebessége, de általában 40 és 50 fps között járkált a mutató. Egyébként a maximálisan beállítható mennyiségű (12 db) autó rohangált velünk együtt olyan pályákon, amiket rengeteg fényeffekt tarkított és tükröződő volt a talaj. Azért egy dolgot megemlítek tanulságképpen: a ReVolt nagyon furcsán viselkedett, ha a meghajtóprogram "Wait for V-Sync" opcióját kikapcsoltuk. Ezt mindenképpen bekapcsolt állapotban kell hagyni néhány játék korrekt működéséhez.


    "Unreal Tournament

    A MeTaL-ra visszatérve: az Unreal Tournament demoja valami fantasztikusan néz ki a Viper II-n. Annak ellenére, hogy a jelenlegi MeTaL.dll csak az egyik pipeline-t használja, a felbontást itt is nyugodtan emelhettem, a játék 1024x768-ban is gyorsabb volt mint S540-en. A képminőség fantasztikus, semmi probléma, mint ahogy a screenshotok is mutatják. A stabilitás egy kényes pont, ezzel nekem is gondom van az S540-nel, itt viszont semmi probléma sem jelentkezett, teljesen stabil volt a játék. A tegnap megjelent 2.00.3-as MeTaL.dll-t sajnos nem tudom kipróbálni, ugyanis csak a teljes játék 4.05b-vel patch-elt verziójával működik, a demo-val nem. Pedig ez állítólag már mind a kettő pipeline-t kihasználja. -Krinyo"


    [oldal:DVD, TV - kimenet]

    Akik 3 dimenziós tervező programokat rendszeresen használnak, azok valószínüleg nem az S3 termékét választják, hiszen léteznek kimondottan e' feladatra szánt videokártyák, viszont bizonyára akad olyan ember, aki hobbi szinten használ ilyen programokat, de nagyon szeret játszani. Úgy tűnik nekik jó választás lehet a kártya, ugyanis az 5.5-ös LightWave tervező felülete az objektumokat OpenGL-en keresztül is nagyon szépen megrajzolta (a Savage4-hez képest természetesen sokkal gyorsabban). A renderelés már nem ment OpenGL API-n keresztül, ahhoz egy kategóriával drágább kártyára lesz szükségünk (pl. Oxygene)

    DVD lejátszás:

    A CD korongon mellékelt alkalmazások között a Zoran SoftDVD is helyet kapott, de az nem éppen a legszerencsésebb választás a DVD filmek megtekintéséhez (darabosan játsza le a filmeket), így a Savage4 kártyákkal már nagyon jól bevált PowerDVD 2.55-ös verziójával néztünk meg egy filmet. Próbaképpen a WinDVD programot is kipróbáltuk, de az hardveres gyorsítás esetén tele szemetelte a filmet tartalmazó ablakot. Ezt ráfoghatjuk a videokártya meghajtóprogramjára is, de a PowerDVD hibátlan működése ezt megcáfolni látszik. A DVD képének minőségében különösen újat nem mutatott a Viper II a Savage4 kártyákhoz képest, de ez persze nem baj, hiszen már a Savage4 is figyelemre méltó DVD lejátszás tekintetében.

    "Ez az a pont, amivel nagyon sokat szórakoztam, és a legbosszantóbb (és végül megoldhatatlan) problémát állította elém. Megoldást senki sem tudott a dologra, és furcsa módon egyetlen előttem tesztelő sem tapasztalta. Ez a probléma egészen egyszerűen arról szólt, hogy ha a lejátszóprogramokban a hardveres támogatást engedélyeztem (bekapcsoltam a Motion Compensation-t), kb. 1 percen belül lefagyott a rendszer, teljesen véletlenszerűen. A feliratot meg sem próbáltam rátenni, ezen próbálkozás azonnali fagyást okozott.
    Ami azonban ez alatt az 1 perc alatt a képernyőn volt, az nem semmi: egyszerűen tökéletes kép, az S4-nél is sokkal szebb. Megkockáztatom, hogy monitoron, szoftveres lejátszóval bőven asztali minőséget produkált, és ehhez kevesebb processzoridőre volt szüksége, mint az S4-nek. Számszerűleg ugyan nem mértem, de érezhetően simább volt. Még a PowerDVD-vel is gyönyörű volt a kép, amin szerintem most nagyon sokan csodálkoznak.
    Biztosan tudjátok miről beszélek, miközben nézed a DVD-t, a füstös részeknél, az ég képénél, elmosódott helyeken tapasztalható az a jelenség, amit sokan tömörítési hibának hisznek. Nem túl éles, de látható határvonal van két színárnyalat között. Nos, ez itt nincs, és ha jól sejtem, ez az alkalmazott (subpicture) alpha-blending-nek köszönhető. Tökéletes a kép.-Krinyo"


    TV-kimenet:

    Nagyszerű dolog ez, hiszen általában a monitorok képátlója 14 és 17" között mozog. Ha munkáról vagy játékról van szó, akkor még nem is jelenthet ez igazán problémát, de ha már egy jó DVD lejátszó képességű kártyáról van szó, akkor jól jön a TV nagy képernyője. A Diamond meghajtóprogramja tartalmaz egy finomhangoló programot, amivel a TV-re kiküldött jelet igazíthatjuk úgy, hogy az a legjobban nézzen ki. A kép minősége természetesen nem is lehet olyan, mint akár egy gyengébb monitoré, de ez már nem is kártyán múlik. Játszottunk a Quake, RollCage programokkal és néztünk DVD filmet: mindegyik feladatra megfelelő a TV-kimenet minősége, bár játékhoz inkább a monitort használjuk! A kártya elvileg támogatja a TV és a monitor együttes használatát, de akárhányszor bekapcsoltuk mindkét kimenetet a gép lefagyott.

    Megjegyzés: A fent említett hiba a 10.21-es driver speciális hibája, az előző verzióval semmi ilyen gond nincs, vélhetően javítják a következő verzióban. -Krinyo

    "A TV-kimenet minősége nagyon jó, viszonylag éles, színhű képet produkált. A paramétereit, méretét, szín-teltség, fényerő, és kép-normát könnyen állíthatjuk, a beállított paramétereket megőrzi a regisztációs adatbázisban, a következő indításkor erre áll be. Tapasztalataim szerint 800x600-as felbontásnál nem szabad nagyobb felbontásban indítani, mivel nem minden esetben állította vissza a felbontást. Ennek általában szétesett kép lett a vége. -Krinyo"


    [oldal:Egyéb, összegzés]

    "Egyéb tapasztalat

    "Mint a mellékelt ábrán is látható, A Viper II támogatja az AGP sidebanding-et. Igazán teljesítményemelkedést nem tapasztaltam, így gondoltam nem kísérletezem vele, inkább kikapcsolom. Állítólag kedvező hatása van a tesztekben a nagyobb textúrák (16Mb, 32Mb) kezelésére. Mellesleg bekapcsolva is stabil volt a rendszer, ami Super7-es lap esetében nagy szó!"

    A Miro PCTV-m mindenféle buherálás nélkül tökéletesen működött, mint primary, mind overlay üzemmódban. Ez a Savage4-emről nem mondható el sajnos.
    Erről jut eszembe, a DVD-vel kapcsolatban: a fagyás egyik oka lehet az, hogy jelenleg a driver csak egyetlen hardveres overlay csatornat engedélyez. Márpedig a feliratot a lejátszóprogramok overlay-ként jelenítik meg, ami a képen kivül ugyebár már a második. -Krinyo"


    Összegzés:

    Ha jól összegezni akarom a tapasztalataimat, akkor rá kell döbbennem, hogy nem sok rosszat írtam a kártyáról. Őszintén megmondom, hogy a tesztelés alatt nem csak a cikk megírásán járt a eszem, hanem azon is, hogy ezt a kártyát vegyük meg, vagy a több, mint 20 ezer Ft-tal drágább DDR memóriás GeForce kártyát, ezért szinte minden hibájáról tudomást próbáltam szerezni. A 2D-s képélessége kiváló, 3D-s teljesítménye szintén lehengerlő, de ezt már több külföldi honlapról is megtudhattuk, ahol GeForce kártyákkal hasonlították össze. 3D-s képminőségéről szintén nem tudok rosszat mondani, ugyanis egyetlen aprócska grafikai pontatlanságot nem vettem észre sem OpenGL-es, sem Direct3D-s játékok és tesztprogramok alatt. A szolgáltatásairól nem is beszélve, hiszen a 3. generációs Motion Compensation, a hardveres S3TC textúratömörítés és a (remélhetőleg minél hamarabb működőképes) Transformation and Lighting geometriai egység együttvéve igazi XXI. századi minőséget varázsolnak a képernyőre. Árát tekintve az nVidia TNT2 Ultra-jával és Matrox G400-as kártyájával kellene összehasonlítanom, szolgáltatásait tekintve viszont még a GeForce 256 kártyákat is felülmúlja - a T&L egységet azért még megcsinálhatnák. Akik most tervezik videokártyájuk cseréjét, és TNT2 vagy G400 kártyákon gondolkodnak, azok mindenképp vegyék fontolóra ezt a kártyát is, hiszen teljesítményben lazán felülmúlja azokat. Akik a GeForce geometriai szolgáltatásaira is igényt tartanak, de a kártya megvételéhez szükséges keret nem áll rendelkezésükre, azoknak nincs is más választásuk, mint a Viper II.

    Előnyök:

  • Folyamatos, gyors megjelenítés nagy felbontásokban és színmélységben is
  • Kristálytiszta, éles kép bármilyen felbontásban
  • Extra szolgáltatások (S3TC, Motion Compensation)
  • TV-kimenet
  • Árban felveszi a versenyt az előző generációs termékekkel (TNT2, G400, ATi kártyák)


  • Hátrányok:

  • A meghajtóprogram jelenleg nem támogatja az összes, hardver által nyújtott szolgáltatást
  • A monitor és a TV egyszerre nem ad képet

    "Mit is írhatnék, az egyik szemem sír, a másik meg nevet. A kártya nagyon szépen teljesít, egyetlen (nagyon nagy) problémája jelenleg a D3D gyenge támogatása, valamint még mindig nem tudható az S3TL egység végleges teljesítménye. Ezek olyan pontok, amelyek egy ilyen árú kártyánál már-már megengedhetetlen hibák. Remélhetően a driverek hibáinak javítása mihamarabb megtörténik, ellenkező esetben a kártya nem lesz versenyképes. Jelenleg egyáltalán nem az sajnos, várható hazai ára ugyanis nagyon közel van a riváliséhoz, aminek klasszissal kidolgozottabb driverei révén helyzeti előnye van. Remélem nem sokáig, és akkor végre élvezhetjük a Viper II minden előnyét, olcsóbb létére felülkerekedhet versenytársán... -Krinyo "

  • Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

    a címlapról

    Hirdetés

    Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

    2024. április 26. 18:53

    A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.