Szerző: Dojcsák Dániel

2009. április 29. 15:36

Social TV: barátkozás filmnézés közben

A barátokkal közösen tévézni kellemes időtöltés, de mi történik, ha épp nincsenek haverok a környéken és Jack Bauer legújabb kalandjaira vágyunk éppen, vagy megnéznénk kedvenc csapatunk legutóbbi meccsét? A Hulu és a Splashcast közös megoldása meglovagolja a közösségi szolgáltatások lehetőségeit és virtuális barátokkal kényezteti az egyedül tévézni nem akarókat.

Megosztható tévéműsorok

Az amerikaik számára jó minőségű on-demand filmszolgáltatást nyújtó Hulu kínálatában számtalan egész estés film és premier sorozat is megtalálható, a tengerentúlon már alapvetőnek számít, hogy online is meg lehet nézni jó minőségben Hollywood termékeit. Pár hónappal ezelőtt a Splashcast nevű online tartalomszolgáltató még egyet lépett előre, a Hulu szolgáltatását kiemelte a klasszikus webből és elindította a közösségi internet felé.

Az első lépés az volt, hogy a Hulu-videók szabadon beágyazhatóvá váltak. A Spashcast egy olyan videólejátszót készített, mely a YouTube-hoz hasonlóan könnyedén használható különböző környezetekben. A lejátszó hozzáadható külső alkalmazásként a MySpace- vagy Facebook-fiókokhoz, de a Friendster, Hi5, Orkut, Wordpress, Netvibes, iGoogle, Live Spaces, Bebo vagy a Yahoo környezet sem okoz problémát, de a beágyazó kóddal szinte bármilyen weboldalba, blogba beilleszthetőek a filmek. Sőt, a beágyazó kód automatikusan képes követni egy sorozatot, tehát mindig a legfrissebb rész fog elindulni. Az iGoogle vagy Netvibes kezdőlapra ágyazva megoldható, hogy amint az új epizód elérhető, a felhasználó azonnal értesüljön róla, s az elsők között nézhesse meg.

A holnapi naptól elérhető új funkciók viszont ennél is tovább mutatnak. A cégek jó ideje ábrándoznak olyan megoldásokról, ahol is a televíziónézők egymással is kommunikálhatnak, de azon túl, hogy technikailag megoldott az interaktivitás, működő alternatíva eddig nem született. A Splashcast \"Social TV\" biztosra megy, s a legnagyobb közösségi oldal, a Facebook felhasználói bázisát használja háttérként.

Összefésült társaság

A Facebook-felhasználók a videók nézegetése közben küldhetnek üzeneteket, felhívhatják a figyelmet egy érdekes részre, kommentálhatják, kritizálhatják azt. Az on-demand filmnézésnek viszont megvan az a hátránya, hogy a nézők időben egymástól távol vannak, ezért a fejlesztők nem valós időben párosítják össze a kommentárokat, hanem a filmhez szinkronizálják. Ha a Stargate Atlantis 26. percében doktor McKay mond valami elképesztő badarságot, amit kommentálunk néhány keresetlen szóval vagy emoticonnal, akkor az a barátainknak is a 26. percnél fog előtűnni. Az üzenetek tehát a normál chat helyett inkább egy közösségi kommentárrá változnak.

A Spashcast a Social TV fent leírt Chatter funkcióját az elmúlt két hétben már tesztelte is felhasználókkal, s arra a következtetésre jutott, hogy az alkalmazáson belül eltöltött idő 50 százalékkal nőtt. A kommentár mellett ugyanúgy szavazásokat, értékeléseket is indíthatnak a nézők, így kiderülhet, hogy Dexternek csak szerintünk nem kellett volna összejönni a szőke nővel vagy más is így gondolja.

Csak Amerika

A televíziózás, de nevezzük inkább filmnézésnek, egy új korszakába érkezhet el az ilyen megoldásokkal. Ugyan senki nem vitatja el a háttértévézés vagy az unott csatornaváltogatás pihentető jellegét, amihez nem hiányzanak a közösségi funkciók, de a minőségi tartalmak célzott fogyasztásakor a nézők, illetve felhasználók hasznosnak és szórakoztatónak találhatják az új lehetőségeket. A webre kapcsolódni képes televíziókkal pedig arra sem lehet panasz, hogy a számítógéphez vannak kötve az extra funkciók. Sajnos a Hulu Magyarországon továbbra sem elérhető legálisan, így itthon marad a digitális tévé és az ölbe vett laptopról Twitteren üzengetés.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról