Szerző: Dojcsák Dániel

2009. április 15. 17:42

Rákaptak a kis webes szolgáltatók az OpenID-re

Négy évnyi fejlesztés és próbálkozás után úgy tűnik, hogy a közösségi hálózati technológiai szabvány, az OpenID kezd komolyabb sikereket elérni, s megvan az esély arra, hogy általánossá válik a laikus weben is. Továbbra sem játszik komoly szerepet a nagy gigászok életében, de a web peremvidékén megkapaszkodó rétegoldalak számára az OpenID segítségével eljöhet a web 2.0 kánaán.

[HWSW] Négy évnyi fejlesztés és próbálkozás után úgy tűnik, hogy a közösségi hálózati technológiai szabvány, az OpenID kezd komolyabb sikereket elérni, s megvan az esély arra, hogy általánossá válik a laikus weben is. Továbbra sem játszik komoly szerepet a nagy gigászok életében, de a web peremvidékén megkapaszkodó rétegoldalak számára az OpenID segítségével eljöhet a web 2.0 kánaán.

Nehezen terjed

Az OpenID mindig is inkább kisebb vállalati oldalak és fogyasztói site-ok körében volt népszerű, de az igazi áttörés hiányzott -- sokszor még azon oldalak látogatói sem használták, amelyek lehetőséget adtak rá. Pedig manapság, amikor az emberek akár tucatnyi különböző webes szolgáltatást is használnak napi szinten, hasznos, ha nem kell minden oldalon külön bejelentkezni. A biztonságot is növeli, ha a felhasználók nem tárolják el a számítógépeiken minden site esetében az adatokat. Ha mindenhová be kell jelentkezni, akkor viszont nincs az az ember, aki hajlandó lenne egyesével végigmenni minden nap ezeken, legyen szó bármilyen biztonsági kockázatról.

A felhasználói lustaság, az egyszerűség keresése az OpenID terjedésének egyik gátja, hiszen hiába a közös azonosítás, a gyakorlatban túl bonyolultan működött a rendszer. A laikus felhasználó számára pedig ez nem átlátható, nem intuitív, ezért sokan inkább maradtak a régi megoldásoknál és egyenként azonosították magukat minden oldalon. Ha viszont nincsenek egységes azonosítási platformok, akkor a kisebb oldalak nehezen tudják rábírni a látogatókat a bejelentkezésre és a regisztrációhoz kötött aktivitásra.


Hogy működik az OpenID? Egyszerűen.

Van alternatíva

Az OpenID ötlete abból indult ki, hogy az internetezők nem szeretnek folyamatosan bejelentkezni mindenhová. Az OpenID lehetővé teszi az internetezőknek, hogy egy bejelentkezés révén több szolgáltatást, weboldalt érjenek el, szükségtelenné téve a tucatnyi jelszó megjegyzését. Az OpenID egy decentralizált, szabadon felhasználható, nyitott szabvány, amivel kezelhető minden felhasználói információ.

Menet közben az is kiderült, hogy a felhasználók azt sem szeretik, ha mindenhol be vannak jelentkezve ugyanazzal az azonosítójukkal. A választás lehetőségét meg kell tartani, s ez az OpenID számára jelent előnyt. Míg a Facebook Connect és az ahhoz hasonló site-specifikus azonosítók az alapszolgáltatás köré épülnek, addig az OpenID egy egyszerű "funkció", ami könnyedén testreszabható, hogy illeszkedjen bármely webes kezelőfelülethez. Nincs egy közös OpenID felhő, hanem kapcsolódó szolgáltatások kialakíthatnak egy közös "kertet", megosztva egymás közt a felhasználókat, anélkül, hogy egy óriáshoz kellene csatlakozniuk.

Ráadásul kihívók is akadnak, például a Facebook Connect egyetlen klikkel végzi el az azonosítást egy másik weboldalon is. Bár a Facebook inkább hisz a sokszínűségben, nem akarja a saját megoldását kényszeresen erőltetni, ezért sem volt meglepő, amikor az amerikai közösségi oldal is csatalkozott az OpenID-hez, csakúgy, mint a Google, a Microsoft, a Yahoo vagy az IBM. Igaz, a legtöbb esetben a folyamat egyirányú, tehát miután valaki bejelentkezett mondjuk a Google fiókjába, akkor OpenID-vel máshol is azonosíthatja magát, de visszafelé nem engedélyezett az átjárás.

Új esély a kicsiknek

Az eredmény pedig magáért beszél a szakértők szerint, ugyanis a legtöbb helyen, ahol engedélyezték az OpenID-t vagy egy testreszabott változatot vezettek be, érezhetően növekedett az új regisztrációk és a bejelentkezések száma is. Az OpenID, tehát nem csak a meglévő felhasználók kényelmét szolgáló eszköz, hanem egy lehetőség ügyfelek, felhasználók könnyebb toborzására is.

A Japan Airlines testreszabott OpenID azonosítást vezetett be, mely a partner autókölcsönző és szállásfoglaló oldalakkal osztozott a felhasználókon. Az eredmény: kétszeresére nőtt a partnerektől érkező regisztrációk száma. Az OpenID tehát képes utat törni magának, még akkor is ha a hálózatos terjedés helyett inkább a nagyobb gyűjtőhelyekről áramlanak ki a felhasználók. Korábban is sejthető volt, hogy a Google vagy a Microsoft nem töri magát az OpenID népszerűsítéséért, de a kis oldalak tízezrei lassan ráébrednek a masszív közösségi háttérben rejlő lehetőségekre.

1,5 milliárd fiók

Az OpenID Foundation egy nemrégiben kiadott közleménye szerint jelenleg 40 ezer site fogadja el az OpenID azonosítást és a becslések szerint 1,5 milliárd különböző fiók érhető el ezen keresztül. Amiről viszont továbbra sincsenek kimutatások, hogy havonta hány ember használja aktívan a szolgáltatást. A réspiacokra célzó szolgáltatások esetében látványos leginkább a külső regisztráció szerepe. Ezeken a helyeken viszont korábban nem számolhattak jelentős felhasználói aktivitással, a jövőben viszont ez a tendencia teljesen megfordulhat, s a mikrotartalmak is bekerülnek a közösségi web vérkeringésébe.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról

AKROBATA

5

Elrajtolt az Adobe AI asszisztense

2024. április 17. 12:40

Előfizetéses modellben használható az AI Assistant, ami a cég PDF-szerkesztőjébe és olvasójába épül be.