Szerző: Dojcsák Dániel

2009. március 25. 14:42

Fogyókúráznia kell a Firefoxnak

A Mozilla képviselői hivatalosan is beismerték, hogy a Firefox továbbra is egy olyan monolitikus szerkezetre épül, ami a fejlesztések ellenére instabilitáshoz és kielégíthetetlen memóriaéhséghez vezet. A böngészőversenyben eközben soha nem látott tülekedés indult meg az asztali és a mobil frontokon is. Az Európában egyértelmű favoritnak számító Firefox kellemetlen jövő elé nézhet, hiszen a Microsoft Internet Explorer mellett az Apple és a Google is szép és gyors böngészőkkel támadja.

[HWSW] A Mozilla képviselői hivatalosan is beismerték, hogy a Firefox továbbra is egy olyan monolitikus szerkezetre épül, ami a fejlesztések ellenére instabilitáshoz és kielégíthetetlen memóriaéhséghez vezet. A böngészőversenyben eközben soha nem látott tülekedés indult meg az asztali és a mobil frontokon is. Az Európában egyértelmű favoritnak számító Firefox kellemetlen jövő elé nézhet, hiszen a Microsoft Internet Explorer mellett az Apple és a Google is szép és gyors böngészőkkel támadja.

Beismerik, hogy elhíztak

Ben Galbraith, a Mozilla fejlesztői részlegének egyik igazgatója blogjában arról ír, hogy a böngészők az évek során a weboldalak tartalmát leképező, megjelenítő programból egy alkalmazásfuttatási környezetté váltak. Ahogy haladunk az időben, egyre inkább olyan funkciókat is képesek ellátni a böngészők és a bennük futó alkalmazások, mint egy operációs rendszer. Talán ez arra is magyarázat, hogy a Microsoft miért is akarta kivégezni a Netscape-et anno vagy miért igyekszik megtartani az IE fölényét.

Galbraith ezt a fent említett evolúciót leginkább a Google-féle, közel asztali program minőségű alkalmazásoknak és a Google Chrome alkalmazásfuttatási környezetként való aposztrofálásának tulajdonítja. A Chrome megjelenése a Mozilla számára viszont a technológiai dolgokon túl is számos kérdést felvetett, például a Google és a Mozilla közös jövőjét illetően.

Mozilla és Google -- barátok és ellenségek egyszerre

A két szervezet közti súrlódásokról sokan beszélnek, de ezeket a hangokat, csakúgy, mint magát a konfliktust, elcsendesíti a tény, hogy a Mozilla Alapítvány bevételeinek szinte egésze a Google-kereső integrálásából származik. Az egyetlen megoldás a Mozilla számára tehát, ha visszaugrik a technológiai verseny első helyére, megtartja felhasználóit és szép csendben gyűjtögeti a pénzt a Google, Microsoft, Yahoo triótól.

Ez viszont nem lesz egyszerű, annak ellenére, hogy éveken keresztül vitték a böngészőinnováció zászlaját. A már történelminek is nevezhető műszaki, technológiai előny elolvadt, ahogy bemutatkozott a Chrome 2, a Safari 4 illetve az Internet Explorer 8. A verseny ma pedig már nem egyszerű böngészőfunkciókról szól, hanem a külön kezelt folyamatokról, védett böngészőfülekről, memóriatakarékosságról, gyors JavaScript-kezelésről.

A kiegészítők tehetnek mindenről

A Firefox viszont épp ezekben nyújt gyenge teljesítményt. A fürge róka ma már a leglassabbak egyike, a türelmes és kitartó felhasználók pedig leginkább azért nem váltanak, mert nem tudnak lemondani azokról a funkciókról, amelyeket csak Firefox alatt futó kiegészítőként érhetőek el, ilyen például az Ubiquity, NoScript, Adblock vagy a Gmail Manager jelent.

A túlzott memóriaéhség, a nehézkesség és az instabilitás problémáit viszont éppen ezek a kiegészítők okozzák. Gyakran előfordul, hogy a rosszul megírt plugin megdöbbentő mértékben zabálja fel a memóriát vagy lassítja le a megjelenítést, így a szűz telepítés után végzett szintetikus tesztek eredményeihez képest egészen mást látnak a felhasználók. Hiába a Firefox funkciógazdagsága, ha vele szemben a kecses Chrome tizedmásodpercek alatt szökell egyik AJAX-alkalmazástól a másikig jóval kevesebb rendszermemóriát elfoglalva.

A mobil reményt adhat

A Mozilla reménye a fogyókúra mellett a fejlesztés a kódnéven futó mobil Firefox lehet. Mivel a mobil Internet Explorer, illetve az Opera sem tette túl magasra a lécet, Chrome Light pedig még csak Androidon van, ezért egy jól eltalált programmal learathatják az egyébként prosperáló okostelefon piacot.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról