Szerző: Dojcsák Dániel

2009. március 13. 14:37

Egyre meredekebb ötletek a Twitter finanszírozására

Naponta tízezrével csatlakoznak új felhasználók a Twitter mikroblogging szolgáltatásához, de számottevő bevételekhez továbbra sem képes jutni a cég. A csapongó ötletek mellett többször szóba került, az is hogy egy tőkeerősebb szereplő felvásárolná. Most Jason Calacanis, a Mahalo vezére állt elő egy hajmeresztő, de működőképesnek tűnő ötlettel.

[HWSW] Naponta tízezrével csatlakoznak új felhasználók a Twitter mikroblogging szolgáltatásához, de számottevő bevételekhez továbbra sem képes jutni a cég. A csapongó ötletek mellett többször szóba került, az is hogy egy tőkeerősebb szereplő felvásárolná. Most Jason Calacanis, a Mahalo vezére állt elő egy hajmeresztő, de működőképesnek tűnő ötlettel.

Negyedmillió dollárért vásárolna helyet magának

Az elmúlt fél év masszív felemelkedést hozott a Twitter számára, a látogatottság folyamatosan tör felfelé, s mára a harmadik legnépszerűbb közösségi szolgáltatás a Facebook és a MySpace után havi 54 millió látogatóval. A cég azonban a web 2.0 legkellemetlenebb problémájával küzd, melybe a YouTube esetében még a Google-nek is beletört a bicskája. A milliónyi felhasználó kiszolgálása egyre több erőforrást igényel, a bevételek viszont nincsenek, fizettetni pedig nem lehet a felhasználókat, mert elvándorolnának.

Korábban egy olyan ötlet merült fel a Twitter vezetőségében, hogy az üzleti felhasználók számára fizetőssé tenné a szolgáltatást, de a közvélemény erős ellenkezése gyakorlatilag csírájában megfojtotta az ötletet. Most, hetekkel később, Jason Calacanis, a Mahalo nevű, algoritmusok helyett emberi erőforrásokat használó webes kereső vezetője állt elő egy érdekes elgondolással. Calacanis hajlandó lenne fizetni azért, hogy bekerüljön a Twitter által ajánlott felhasználók listájába, amivel nagyságrendekkel növelhetné meg a szolgáltatáson belül általa elérhető emberek számát.

A Twitteren a kommunikácó sikeressége attól függ, hogy egy felhasználó kikkel van kapcsolatban, vagyis hányan olvassák el amit ír. Ha valaki feliratkozik egy másik felhasználó feedjére, akkor minden általa küldött üzenetet látni fog. Az új felhasználók a regisztráció után rendszerint megrohamozzák az ajánlott feedeket, s onnan választják ki az első forrásaikat: akik a lista elején vannak, könnyen szerezhetnek sok százezres "olvasótábort" is maguknak, sőt nem ritka, hogy naponta 10 ezer ember iratkozik fel a lista elején szereplő felhasználókhoz.

Jason Calacanis egy hirtelen ötlettől vezérelve úgy döntött, hogy ajánlatot tesz a fent említett lista első helyeinek egyikére, egy évre 120 ezer, két évre pedig 250 ezer dollárért lenne hajlandó kibérelni az első 20 hely valamelyikét. A Mahalo vezetője szerint óriási marketing-lehetőség rejlik ebben a megoldásban, sőt az árat azért is rögzítette előre, mert szerinte 5 éven belül akár a Superbowl reklámhelyeiért szokásos harc dúlhat egy ilyen eszközért. A Superbowl az amerikai futballbajnokság döntője, ahol fix mennyiségű reklámhely adható el a közvetítés alatt, s mivel az USA-ban közel százmillió nézőt vonz, ezért csak a legnagyobb hirdetők engedhetik csak meg maguknak, hogy megjelenést vásároljanak ott.

Üzleti modell kellene

Amennyiben a Twitter belemenne az alkuba, illetve a top helyek közül továbbiakat is értékesítene, jelentős bevételekre tehetne szert az oldal, addig is, amíg egy életképes üzleti modellt nem tud kialakítani. A siker viszont nem garantált, hiszen ha az ajánlottak listáját elárasztják az egyébként érdektelen, de pénzt fizető cégek, akkor maga a lista is érdektelenné válik, s a felhasználók szépen lassan hozzászoknak, hogy az egyszerűen egy fizetett megjelenés, amit fenntartásokkal illik kezelni. Önmagában ez tehát nem menti meg a Twittert, újabb ötletekre van szükség.

Korábban szárnyra kaptak olyan pletykák, melyek szerint a Google megvenné a Twittert, azonban aligha valószínű hogy egy ilyen üzlet létrejönne. A múlt héten Eric Schmidt, a Google vezére jelentette ki, hogy a kedvezőtlen gazdasági helyzet miatt a vállalat nem kíván akvizíciókat végrehajtani, tegnap pedig Biz Stone, a Twitter társalapítója hűtötte le a kedélyeket azzal, hogy közölte, a cég nem eladó. Stone szerint a Twitter önállóan is képes egy működő üzleti modell kialakítására, nincs szüksége egy anyacég pénzügyi felügyeletére. Igaz, Stone is úgy látja, partneri kapcsolatokra szükség van, ilyet akár a Google-lel is kötne.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról