Már bétateszteli szemantikus keresőjét a Microsoft
A Yahoo! felvásárlásának kudarcát követően a Microsoft figyelme ismét a keresőtechnológia fejlesztésének erősítése felé fordult, aminek első gyümölcse már érésben van. A szoftveróriás már teszteli a Kumo kódnévű keresőjét, mely szemantikus technológiára épít.
Kumo: viharfelhők a Google felett, vagy csak bárányfelhő?
A Microsoft jelenleg belső bétatesztelést folytat, és megkérte alkalmazottait, próbálgassák a számukra Kumo.com címen elérhető keresőt, és adjanak visszajelzést . A Microsoftból érkező live.com látogatásokat a cég a Kumóra irányítja, ami azt jelzi, előrehaladott állapotban van a motor -- a Microsoft mintegy 90 ezer alkalmazottal rendelkezik. A Kumo, mely japánul felhőt jelent, minden bizonnyal magában hordoz a Powerset tavalyi felvásárlásával megszerzett megoldásokat is. A cégtől kiszivárgott, és azóta hivatalosan is elismert belső kommüniké és felvételek alapján egyértelműen szemantikus keresőről van szó.
Levelében Satya Nadella, az online divízió kutatás-fejlesztésért felelős alelnöke azt írja, a találatok csoportosításával és a navigáció könnyítésével igyekeznek segíteni a felhasználókat, hogy gyorsabban találják meg azt, amire szükségük van. A Microsoft szerint a jelenlegi keresők bár rengeteget fejlődtek az elmúlt évek során, a statisztikák szerint a felhasználók nagyrésze sikertelenül próbálkozik, és az esetek közel felében több mint 20 percet is elidőzik a keresővel.
Szemantikus? |
A szemantikus keresőknek az a célja, hogy egy magasabb szintre emeljék a keresőmotorok munkáját, vagyis a weboldalak jelentését tárolják el, ne csak a kulcsszavak mintáját. Ez természetesen teljes újrafeldolgozást igényel mélyreható, sokkal számításigényesebb elemzéssel, és a generált metaadatok tömege is hatalmassá duzzadhat. A végső cél az, hogy a kereső értse a különbséget a barack pálinka és a Barack Obama között, és ha rákeresünk a barack szóra, akkor csoportosítsa a találatokat jelentésüktől függően, és akár kérdést is lehessen intézni hozzá, melyet jó eséllyel képes megválaszolni a metaadatok tömegéből kibányászott információval. A keresők szerencsére fokozatosan is beolthatók szemantikus technológiával, nincs szükség törésre, az eddigi megoldások egyszeri eldobására. |
Út a Powerset felé
A Microsoft az online tevékenységbe ölt dollármilliárdokat követően sem tudta felvenni a versenyt a keresőpiacon, a Google szolgáltatását nagyjából hússzor gyakrabban használják a netezők. Redmond, látva, hogy önerőből nem jut messze, tavaly év elején egy több mint 40 milliárd dollár értékű felvásárlási javaslattal állt a Yahoo! elé, a Google ellen szintén szenvedő dotkom-cég vezetése azonban a pénzügyi és piaci realitások elfogadása helyett az arroganciát választotta, és sorozatosan elutasította a rendkívül magas stratégiai prémiumot tartalmazó árat. A Microsoft úgy érvelt, a két vállalatnak csak együtt van esélye felvenni a harcot a Google hegemóniájával szemben.
Látva a Yahoo! makacs ellenállását és megszállott Microsoft-averzióját, Steve Ballmer csapata kihátrált a tranzakció mögül, és más irányban lépett tovább. A szoftveróriás tavaly nyáron vásárolta fel a Powersetet, mely a szemantikus keresőtechnológia fejlesztésével foglalkozó törpecégek egyike. A tranzakció értékét nem hozták nyilvánosságra, becslések szerint 100 millió dollár körül alakulhatott. A felvásárlás mögötti logika kettős: a Microsoft gyorsan és viszonylag olcsón jutott technológiához, mégpedig olyan technológiához, mely minden jel szerint hamarosan felváltja a jelenlegi, nagyrészt szintaktikára építő keresőmotorokat. Másképpen fogalmazva a Microsoft egy olyan, új pályán igyekszik versenyezni, ahol kiegyenlítettebb küzdelmet folytathat a Google-lel.