Szerző: Dojcsák Dániel

2008. szeptember 18. 14:37

Star Trek az iskolapadban: nem a PC-t kell bevinni az oktatásba

Egy angliai kutatócsoport megalkotott és használatba is helyezett egy új tanulási környezetet, melynek alapja egy interaktív multi-touch asztal. A megoldás úgy fest, mint egy óriásira nőtt iPhone és egy Microsoft-féle SmartDesk keveréke. Ahelyett, hogy a számítógépet erőszakolnák be a tanterembe, a gépet alakítják olyanra, mint amilyen egy igazi taneszköz.

Egy angliai kutatócsoport megalkotott és használatba is helyezett egy új tanulási környezetet, melynek alapja egy interaktív multi-touch asztal. A megoldás úgy fest, mint egy óriásira nőtt iPhone és egy Microsoft-féle SmartDesk keveréke. Ahelyett, hogy a számítógépet erőszakolnák be a tanterembe, a gépet alakítják olyanra, mint amilyen egy igazi taneszköz.

Interaktív osztályterem

A kutatócsoport korábban azt vizsgálta, milyen interakciók zajlanak a diákok és a tanárok között az osztályteremben, illetve hogyan lehetne a közös munkát infokommunikációs technológiákkal magasabb szintre emelni. A vizsgálat eredményeit felhasználva alkották meg az interaktív osztályterem egy újabb változatát, melyet SynergyNetnek kereszteltek el. A megoldás elsődleges célja, hogy a diákok jobban be legyenek vonva az óra menetébe, a tanulást pedig egészítse ki az alkotás, problémamegoldás és a megosztás élménye is.

Az alapötletet követően különböző gyártókat és fejlesztőket kértek fel arra, hogy hozzák létre a kívánt hardvermegoldást, ami egy óriási infravörösfény-alapú érintésérzékeny kijelzőn alapul, ami képes egyidőben több érintés azonosítására is. Továbbá szükségük volt egy háttérszoftverre is, ami a meglévő intelligens táblákkal, egyéb rendszerekkel és elektronikus tanagyagokkal kapcsolja össze az új komponenseket.


Motivált tanulás

A megoldásban a korábbiakhoz képest pedagógiailag jelent nagy előrelépést, hogy a "táblánál" egyszerre több gyerek is dolgozhat közösen vagy akár párhuzamosan. A számítástechnikát annyira természetesen használhatják így a diákok, mint korábban a normál táblát és krétát, hozzáadva az egyszerűséghez az IT által nyújtott szolgáltatástöbbletet.

A brit kormányzat oktatásügyi céljai közt az egyik fő irány a tanítás, tanulás folyamatának átalakítása oly módon, hogy az órák valóban érdekesek legyenek és képessé tegyék a diákokat a közös munkára, a közös ötletek kidolgozására és megvalósítására. Az izgalmas felület lehetőséget ad a nehezen kezelhető diákok bevonására is, a speciális igényű tanulók számára is perspektíva lehet. A motivációban gazdag, tanulási módszerek tucatját lehetővé tevő megoldások komoly előnyt jelentenek a mai vállalati és felsőoktatási igényeket kielégíteni nem tudó, poroszos oktatási rendszerekkel szemben.

Lányok is beszállhatnak

Dr. Liz Burd, a Durhami Egyetem vezető oktatója kiemelte, hogy "a víziónk az, hogy 10 éven belül minden iskolai asztal interaktív legyen. Az IT az iskolákban egy izgalmas lehetőség, a mi rendszerünk pedig nagyon hasonlít ahhoz a kezelőfelülethez, amit a Star Trek sci-fi sorozatból ismerhet bárki". "Ideje továbblépni a szokványos tábláktól. Az új asztalok/táblák egyszerre funkcionálnak majd kijelzőként és beviteli eszközként is, melyen egyszerre többen is dolgozhatnak."

[+] Nem csak a hardveren múlik a sikeres oktatás

A rendszer természetessége révén egy másik problémát is képes lehet áthidalni: a korábbi tapasztalatok azt mutatták, hogy az iskolai IT-fejlesztések többnyire a fiútanulók aktivitását, teljesítményét befolyásolták pozitívan, míg a lányok háttérbe szorultak. A teljesen interaktív megoldás viszont bátoríthatja a gyengébb nem fiatal képviselőit is arra, hogy komolyabban részt vegyenek, illetve a valamilyen mozgásszervi problémával küzdő gyermekek is esélyt kapnak arra, hogy könnyen prezentálhassanak az egész osztály előtt.

A rendszer kialakítása után a teszteket minden korosztályban elvégzik majd, ezután pedig a brit iskolák mindegyikében elérhetővé teszik a szoftvereket ingyenesen, nyílt forráskóddal. A "TEL in Computing" program jelenleg a legmagasabb összeggel támogatott oktatási kutatási projekt Angliában, a durhami kutatócsoport 1,5 millió fontot, közel félmilliárd forintot kapott a rendszer és a szoftver kifejlesztésére. A következő négy évben a megoldás befejezése mellett az általános iskolákban, középiskolákban és egyetemeken is tesztelni fogják.

Nem a számítógépet kell bevinni az oktatásba

Dr. Andrew Hatch, a kutatócsoport egyik tagja szerint ez a projekt egy alapvető elvet dönt meg az oktatásfejlesztésben, miszerint nem a számítógépet kell beépíteni az oktatási módszerek közé, hanem egy teljesen természetes, kreatív környezetet kell segítségével létrehozni, ami az alapképzéstől kezdve az élethosszig tartó tanulási folyamatokat is hatékonyan szolgálja.

Eközben szerencsére Magyarország sem tétlen a XXI. századi kihívások leküzdésében, hiszen komoly kormányzati szándék van az oktatás modernizálására. Az intelligens táblák beszerzéséről több iskola pozitívan nyilatkozott és a pedagógusok közül néhányan valós eredményeket tulajdonítanak neki, ugyanakkor egyes szkeptikusabb szakértők a politika eszközét látják benne. A jövő képzésének záloga mindenesetre a tanulók kreatív tudásának fejlesztése, a problémamegoldás, kollaboráció és alkalmazkodási kényszer kihívásainak való megfelelés, amihez természetesen nem elegendő cifra IT rendszereket telepíteni, hanem a tananyagokat és a pedagógusok készségeit is hozzá kell fejleszteni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról