Szerző: Bizó Dániel

2008. július 9. 14:43

A vevő diktáljon, ne az eladó - Yabe, a magyar fordított aukciós oldal

Fordított aukciós oldal indult nemrég a net magyar részén, ahol nem az eladó versenyezteti a vevőket, hanem egy egészséges piacgazdaság szellemében a vevő az eladókat. A Yabe, mely az eBay fordítottja, nem mást kíván elérni, minthogy hatékony eszközt adjon a piac kezébe, ahol a vevők pozíciói erősebbek. A yabe.hu oldalt egy magyar garázscég hozza létre és fejleszti folyamatosan.

[HWSW] Fordított aukciós oldal indult nemrég a net magyar részén, ahol nem az eladó versenyezteti a vevőket, hanem egy egészséges piacgazdaság szellemében a vevő az eladókat. A Yabe, mely az eBay fordítottja, nem mást kíván elérni, minthogy hatékony eszközt adjon a piac kezébe, ahol a vevők pozíciói erősebbek. A yabe.hu oldalt egy magyar garázscég hozza létre és fejleszti folyamatosan.

Aukciók helyett tenderek

A yabe.hu oldalon vevők úgynevezett tendereket indítanak, melyekre aztán kereskedők tehetnek ajánlatokat. A jelenleg mindkét, vevői és eladó oldalról is ingyenes rendszerbe eddig több mint 3000 kereskedő regisztrált. A feltöltött tenderekről a megfelelő kereskedők értesítést kapnak, és árajánlatot tehetnek. A vevő meghatározhatja természetesen az érvényesség határidejét, valamint szövegesen is részletezheti pontos igényeit a termék specifikációival, a szállítási feltételekkel vagy támogatással kapcsolatban. A tender nyertese nem automatikus, mint az aukciókon, hanem a vevő választja ki, akár teljesen szubjektív preferenciái alapján, mint például az eladóról kialakított benyomása.

Jelenlegi állapotát hathavi fejlesztést követően érte el az oldal, árulta el egy telefonos interjú során Barócsi Áron projektmenedzser. Az oldalon négy fejlesztő és két designer dolgozott, míg a kereskedői adatbázist három kapcsolattartó kezeli egyelőre. Bevételei egyelőre nincsenek a cégnek, és az alapszolgáltatások, vagyis a tenderek kiírása és a kereskedői részvételt hosszú távon is ingyenesen kívánják tartani, mondta Barócsi. Bevételeket magasabb hozzáadott értékű szolgáltatások értékesítésével kívánnak szerezni, például kiemelést kínálnak a kereskedőknek, vagy fejlettebb eszközöket, de a rendkívül pontosan célzott releváns hirdetésekben is lehetőségek rejlenek, beszélt az elképzelésekről a projektvezető.

Business-to-business businesss

Barócsi elismerte, megvan a veszélye, hogy a mára százezres táborral bíró, és többmilliárd forint összértékű tranzakciókat kezelő Vatera a a TeszVesz a yabe.hu esetleges sikere esetén ellenlépésként hasonló szolgáltatással bővítik saját portáljaikat, elszívva ezzel a felhasználókat. A Yabe ugyanakkor más célközönség felé szeretne elmozdulni a jövőben, és fogyasztók és kiskereskedők kiszolgálása mellett a nagyobb üzleti vevőket és beszállítókat is szeretné összehozni (business-to-business, b2b) tette hozzá.

Úgy látja, a direkt árversenytől egyébként fázó kereskedők számára is értékes lehet a yabe.hu, ugyanis gyakorlatilag zéró költséggel juthat ügyfélkapcsolatokhoz, és egyáltalán nem biztos, hogy ár alapján fog dönteni a vevő, főként, ha komplex termékekről van szó. "Lehet nem azért nyer, mert a legolcsóbb, hanem mert jobb kondíciókat kínál". A preferált eladókat akár direkt meg is hívhatja a tenderre a vevő, akár a tender elindulását követően is. A jelenlegi magyar elektronikus kiskereskedelmi árupiac értékét 40-50 milliárd forintra becslik szakemberek, míg a b2b ennek többszöröse is lehet.

A Yabe egy év alatt napi átlagosan 100 tenderindítást szeretne elérni, amihez havi 30-60 ezer közötti egyedi látogatóra lenne szükség becslésük szerint. Legnagyobb forgalmi forrásukat a Google-től várják, ennek érdekében gőzerővel dolgoznak az oldal keresőoptimalizálásán. Első lépcsőben szeretnék látni, hatással van a piacra a yabe.hu, mondta el Barócsi, majd ezt követően próbálják meg elcsábítani a b2b szereplőket, eladókat és vevőket egyaránt. "Sokan vannak a csókosok, de van ahol szempont a költséghatékonyság" -- fogalmazott. Hosszabb távon azonban valószínűleg befektetőre lesz szükség a további terjeszkedéshez, ugyanis a marketing és kapcsolattartás költséges -- ez azonban a jövő zenéje egyelőre.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról