Szerző: Bodnár Ádám

2007. október 30. 10:33

Két héten belül fellebben a fátyol a Google mobilpiaci terveiről

A Google két héten belül be fogja jelenteni mobilpiaci terveit -- adta hírül belsős forrásokra hivatkozva a Wall Street Journal. A webkereső óriás célja, hogy az alkalmazásai mobilról is ugyanolyan egyszerűen elérhetők legyenek, mint PC-ről. A Google mobilpiaci törekvéseinek első gyümölcseit legkorábban 2008 közepén láthatjuk majd.

[HWSW] A Google két héten belül be fogja jelenteni mobilpiaci terveit -- adta hírül belsős forrásokra hivatkozva a Wall Street Journal. A webkereső óriás célja, hogy az alkalmazásai mobilról is ugyanolyan egyszerűen elérhetők legyenek, mint PC-ről. A Google mobilpiaci törekvéseinek első gyümölcseit legkorábban 2008 közepén láthatjuk majd.

Még több reklámbevételt!

A cél nyilvánvalóan olyan mobiltelefonok fejlesztése, amelyekről elérhető az internet, valamint a Google számos szolgáltatása, köztük a Gmail levelező, a Google Maps térképszoftver, a Gtalk üzenetküldő, a YouTube videomegosztó, vagy akár a Google Apps irodai csomag. Bár ezek az alkalmazások már ma is használhatók egyes mobilokról, a Google állítólag elégedetlen a terjedési ütemükkel, a további térnyerés legfőbb korlátját pedig a szolgáltatókban látja, amelyek kíméletlenül megkötik, milyen szoftverek kerülhetnek az általuk forgalmazott telefonokra.

A Google végcélja természetesen a hirdetési bevételek további növelése azáltal, hogy a lehető legtöbb felhasználót vonzza mobilos alkalmazásaihoz. Az eMarketer becslése szerint a mobiltelefonos hirdetésekre fordított globális kiadások, beleértve a szöveges üzeneteket, wap és weboldalakat és egyéb médiumokat, mindössze 1,5 milliárd dollárt tett ki tavaly, ugyanakkor 2011-re a piac 14 milliárd dollárra ugrik. A mobilos hirdetéseket értékesítésén realizálható haszon ráadásul kétszerese vagy többszöröse a többi formánál, ugyanis sokkal pontosabban targetálható, sokkal személyesebb.

Saját, licencelhető platform

Egyelőre nem tudni pontosan, hogy a Google milyen megoldásban gondolkodik a mobilpiacon, az szinte teljesen kizárt, hogy saját telefon gyártásába fogna, a legvalószínűbb eshetőség egy licencelhető szoftverplatform kiadása, amelyet aztán a gyártók beépíthetnének telefonjaikba. A platform nyílt lenne, vagyis bárki fejleszthetne rá alkalmazásokat, ugyanúgy, mint a már piacon levő okostelefon-platformok (pl. Windows Mobile, Symbian) esetén. A Google mobilos szoftverplatformjának alapja valószínűleg Linux lenne, de ahogy sok más, még ez sem biztos.

Az elmúlt hónapokban a Google több gyártóval is tárgyalt referenciakészülékek építéséről, jól értesült források szerint az okostelefonjairól ismert tajvani HTC mellett az LG-vel is kapcsolatba lépett a vállalat -- az első prototípusok állítólag már el is készültek. Emellett mobilszolgáltatókkal is egyeztetett a Google, az Egyesült Államokban a Wall Street Journal szerint a T-Mobile USA, Európában pedig a France Telecom mobilszolgáltató leányvállalata, az Orange, valamint a 3 lehet majd a Google partnere.

Eric Schmidt, a Google elnök-vezérigazgatója májusban az All Things Digital konferencián úgy vélekedett, a Google számára legkézenfekvőbb lehetőség, hogy kedvcsinálóként fejlesszen néhány mobilos alkalmazást azért, hogy inspirálja a közösséget, mert ez az innováció igazi forrása. Egyelőre azonban nem látszik, miben tudna újat mutatni a Google, hiszen az okostelefonok frontján jelenleg is nagy a pezsgés és minden létező platformon alkalmazások egész garmadája áll a felhasználók rendelkezésére -- köztük a Google szoftverei is.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról