Szerző: Bizó Dániel

2007. szeptember 27. 13:12

Szárnyal a Baidu, a kínai Google

Április óta folyamatosan erősödnek a Baidu papírjai. A kínai kereső, vagyis a kínai Google árfolyama több mint két és félszerese az év elejinek, és a cég kapitalizációja megközelíti a 10 milliárd dollárt. A tőzsdei rally újra felveti a kérdést, hogy a cég nincs-e túlértékelve, és nem egy dotkom-lufival állunk-e szemben, pénzügyi elemzők szerint azonban a Baidu növekedési kilátásai alapján a várakozásoktól felfűtött árfolyam megalapozott -- ne feledjük, Kína vezető keresőjéről van szó.

[HWSW] Április óta folyamatosan erősödnek a Baidu papírjai. A kínai kereső, vagyis a "kínai Google" árfolyama több mint két és félszerese az év elejinek, és a cég kapitalizációja megközelíti a 10 milliárd dollárt. A tőzsdei rally újra felveti a kérdést, hogy a cég nincs-e túlértékelve, és nem egy dotkom-lufival állunk-e szemben, pénzügyi elemzők szerint azonban a Baidu növekedési kilátásai alapján a várakozásoktól felfűtött árfolyam megalapozott -- ne feledjük, Kína vezető keresőjéről van szó.

Veszik, mint a cukrot

A Baidu az elmúlt negyedévében praktikusan átugrotta az elemzői várakozásokat, és a vállalat nem adja jelét, hogy a közeljövőben kifulladna ez a lendület. A nagyjából 5 ezer alkalmazottat foglalkoztató Baidu folyamatosan növeli értékesítési csapatát, ami elemzők szerint biztató jele a cégvezetés jövőbe vetett bizalmának. Az idei második negyedévben a Baidu 112 százalékkal növelte forgalmát (53,34 millió dollárnak megfelelő jüan) miközben adózott nyeresége közel két és félszeresére, közel 19 millió dollárra ugrott

A Baiduval már az idei nyereségelőrejelzés több mint 130-szorosán kereskednek, vagyis háromszor drágább, mint a Google például, ennek ellenére számos elemző továbbra is vételi besoroláson tartja a papírokat. A második negyedéves jelentés óta a várakozások ugyanis folyamatosan emelkednek, és egyesek szerint a cég még ezeket a megemelt előrejelzéseket is felül tudja múlni majd. Közép, 2-3 éves távon ráadásul a részvény megduplázódhat, ahogyan leköveti a vállalat növekedését.

A Kína-faktor

Elszigetelt piac
A Baidu számára a gigász Google, Yahoo! és a Microsoft árnyékában a speciális írásjelek (hanzi, ejtsd hánzü) és szintaktika miatt nyílt lehetőség. A kínai ideogrammák a latin betűktől nem csak formailag, hanem tartalmilag, funkcionálisan is teljességgel különböznek, ráadásul a szövegben nincsenek a szavakat, kifejezéseket, mondatokat tagoló szóközök, így egy gép számára még nehezebb az értelmezés. Nem beszélve az ideogrammák jelentéseinek árnyalatairól, így a kontextus meghatározása még komplexebb feladat az oldalakat pásztázó robotok előtt.

A Baidut övező figyelem nem véletlen. A cég a világ legnépesebb, és gazdaságilag egyik leggyorsabban növekvő országában vezeti a keresők piacát, mégpedig toronymagasan. A Baidu részesedése becslések szerint 60 százalék köré tehető, míg legnagyobb riválisa, a Google ennek legfeljebb felért éri el. A várakozások szerint ráadásul a Google erőfeszítései ellenére a Baidu előnye tovább növekszik majd, folytatva az eddigi tendenciát.

Eközben a kínai internetezők száma a jelenlegi 150 millióról tovább duzzad, ezzel és a gazdasági prosperitással párhuzamosan pedig az online reklámköltések is rohamos léptékben futnak fel, ráadásul technológiájára alapozva a Baidu belépett a rendkívül értékes japán piacra is, ahol egyenlő feltételekkelt küzd meg a Google-lel és a Yahoo!-val. A Piper Jaffray szerint azonban a kínai cég sosem válik a Google-höz fogatóvá, ugyanis nem valószínű, hogy globális jelenlétre tudna szert tenni. Mindent összevetve ugyanakkor a Baidu, Kínával együtt hatalmas növekedés előtt áll, vagyis a spekulációs mozgás mellett jó befektetésnek tűnik középtávon is.

Öt évvel megalakulását követően a Baidu 2005 szeptemberében került bevezetésre a NASDAQ-ra, 27 dolláros nyitóáron, majd ezt követően napokon belül közel négyszeresére emelkedett. Az elemzői figyelmeztetések hatására ugyanakkor ezt követően visszaesett az árfolyam, majd több ingadozást követően 2006 elejére már 46 dollárra olvadt. Az év hátralevő részének többségében azonban tartós erősödésnek indult, így az idei évet már 110 dollár felett nyitotta, ahogyan a vállalat sorra lepte meg Wall Streetet.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról