Szerző: Bodnár Ádám

2007. március 6. 13:44

Látványosan csökkent a hazai nyomtatópiac 2006-ban, a HP maradt az élen

Drámaian visszaesett tavaly a nyomtatópiac Magyarországon -- kezdte a HP sajtótájékoztatóját Czinege László, a cég nyomtatási és képalkotási üzletágának hazai vezetője. A szűkülő piacon a cég ugyanakkor megőrizte vezető pozícióját, idén pedig a részesedés további növelését tűzte ki célul.

[HWSW] Drámaian visszaesett tavaly a nyomtatópiac Magyarországon -- kezdte a HP sajtótájékoztatóját Czinege László, a cég nyomtatási és képalkotási üzletágának hazai vezetője. A szűkülő piacon a cég ugyanakkor megőrizte vezető pozícióját, idén pedig a részesedés további növelését tűzte ki célul.

Megszűnő Sulinet, kedvezőtlen gazdasági körülmények

2006-ban a tintasugaras nyomtatók forgalma mintegy 25 százalékkal 150 ezer darabra csökkent, amelyet nem tudott ellensúlyozni a többfunkciós eszközök 16 százalékos növekedése. A többfunkciós -- lapolvasásra, másolásra is alkalmas -- tintasugaras nyomtatókból valamivel több mint 100 ezer darab kelt el Magyarországon 2006-ban -- idézte az IDC adatait Czinege László. Lézernyomtatóból mintegy 80 ezer fogyott a hazai piacon tavaly, a darabszám itt is enyhe csökkenést mutatott, meglepő módon még a slágernek számító színes lézerek iránti kereslet is lanyhult -- mondta el lapunk érdeklődésére Imre Zoltán termékmenedzser.

Az okokat legfeljebb találgatni lehet: a fogyasztói piac csökkenése egyértelműen annak köszönhető, hogy -- az azóta teljesen megszűnt -- Sulinet Expresszből 2005 végén kikerültek a perifériák és azóta csak komplett PC-ket lehetett adókedvezménnyel vásárolni. A vállalati felhasználásra szánt nyomtatók forgalmát részben a választást követő megszorítások fogták meg, a kormányzati vásárlások gyakorlatilag eltűntek, a cégek pedig alighanem a kedvezőtlen gazdasági kilátások miatt fogták vissza beszerzéseiket.

Fejletlen a hazai informatikai piac?

A magyarországi otthoni informatikai piac fejlettségét, vagy inkább fejletlenségét jelzi, hogy az egyfunkciós és multifunkciós készülékek arányát tekintve hazánk nem csak Európában, hanem a Közel-Keletet és Afrikát is magában foglaló régióban is sereghajtó. A szegmensben itthon 47 százalékos részesedésével toronymagasan vezető HP saját adatai szerint Csehországban például mintegy negyedik multifunkciós készülékre jut egy darab egyfunkciós, míg itthon még mindig az egyfunkciós berendezések dominálnak. Ennek okait a HP az idén egy kutatással szeretné feltárni.

Miskei Gábor, a HP fogyasztói üzletágának vezetője elmondta, tavaly a digitális fényképezőgépek piaca 255 ezer darabról 300 ezer darabra nőtt, ebből a HP részesedése 5-7 százalék lehetett. A piac igen szegmentált, a legnagyobb gyártónak is csak 17 százalék a részesedése. Miskei szerint a hazai piaci igen telített, az idén már a volumen csökkenése sem zárható ki. A fogyasztói piacon a HP nagy áttörést vár az Európában vezető Pavilion noteszgépeitől, amelyek várhatóan az idén lesznek (hivatalosan) kaphatóak Magyarországon. A Pavilionok megjelenése ellenére a HP nem vár jelentős növekedést a PC-piacon.

A HP jelenleg kizárólag vállalati felhasználásra szánt noteszeket forgalmaz Magyarországon, még az otthoni felhasználók is csak ezek közül válogathatnak. Ezek a készülékek azonban nélkülözik a fogyasztók által elvárt szolgáltatásokat, például multimédiás képességeket. Részben ez is lehet az oka annak, hogy a HP a hazai noteszpiacon közel sem teljesít olyan jól mint Európában, ahol az élen áll.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról