:

Szerző: Ady Krisztián

2006. július 20. 16:26

Az üzemanyagcellás akkumulátorok már a spájzban vannak

[News.com] Hatalmas lépést tehetnek a kereskedelmi megvalósulás felé az üzemanyagcellák 2007-ben az MTI Micro Fuel Cells elnök-vezérigazgatója, Peng Lim szerint. A fejlesztésekben élen járó vállalat első embere egy interjúban elárulta, hogy 2007 tavaszán már második generációs prototípusokat szállít majd a Samsungnak, melyeket mobiltelefonokban lehet majd felhasználni.

[News.com] Hatalmas lépést tehetnek a kereskedelmi megvalósulás felé az üzemanyagcellák 2007-ben az MTI Micro Fuel Cells elnök-vezérigazgatója, Peng Lim szerint. A fejlesztésekben élen járó vállalat első embere egy interjúban elárulta, hogy 2007 tavaszán már második generációs prototípusokat szállít majd a Samsungnak, melyeket mobiltelefonokban lehet majd felhasználni.

Elsőként a hadiipar

Az üzemanyagcellás akkumulátorok előnyeit ugyanakkor mi más, mint a hadiipar aknázhatja ki elsőként. Az amerikai hadsereg 2007-ben hibrid rendszereket tesztel majd, melyek lítium-ionos akkumulátorokkal kiegészített üzemanyagcellákat, metanolt alkalmazó áramellátó rendszert tartalmaznak. A lítium-ionos akkumulátorokat az üzemanyagcellák töltik majd fel, illetve utóbbiak olyankor dolgozhatnak kizárólagosan, amikor kevesebb energiára van szükség. Ezeket az áramellátó berendezéseket hordozható radarokba, illetve más készülékekbe építik majd be.

A metanol-alapú üzemanyagcellák kémiai reakció során termelnek rendkívül tiszta, környezetbarát energiát. A kicserélhető vagy feltölthető üzemanyagcella katalizátorának felületén a metanol víz jelenlétében szén-dioxiddá alakul át, az így felszabadult elektronok pedig az áramszedő lemez felé áramlanak. A kémiai reakció során tehát vízmolekulák, szén-dioxid, hő és elektromos energia keletkezik a cellában. Az üzemanyagcellákkal kapcsolatos kutatások már évek óta folynak, napjainkig már közel negyven vállalat jelentette be üzemanyagcellákkal kapcsolatos fejlesztéseket.

Az MIT elnök-vezérigazgatója szerint bár jelenleg csak a lítium-ion akkumulátorokat "etetik" az üzemanyagcellák, a következő 10 év fejlesztései nyomán a hagyományos akkumulátorok helyére léphetnek a metanol-alapú, környezetkímélő áramfejlesztő megoldások. Ha minden az elképzeléseknek megfelelően alakul, a Samsungnak biztosított prototípusokból 18 hónapon belül, azaz körülbelül 2008 közepére, végére kereskedelmi forgalomba kerülő termékek lehetnek.

Toshiba fantáziakép

Csúszik, mint a Duke Nukem Forever

Az üzemanyagcellák fejlesztése során azonban eddig nem nagyon sikerült tartani a határidőket, ha a korábbi becslések valóra váltak volna, ma már minden noteszgépet metanol-alapú áramforrás szolgálhatna ki. A Hitachi 2003-ban azt jósolta, hogy a tenyérgépekben már 2005-ben széleskörűen alkalmazni fogják ezt a technológiát, a Toshiba pedig 2004-ben a következő két évre ígérte metanolos MP3-lejátszóit, melyek még mindig csak a tervezőasztalon léteznek. A prototípusok elkészültétől még rengeteg időre van szükség ahhoz, hogy az ötletekből valódi, tömeggyártható termékek legyenek.

A metanol-alapú üzemanyagcellák jóval nagyobb kapacitású és nem utolsósorban olcsóbb akkumulátorok megszületésével kecsegtetnek. Míg egy kereskedelmi forgalomban kapható lítium-ion akkumulátor körülbelül 0,25 Wh-ra képes köbcentiméterenként, ugyanekkora térfogatú metanolból 1,3 Wh energia nyerhető ki.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 26. 02:56

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.